Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1777 ggr
[EmmiieErixon]
2014-02-21 16:55

Tidelag

Det va väl på tiden att det blev en lag om att detta va fel! Folk som förgriper sig på djur är ju inte klokt! Vad säger ni håller ni inte med om att klubban slog rätt på detta?

Annons:
Stallmima
2014-02-21 17:37
#1

Tycker det är en jättebra lag, men tror dock inte själva förövarna kommer att sluta utföra sina dåd för det bara för det är straffbart

[EmmiieErixon]
2014-02-21 17:57
#2

nej det är sant men att det är straffbart är iaf en bit på vägen…ett steg bort från istiden!

[Smári-Alva]
2014-02-21 22:04
#3

Vad bra att det blivit olagligt…. tycker att det är helt sjukt!!!!

Inna83
2014-02-22 07:23
#4

Om inte jag minns fel så var tidelag förbjudet tidigare. Men av någon anledningen togs förbudet bort ( jag kan ha fel). Vilket är helt skrämmande. Det är hemskt att det har fått ske framåt till idag. Bra beslut. Men väldigt sent. Jag lider med dessa djur som fått utstå både det ena och det andra. Om förövarna blir färre ?! Jag vill tro det i allafall. Om inte så kommer i allafall någon straffas då och då, nu när det finns en lag att luta sig mot.

[EmmiieErixon]
2014-02-22 07:46
#5

helt sinnessjukt nej jag tror inte att det varit olagligt innan men eftersom djurmisshandel varit olagligt sedan länge så kan det varit att de fallit under den punkten…på tiden iaf att detta blev en lag…stackars djur som faller offer för detta :(

Alex
2014-02-22 12:04
#6

#4 Det har varit förbjudet en gång i tiden. Anledningen till att förbudet togs bort var att det stod i samma lag som homosexualitet, så när det blev tillåtet kom tidelag med "på köpet". Sen är det väl ganska tragiskt att det ska behöva ta så lång tid att formulera om lagen och få tidelag förbjudet igen, men skönt att det är gjort nu.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Suskiv
2014-02-22 16:47
#7

Det är en morallag som egentligen inte behövs. För i de fall djuren far illa så går djurskyddet in. Så i själva verket kommer det inte göra nån skillnad. Men politikerna vinner några enkla poäng.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Alex
2014-02-22 17:05
#8

#7 Problemet har ju varit att det är svårt att bevisa att ett stort djur tar skada av det. Fysiskt behöver det ju inte bli skador då och då har det varit okej rent juridiskt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[EmmiieErixon]
2014-02-22 17:53
#9

tycker iaf att lagen är bra nu när den äntligen är här igen…förhoppningsvis håller den alla skummisar borta !

Pelzi
2014-02-22 18:29
#10

Jag som trodde att det var en självklarhet att det var olagligt. Hur kan man göra så mot ett djur ens?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Suskiv
2014-02-22 20:48
#11

Ta exemplet häst. 

Det är lagligt att sitta på hästen, det är lagligt att ha järnbett i munnen på hästen. Det är lagligt att sätta på den diverse hjälpatyglar och remmar som tvingar huvudet i önskad ställning. Det är lagligt att spika fast skor på dem.  Det är lagligt att låta den dra en tung vagn eller springa jättesnabbt. Det är lagligt att rollkura den eller låta den hoppa höga hinder. Det är lagligt att sätta den i en liten box. Det är lagligt att bestämma vad och när den ska äta. Det är lagligt att låta en veterinär köra in händerna i slidan på den för att inseminera. Det är lagligt att bestämma vilken häst den ska para sig med. Det är lagligt att ta ifrån den dess avkomma och det är lagligt att avliva och äta upp den. 

Men att ha sex med den det är olagligt. 

Bara jag som kan tycka att många av de saker som är lagliga är värre än att ha sex med hästen. Tänk på att en människopenins knappas lär kännas hos stoet ens. 

Och ja tidelag är äckligt, men vi kan inte sätta lagar efter vad som är äckligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[EmmiieErixon]
2014-02-22 21:13
#12

#11 förlåt men jag förstår vad du menar men jag vill ha denna tråden som en positiv vändning åt rätt håll…allt detta är väldigt hemskt när man tänker efter på det men inte ska väl människan förgripa sig på andra arter? Jag tycker iaf att detta är en väldigt bra lag och det va på tiden den blev just en lag. sedan har vi som tur är lagen om att man inte får misshandla djur men så länge ryttaren inte sätter bettet i hästens mun bara för att plåga och vill illa utan har en mjuk hand som inte skadar hästen så är det ändå okej. se det positiva med denna lagen ist det är en väldigt bra bit på vägen tycker inte människor ska bara komma och tro att det är okej att göra vad som helst med djur bara för att de inte kan säga Nej.

Inna83
2014-02-22 23:33
#13

Hästen ja… Men dessa stackars katter, hundar och hönor med sprängda anus. Som sagt. Vi gör mkt med våra djur. Men vid sex där går en fruktansvärd gräns. Detta var para en parentes. Fortfarande glad att lagen tas i bruk.

Annons:
Aribigga
2014-02-23 06:55
#14

Inte för att vara sådan men jag tror INGEN på detta forum tycker att tidelag är något bra och ska hyllas och finns det någon som tycker det skriver de knappast ut det. 

Jag tycker att det är bra att det är lag på att det är förbjudet nu.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
2014-02-23 09:24
#15

#12 Du frågar i #0 vad folk tycker om lagen och sen när du får en annan vinkel på det än bara medhåll så skriver du: "men jag vill ha denna tråden som en positiv vändning åt rätt håll".
Har inte alla rätt till sin åsikt?

Jag tror inte någon här tycker att tidelag är bra. Och jag håller med om att det inte är okej och jag tycker lagen är bra att den kommit. Men jag kan samtidigt känna lite för det som #11 skriver, även om det inte försvarar tidelag på något sätt så kan jag ändå känna att vad gäller hästar så finns nog bra mycket mer skit än just tidelag (som förövrigt inte bara behöver betyda att en man stoppar sin penis i hästen). 

#12 "så länge ryttaren inte sätter bettet i hästens mun bara för att plåga och vill illa utan har en mjuk hand som inte skadar hästen så är det ändå okej". Så kan man ju tänka om sex med häst också egentligen (och sexuella handlingar med andra djur, då sex inte enbart betyder "föra in en penis"). Så länge man är varsam och inte vill något illa, och ser till att hästen är med på det så är det ändå okej. Det finns många hästar där ägaren anser att hästen ska ridas på bett och att det är okej men där en utomstående kan se att hästen försöker protestera. Anledningen till att det ena är okej och inte det andra handlar om vår kultur.

Jag tycker det är en bra lag. Men jag tycker också att alla får ha sin åsikt fri.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[EmmiieErixon]
2014-02-23 09:43
#16

#15 ja men förlåt så himla mycket då för att jag för det första blev förvånad över att lagen kom nu då jag redan trodde den fanns och för det andra så tror jag många här rider med bett. jag rider med bett måste bara fråga om jag är djurplågare nu? 

Och denna tråden skrev jag i ren hast då jag var förvånad av att detta ens existerade, jag kan erkänna att jag borde tagit det lugnt och läst igenom tråden igen innan jag publicerade men hoppa inte på mig nu för jag är bara glad att det finns lagar som kan skydda djuren från dessa hemska människor. 

Jag vill iaf se datta som en bra sak och en vändning åt rätt håll…tycker det blir OT om bett blandas in och div annat då det faktiskt finns trådar om detta redan!

CelsiusT
2014-02-23 11:17
#17

#16 Har inte påstått att man är djuplågare om man använder bett. Bara gjorde jämförelsen att bett kan göras till något oskyldigt om man vill, likväl som det kan göras till något elakt om man vill. Detsamma går att göra med tidelag ;P 

Jag tyckte bara det var tråkigt att du förlöjligade någons åsikt och styrde över innehållet på svaren när du i #0 bad om åsikter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[EmmiieErixon]
2014-02-23 11:30
#18

#17 å andra sidan så behöver du inte förlöjliga mig? och att blanda in annat som tråden inte handlar om tycker jag inte va nödvändigt? Dessutom ska vi väl inte göra jämförelser tidelag är fel precis som djurplågeri på alla dess sätt! PUNKT 

Jag har redan bett om ursäkt då jag hastade mitt inlägg be inte om mer från mig utan ta det positiva om denna lagen och så tycker jag man ska lägga energin på att hästhållning i allmänhet även den ska bli bättre…OCH för andra djur med!

Alex
2014-02-23 11:39
#19

Var trevliga mot varandra och återgå till ämnet, tack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[EmmiieErixon]
2014-02-23 12:03
#20

Tycker nästan man kan låsa tråden tror inte folk tar det på allvar så det räcker tyvärr :/

Annons:
Alex
2014-02-23 12:42
#21

#20 Det tycker jag inte, det är ett intressant ämne. Gäller bara att inte ta andras åsikter personligt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[EmmiieErixon]
2014-02-23 15:16
#22

eller att man respekterar ALLAS åsikter i vilket fall så avsäger jag mig ansvaret av tråden…det jag skrev va i som sagt ren hast…den va menad att informera inget annat ursäkta min klumpighet :)

Alex
2014-02-23 15:50
#23

#22 Absolut, det också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Suskiv
2014-02-23 20:45
#24

#13 Far djuret illa tex hönor, hundar eller för den delen kor och hästar där man använt pålar eller liknande så går det under djurskyddslagen och har alltid gjort det. 

Den här lagen gör ingen verklig skillnad mer än att alla som har en dominansvisande hund som juckar mot deras ben numera kan dömmas till tidelag.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: