Annons:
Etikettövrigt
Läst 2531 ggr
Zevzi
2014-02-19 10:52

hur mycket kostar det?

hejhej, jag visste inte riktigt vars jag skulle sätta detta, men de är så att jag väääldigt gärna vill ha en häst fast mamma säger det är så dyrt. . så nu undrar jag hur mycket de kostar per månad å ha häst.. å vad som kostar vad:) på ett ungefär

Annons:
tlover
2014-02-19 11:04
#1

Det är heeeelt olika

Måste ni hyra stallplats är det nog det dyraste och det kan kosta mellan 500:- och flera tusen beroende på var du bor och vad du vill ska ingå.

Har ni eget stall och ni inte behöver kompishästar till hästen eftersom det redan finns där är nog fodret det dyraste och det kan gå från "gratis" som man gör själv eller kanske till och med 500:- i månaden el mer (beroende på vad just din häst kräver, var du bor osv)

En försäkring är också bra att ha (jag tror vår kostade ca 1000:-/år men jag är inte säker då det var min man som betalade just den) annars måste du ha en hel del sparat som buffert utifall nått händer (jag skulle gissa att 40 000:- är bra att ha där vissa hästar kan blir riktigt sjuka)

Sen så måste en hovslagare komma med jämna mellanrum, hur ofta beror på hästen. Jag tror vi betalade ca 700:-/gång men vi hittade en billig hovslagare som också var superbra.

Sen så måste du ju kunna hantera hästen om du inte redan kan det, du kan ha tur och hitta en lärare för 100:-/gång som vi gjorde men vanligtvis är det dyrare, räkna med att i början innan du skaffar häst fara minst en gång i veckan och sen när du kan mer kan du minska ner på mängden.

Vissa småsaker måste antagligen köpas in som borstar, ledrep, grimma, regntäcke för regniga vårar/höstar osv.

Sen så finns det lite andra saker som kan vara bra att ha men som inte alltidär nödvändiga, tex , klipper du hästen kan du behöva ett täcke när det är kallt (det är bra att ha ett utifall att hästen skulle bli krasslig), sadel kanske du vill ha om du ska rida el sele om du vill köra osv

l'm back

Sarah
2014-02-19 12:41
#2

Jag har två hästar, den som är billigast i drift kostar:

Kallhyra 1050/ mån, foder och halm ca 1000/mån, hovslagare ca 800/ mån, försäkring 400/mån. Sen tillkommer veterinär, utrustning och träningar. Mina träningar kostar 440kr per gång osv.

Zevzi
2014-02-19 13:23
#3

#2 vaddå för träningar? :o

Caroline L
2014-02-19 13:24
#4

Jag stod billigt. 1000kr kallhyra, 200kr för spån och 930 kr för hösilage. Hovslagare 800kr.

Alltså endast 2130kr/månad samt 800kr varannan. Men min häst blev allvarligt sjuk och på en månad fick jag betala närmre 10 000kr för henne. Sånt måste man vara beredd på.


tlover
2014-02-19 13:28
#5

#3 träningar där du lär dig hantera hästen både från marken (att leka m.m.) och från ryggen (rida) eller att du lär dig att köra.

Man skaffar inte bara en häst utan man måste pga deras storlek kunna hantera dom också.

Träningen kan du få från ridskola eller privat regi

l'm back

P4go
2014-02-19 13:56
#6

Jag står nog rätt dyrt men är ett bra stall. 1600 kallhyra, 90 kr per bal torv (oftast 4-5 stycken i månaden). 155 kr per bal hösilage (vet inte exakt hur många balar i månaden, 2 ca. Men han får 15 kg per dag), Hovslagare 1300 (dock var det brodd och snösulor den gången+4 skor.) hyr honom bara så betalar inte försäkrning. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Alex
2014-02-19 14:42
#7

Det absolut billigaste jag har haft häst för (allt räknat per månad) var 1500 kr i stallhyra (inklusive foder och strö), 500 kr i försäkring, 500-600 kr för skoning och 500 kr i resor till och från stallet. Det är alltså 3000 kr i månaden för det absolut nödvändiga. Sen tillkommer ju allt annat på det, utrustning till både mig och hästen, medlemsskap i någon klubb, träningar, eventuella resor till och från träningar (och tävlingar), transporthyra (om man inte köper en själv, men då har man en rejäl kostnad till för både inköp och underhåll), vaccineringar, eventuella veterinärbesök och mediciner, eventuella "specialfoder" som inte ingår i stallhyran… Det ÄR dyrt med häst och säger din mamma att det är för dyrt så är det antagligen så. Men det finns ju andra alternativ än egen häst om man inte är nöjd med ridskola, medryttarhäst till exempel, det är både roligt och nyttigt så man får bra erfarenhet till den dagen man har råd och möjlighet att köpa häst själv. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sarah
2014-02-19 15:38
#8

#3 ridlektioner. Rider dressyrlektioner en gång i veckan då jag vill utvecklas med mina hästar.

[Smári-Alva]
2014-02-19 17:28
#9

Allt som allt ca. 3500 i månaden, och då står jag i en billig lösdrift….. Och sen avmaskning, vaccination och eventuella veterinär kostnader så billigt är det ju inte……

LinaN
2014-02-19 20:46
#10
  • 1900kr stall, inkl fri tillgång på hösilage och havre

  • 400kr försäkring

  • 200kr/mån hovslagare (inkl milersättning, vartannan månad så blir det 400kr men delar så man har per månads-kostnad)

  • 50kr/mån vaccinationer (ca 600kr/år delat per månad)

  • 320kr/mån i spån

  • 100kr/mån i Kraftfoder och tillskott

  • 490kr/ mån busskort så jag kan ta mig till stallet.

= 3460kr/månad i fasta avgifter

  • 150x2= 300kr/mån Dressyrträning
  • 500kr/mån NH-träning
  • 25kr/mån medlemsavgift i ryttarföreningen.
  • 100-200kr/mån i anmälnings/startavgift på tävlingar.

= 1025kr/månad i rörliga avgifter.

Jag har tur som har tränare som inte tar något extra för att köra ut till mig och hålla träningarna där jag är uppstallad. För jag har varken bil eller körkort. Samt att ridklubben där vi tävlar är inom ridavstånd så jag slipper lägga pengar på att hyra bil + släp osv.

Så totalt varje månad så kostar min häst i runda slängar 4500kr och det är UTAN utrustning, täcken, borstar, kolla-masken-analyser, avmaskningsmedel mm…..

Insåg just att jag ska INTE visa den här uträkningen för min sambo…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

liljegren
2014-02-19 20:52
#11

Stallhyra 3300 Foder och strö ca 1500 Skoning 1050 (var sjätte vecka) Försäkring ca 300 Ca 6150/månad Har ett fullblod som är petig vad gäller maten.. så den kostnaden drar iväg

hannah96
2014-02-19 22:37
#12

Jag står i ett stall där foder ingår och har två hästar. 

Det brukar landa runt 2300kr för båda inklusive hö och halm då.

Kraftfoder och mineraler, brukar köpa 3 säckar kraft som håller i 1-2 månad 600 kr, sedan mineraler som håller i lite mer än 1 månad, ena kostar runt 300 kr och den andra 250kr.

4-5 torvbalar per häst, så säg runt 400. 

Det är försökring, ena kostar 400kr i månaden och den andra 500kr. 

Hovslagare, 800 kr var sjunde vecka 

medlemsavgift till ridhuset 300 kr sedan är det anläggningskort för 1200 för ett år. 

Sedan är det också träningar som ska betalas, både dressyr och hoppning, 150-200 för varje varannan vecka. 

Det är försäkring på transport, ( vet inte riktigt vad den går på ) 

Var sedan beredd på att det kan komma andra utgifter, min ena häst blev skadad och jag har fått vara hos vet flera gånger, visst försäkringen täcker mycket, men INTE allt. Det är vaccinationer, utrustning till hästen och dig. 

Jag tycker du först och främst ska ta och tänka efter, varför du vill ha häst, och vad du vill göra med den. För det är inte bara till att skaffa en häst poff pang och tro att allt är frid och fröjd. Du måste ha tiden, för in och utsläpp, för fodringar, för att rida och ta hand om din häst nästintill varje dag. Jag skaffade själv häst i sommras, och jag kan säga att det var mycket mer än jag trodde, trotts att jag hade läst på en hel del.

Boschkis
2014-02-19 22:43
#13

Just nu kostar min häst: Kallhyra: 500:- Hö: 900:- Kraftfoder: 500:- Spånpellets: 320:- Försäkring: 595:- Hovslagare: 1325:- var 6-8 vecka Sedan tillkommer en del rörliga kostnader såsom utrustning och träning/tävling. Räknade lite på det och jag har genom åren haft fasta hästkostnader mellan 1800 - 6000:-/månaden beroende på vilket stall jag stått i.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Annons:
Chestnut
2014-02-19 22:44
#14

Nu kan inte jag ge en rättvis jämförelse då jag har eget stall, ett flertal hästar och en del andra saker förmånligt såsom billig dressyrtränare osv fast samtidigt extremt dyrt foder. Här försvinner många tusenlappar i månaden… 

Dock vill jag poängtera att utöver vad övriga har skrivit kan veterinäravgifter skena iväg rejält - senaste halvåret har vi gjort veterinären här över 12 000:- rikare och försäkringar täcker knappt hälften… Resten är diverse vaccinationer och åtgärder i munnen för en häst som enligt passet är 19 år men enligt tänderna är avsevärt äldre. Så en ordentlig buffert vad gäller oförutsedda utgifter är ett måste om man äger en häst!

Med vänliga hälsningar
Chess

Suskiv
2014-02-20 09:41
#15

Just nu kostar min häst.

  • Kallhyra: 950

  • Hösilage: 530 

  • Kraftfoder: 75/månad (köper en säck som räcker länge)

  • Strö 400

  • Försäkring 180 kr (A1 ingen liv)

  • Skoning 860 var 6:e vecka

= 2565 kr/månad

Då har jag inte räknat med träning, veterinär, utrustning, resekostnader till och från stallet, hyra av transport och sånt utan bara vad det kostar att ha hästen stående rakt upp och ner i ett stall med hage. 

Jag fick hem hästen 1/2 och hitills har hon kostat mig. 

  • Inköp: 5000

  • Stallhyra: 950

  • Strö 7x89: 625

  • Kraftfoder: 200

  • Hösilage 504 

  • Försäkring 1080

  • Skor 860

  • Utrustning: 6000 

  • Bensin 900 kr (resekostnad för att åka och titta på henne är ej medräknat och jag hade turen att få henne hemkörd till mig utan kostnad). 

Summa: 15615 kr

Är nog bäst min man aldrig får se de här siffrorna.😇

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Sarah
2014-02-20 09:52
#16

Sen ska man ju inte glömma allt oförutsett… min kära lillpålla trampade sig med en brodd i hagen och fick en hovspricka och såklart röta i sprickan. Nu ska hon skos på klinik var 4e vecka tills det är utväxt ordentligt, vilket kommer ta väldigt lång tid. Så de 800 i månaden som var hovslagare har ökat en hel del…

Peppe
2014-02-20 10:14
#17

Mina 2 hästar kostar runt 35 000 kr/ år tillsammans. Ridhästen 20 000, unghästen 15 000.

Då är inte bensin till och från stallet inräknat, ingen utrustning och inga träningar eller liknande.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Suskiv
2014-02-20 10:27
#18

#16 så sant. På 20 dagar har min häst lyckats med att slå sig själv så hon fick ett sår, sparka sönder en vattenhink och tappa en sko.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Sarah
2014-02-20 10:29
#19

Tappskokurs, ett sätt att spara pengar :P bytte hovslagare nu då min gamla blev sämre och sämre. Efter sista gången den förra skodde hade alla 8 skor åkt av på 3 veckor. Då var det skönt och billigt att kunna fixa det själv :)

Suskiv
2014-02-20 11:03
#20

#19 har funderat på det, nu tror jag hon tappade skon för det gått lite för långe mellan skoningarna (hade svårt att få tag i en hovis) i kombination med hinksparkande och leriga hagar. Som tur tappade hon skon två dagar innan hovis skulle komma.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Em--ma
2014-02-20 13:07
#21

Min D-ponny kostar:
fasta utgifter
* Kallhyra 1000kr
* hösilage/halm: ca 700 kr
* kraft ca 100kr
* torv ca 150- 225kr
* försäkring 350kr
* hovslagare 1080kr var 8:e vecka (utslaget - 540kr månad)
* vaccination, botulism + tandkoll 1 gång per år, ca 2000kr (utslaget - 166kr månad)

= 3081 kr månad

Det är vad det blir som dyrast typ, oftast brukar det bara gå åt 1-2 torv per månad o så.

Sen är det träning, tävling, ny utrustning (som behövs) och annat smått o gott. Chansar på att det hamnar på ca 2000kr i månaden.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Upp till toppen
Annons: