Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 957 ggr
JustMySelf
2014-02-18 22:11

Benlindor

Jag har faktiskt inte riktigt förstått det här med att ha lindor när man rider. Jag vet att vissa bara har det för att det är snyggt, men andra, som faktiskt har det för funktionen?

Att det skyddar lite från slag och så förstår jag men är det enbart för den anledningen hade nog de flesta valt benskydd. Har hört folk prata om att det ger stöd, men jag förstår inte riktigt vad för slags stöd det skulle ge. Och hur märker man att ens häst behöver stöd för benen under ridningen?

Vill betona att det här inte är ett ifrågasättande, har bara inte riktigt förstått det. Det gäller alltså bara lindor när man rider, inte t ex stallbandage för det har jag koll på :)

Annons:
JTphoto
2014-02-18 22:16
#1

Vissa hästar får skav av benskydd och därför kan lindor vara ett alternativ. Samma gäller om hästen har små sår eller annat på benen. Då kan lindor vara bättre än skydd.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Caroline L
2014-02-18 22:38
#2

Skillnaden mellan lindor och benskydd är väll att lindan ger stöd åt senorna i en större utsträckning än vad benskyddet gör, den täcker liksom ett större utrymme. Benskydd ger ju mer skydd och lindan mer stöd.


JustMySelf
2014-02-18 23:24
#3

#1 #2 Ja så långt förstår jag, men jag kanske var otydlig. Undrar mer varför senan behöver stöd, och hur man märker att den behöver det?

Inna83
2014-02-22 07:32
#4

Har du provat att ha handledsstöd/knästöd på dig någon gång?! Om inte… Gå in i en sportbutik eller liknade och prova. Så förstår du känslan. Är du överrörlig hämmar du rörelsen lite. Du blir starkare med ett stöd samtidigt som du vid normal belastning avlastar ( tex handled/knä) Så det finns olika funktioner för ett stöd. Jag använder främst lindor för ev slag då lindor är mer tryckutjämnande än benskydd med två remmar fram som trycker. ( jag har benskydd också och altinerar). Och visst vill jag ge min häst stöd. När den född är den inte gjord för att tex voltarbetas med en ryttare på ryggen som sliter på leder, senor och ligament. :-) Hoppas det var till någon hjälp.

Ung1969
2014-02-22 10:31
#5

Grejen är att de faktiskt inget ger ett sådant stöd som många tror tex om man kollar på oss och vi skulle Linda våra ben vi ha muskler som kan stödjas. Hästen har bara ben där och ger inte alls senan de stöd man tror . Jag är dressyr mupp själv lindar ben vid träningar för tränare tävlingar men annars vill jag inte göra benen mer känsliga . Vilket man gör om man lindar och har skydd på hela tiden de för de sköra och känsliga för slag .

Upp till toppen
Annons: