Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3124 ggr
CJH7
2014-02-17 23:29

Hästförsäkring.

Min häst hamnade nyligen på sjukhus pga spark på huvudet. Iaf mitt försäkringsbolag påstår att ersättningen (80% av den totala kostnaden) täcker inte moms/mervärdeskatt, alltså jag måste betala självrisk 1800kr +20% av den kostnaden före moms + eventuell moms.  Gjorde en direktreglering vid sjukhuset och fick hem fakturan, 25000kr inkl.moms. När jag ringde försäkringsbolaget så säger de att de ersätter 80% av 20 000kr, ej momsen. Så, utav den totala kostnaden 25000kr fick jag betala 10800kr. Min fråga är; ersätter inte försäkringsbolaget 80% av den TOTALA kostnaden inklusive moms?????

Annons:
CelsiusT
2014-02-18 00:33
#1

Vad är det för försäkringsbolag? Är det en privatperson som äger hästen? Eller ägs hästen av av någon som har företag eller vinstdrivande verksamhet på hästen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
2014-02-18 07:11
#2

Det låter jättekonstigt, inget jag varit med om när jag varit på klinik. Undrar som #1, vad du har för försäkringsbolag? Och även vad det står i villkoren?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CJH7
2014-02-18 12:15
#3

Jag är privatperson som äger hästen och det är Dina-försäkringar som är försäkringsbolaget. Min häst är A1 försäkrad både livs och en heltäckande veterinärvårdsförsäkring. Visst är det märkligt? Hon var på Ultuna kliniken i Uppsala. Tror jag ska skriva brev och skicka in alla papper igen till försäkringen, att prata med de i telefon är hopplös. Kanske borde fråga de på Ultuna? Jag är alltså inte momsredovisningsskyldig så försår inte varför jag måste betala en så hög faktura när det står inget i villkoren om moms/mervärdeskatt!? Har aldrig haft en skadad häst på klinik förut och aldrig behövt kontakta försäkringsbolaget så jag vet f*n inte hur detta fungerar! Tack för era svar!

Alex
2014-02-18 12:17
#4

#3 Hur är villkoren formulerade då, när det gäller ersättning och självrisk?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
2014-02-18 12:32
#5

Låter väldigt konstigt. Har aldrig hört talas om att det går till så. Dock känner jag inte till något om Dina försäkringar, så vet inte hur dom fungerar. Men har aldrig hört talas om något annat bolag som gör så.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
2014-02-18 13:34
#6

Jag har kollat villkoren och det står att man inte får ersättning för momsen om man är momsredovisningsskyldig. Är du inte det så lär något ha blivit fel så det kan nog vara bra att kontakta försäkringsbolaget om det, så länge hästen står på dig som privatperson och inte på något företag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
trex
2014-02-18 14:12
#7

Man har aldrig fått betalt för momsen, har dock bara erfarenhet av hund sen 1980. Men under dessa år har jag fått betala självrisk + moms.

CelsiusT
2014-02-18 16:19
#8

#7 Va? Aldrig betalat moms varken på hund, häst eller katt. Och jag har haft Agria på smådjuren och If på hästarna. Det ska man inte behöva göra om man inte är momsredovisningsskyldig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
2014-02-18 17:14
#9

Aldrig betalat momsen på häst, katt eller iller. Agria på alla djur. Låter jättekonstigt!

jagga-ewe
2014-02-18 20:32
#10

Jag har Agria, behövde inte stå för momsen när min häst skadade sig i somras.

Är du momsredovisningsskyldig på så vis att du har ett företag? Även om det inte är hästrelaterat? F-skattsedel? FA-skattsedel?

Jag vet att min mor (som både har företag o vanligt jobb o därmed FA-skattsedel) fått frågan om hennes kattförsäkringar skulle läggas på företaget eller på henne privat. Minns inte vilket bolag det var. Kan tänka mig att om man har F-skatt (bara eget företag) kanske det läggs som momsredovsningsskyldig automatiskt. Vilket ju egentligen är helt befängt, man måste ju kunna ha privat egendom, såsom djur, ändå. Fast iofs, konkar du ett enskilt företag så ryker ju hus och bil, du är samma juridiska person som ditt företag. Det är nackdelen med enskilt företag.

Hoppas du kommer undan att stå för momsen i det här fallet. Om inte, överväg att byta bolag, men KOLLA med dem om detta innan du tecknar nytt avtal.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

CJH7
2014-02-18 22:43
#11

1000-tack för era svar! Jag läste genom villkoren igen och det står att man inte får ersättning för moms om man är momsredovisningsskyldig, (3.2- Begränsningar- du får inte ersättning för moms för momsredovisningsskyldiga) och det är jag INTE, har inget egetföretag. Ska ringa de (igen!) imorgon och förklara situation samt skicka in alla papper från Ultuna. Någon har ju gjort fel! Om det inte löser sig så byter jag bolag, pratade med någon idag om det då hon har aldrig varit med om sånt och har haft flera hästar på djursjukhus. Nu är jag mycket gladare efter att ha läst era kommentarer! Tack!!! :)

jagga-ewe
2014-02-19 08:15
#12

Gött att höra, berätta gärna mer om hur det går! Kan vara bra att veta, för flera.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

CJH7
2014-03-09 21:40
#13

Hej hej, lite update om situationen. Jag har fått pengar tillbaka från försäkringsbolaget, det var en miss på båda sidor helt enkelt. När alla paper skickades iväg från djursjukhuset så stog det att jag är momsredovisningsskyldig. De som jobbade på Ultuna meddelade Dina-försäkringar att kolla upp ifall jag verkligen är momsredskyldig, och det gjorde de INTE. Och all papper gällande försäkring fylldes i av mina föräldrar då jag var bortrest när min häst fick åka in, men jag vet att de inte hade "kryssat" att jag är redovisningskyldig då de vet hur det fungerar. Så vems fel det egentligen är vet inte jag, men de var trevliga när jag pratade med de på Dina och jag har fått betala rätt summa trotts allt :)

Annons:
Alex
2014-03-09 21:57
#14

#13 Skönt att det löste sig! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: