Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 600 ggr
NäraNaturen
2/17/14, 8:55 PM

Micklemträns

Någon som har erfarenhet av detta Micklemträns?

https://www.youtube.com/watch?v=qDX2ueu7jbs&feature=youtu.be

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Annons:
Alex
2/17/14, 9:07 PM
#1

Ja, litegrann. Det är ju framför allt ett bra träns om man vill variera mellan bettlöst och med bett och så, man får ju allt i ett. Kan även se syftet vid unghästträning eller träning av andra hästar då det blir lite tydligare/skarpare i och med att det även trycker på nosryggen vid tygeltag. Personligen är jag dock inte lika såld som många andra runt mig som använt det, jag känner spontant att det blir lite onödigt "mycket" om man har en häst som lyssnar normalt plus att jag tycker det är ganska fult och klumpigt. Upplevde det även som att det hade ganska dålig passform på de hästarna det användes (islandshästar) men det är väl mer individuellt. Så jag skulle själv inte använda det som vardagsträns, men som träningsredskap funkar det ju. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

NäraNaturen
2/17/14, 9:24 PM
#2

Humm, då är det nog inget för min unghäst, i och för sig vill jag slutligen kunna rida bettlöst, men känner inte att jag vill ha det skarpt i början, han lyssnar fint, han är bara lite oerfaren. Tack för feedbacken! :)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Alex
2/17/14, 9:34 PM
#3

#2 Alltså, om man ser det som skarpt är väl individuellt. Vissa ser det väl mer som att man inte behöver ta lika mycket i munnen för att det även trycker på nosryggen, för min del känns det dock överflödigt. Men är din plan att rida bettlöst är det väl jättebra att börja med en kombination, för att få in vanan hos hästen vilka signaler som betyder vad, så får du in att tryck på nosryggen innebär samma sak som tryck på tungan och du kan skippa bettet senare. Så med ett sånt mål är det nog inte alls fel med ett Micklem. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: