Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4481 ggr
*lucky*
2/17/14, 3:10 PM

Strul vid behandling av hovskabb!

Jag och en annan hästägare hyrar ett stall tillsammans och för ett tag sedan insåg jag att både min och hennes häst hade symptom på hovskabb, jag åkte till veterinär för att få hjälp med behandling! Fick switch utskrivet av vet som vi skulle behandla hästarna med… Jag gjorde allt enligt konstens regler + betalade flera tusen för att bli av me ohyran… Efter ett tag kom det fram att den andra tjejen INTE hade varken behandlat eller sanerat! :O Har förklarat ett flertal gånger det ja lärt mig om hovskabb men hon verkar inte vilja lyssna :/ Nu e troligtvis behandlingen som ja gjorde på min häst förgäves, så de e ju bara att börja om, men de e ju ingen ide när inte båda hästarna behandlas :( Tjejen som har den andra hästen menar på att "att alla kallblodsraser har hovskabb och att det e bara acceptera"! Men så e det ju inte! Vad ska jag ta mig till?! Har pratat me vet och läst massvis och hänvisat till informations källorna men det hjälper inte, hon envisas ändå… Kan inte flytta hästen heller för det finns ingenstans att ha den :( Vill ju inte att min skrutt ska ha skabb!

Annons:
NäraNaturen
2/17/14, 9:33 PM
#1

Be vet prata med tjejen? Så kan det ju inte vara!

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Caf_Roy
2/18/14, 7:30 AM
#2

Hjälper inte det får du väl ta ut någon djurskyddsinspektör. Kan vara förödande för eran relation, men den risken kan vara värd att ta för att hästarna ska få vara friska. Hoppas hon lyssnar och lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

trex
2/18/14, 2:22 PM
#3

Det är inte alls bara att acceptera, vi hade skabb på våra hästar, 3 stycken,  vi fick sebacil utskrivet av vetten, vi fick behandla i 2 omgångar innan dom var skabbfria, men nu har dom inte haft det på 3 år.

Så visst går det att få dom rena.

LinaN
2/18/14, 9:00 PM
#4

Benskabb orsakar lidande hos hästen, det ska behandlas annars är det djurplågeri!

Min hade benskabb som unghäst, och han kliade sig och var nästan hysterisk för att det kliade så. Fick också Sebacil utskrivet och behandlade i två omgångar sen återsmittades han. och vi behandlade på nytt och sedan dess har han vart helt fri.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2/22/14, 8:24 PM
#5

Men det är ju kanske lite tokigt av dig också att behandla din häst utan att pratat med den andra tjejen och höra. En sån sak är ju väldigt viktig att man sambehandlar, så ni måste ju prata med varandra innan så ni gör samma sak.

Om hon inte fattar att det är viktigt får du förklara vad skabb är och hur det fungerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

strindberg07
2/23/14, 4:09 PM
#6

Förlåt om jag snor tråden nu…

Men om en häst har hovskabb, finns det bara på hästarna eller finns det i gräs också?

Annons:
LinaN
2/23/14, 4:15 PM
#7

#6 någonstans ifrån kommer ju hovskabbet. Och hur en häst som inte kommit i kontakt med en annan smittad häst blir smittad på tex ett bete vet jag inte…. 

Däremot så är en smittad ska alla behandlas även om det är ett fullblod eller halvblod tex. och oavsett om det är ponny eller stor häst. Samt ska det ju decinficeras en massa….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

*lucky*
2/24/14, 2:13 AM
#8

#5 Självklart hade vi kommit överens om att det skulle behandlas, ja e inte så dum att ja bara skulle behandla min ;)

*lucky*
2/24/14, 2:13 AM
#9

#5 Självklart hade vi kommit överens om att det skulle behandlas, ja e inte så dum att ja bara skulle behandla min ;)

CelsiusT
2/24/14, 9:14 AM
#10

#8 I mina ögon låter det så eftersom du just har behandlat din utan att hon behandlat sin. Alltså är det ju en brist i kommunikationen.

När vi haft sambehandling i stallet så har vi alltid gjort det samtidigt, så inte jag gör först och släpper ut min och sen några timmar/dagar senare så gör dom andra (kan ju vara en sån enkel sak som att det kommer något emellan för någon så det inte blir av den dagen och då är det ju dumt om jag redan behandlat). Alla ska behandlas samtidigt, då bestämmer man tid och träffas i stallet och behandlar alla just samtidigt. Då kan det inte bli brist i kommunikationen, för då ser jag ju om dom andra hästarna inte blir behandlade. Jag känner ett visst ansvar för att se till att dom andra hästarna verkligen blir behandlade samtidigt, eftersom det är en avgörande del i behandlingen av min häst och jag känner ansvar för att se till att min häst blir behandlad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

*lucky*
3/15/14, 9:56 PM
#11

:*

Upp till toppen
Annons: