Annons:
Etikettridning
Läst 5187 ggr
HUMAN0ID
2/16/14, 8:28 PM

Ingen framåtbjudning

Hej!

Min häst har sjukt dålig framåtbjudning! Jag rider väldigt varierat och mycket uteritter. Det märks allra mest på tävling och träning. Det är som han struntar helt i mina hjälper. Han är i fin form och konditionen är det absolut inget fel på!

Ska börja fokusera väldigt mycket på rida lösgörande och cavaletti samt lägre höjder i hoppningen. Låter detta som en bra sak att göra för att få han mer framåt?


Annons:
matsdotter
2/16/14, 8:36 PM
#1

Träna mycket övergångar, och gör många "krumelurer" när du rider. På så vis vet din häst aldrig riktigt vad du ska hitta på, och blir således mer uppmärksam. I många fall blir de även så småningom förväntansfull och nyfiken på vad som kommer att hända, och därmed ännu mer arbetsvilliga :)

Var dock noga med halvhalter, så att du förbereder hästen på att någonting kommer att hända, så att du inte bara "flyger på" den med en galoppfattning eller en överraskande volt tillbaka.

P4go
2/16/14, 8:40 PM
#2

Vi hade träning i onsdags med framdelsvänning där hästen lätt tappar bjudningen. 

Då lät vi hästarna gå ute på volten i en rätt frisk galopp mellan ''passen'' av vänningarna :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

HUMAN0ID
2/16/14, 9:51 PM
#3

Tack för tipsen!

Glömde att skriva att han haft lite problem med ena bogen så är nog mycket att han är stel och måste bli lösgord för att trampa ordentligt och då också kunna länga stegen fram. Så skulle vara bra med tips på bra övningar att göra för att göra honom lösgjord mer än 8-volter, serpentiner och volter!


Underbarn
2/17/14, 1:11 AM
#4

Nöt inte med skänken (det kanske du inte gör heller) varje signal ska betyda något och bromsa inte i onödan. Vill hästen trava på fort i friskt tempo så låt hästen göra det än att bromsa in och "samla upp". Jätte bra tips som iaf funkar på min häst är om han går lite för fort då gör jag serpentiner som "tvingar" han att arbeta i ett lite mer lägre tempo-arbetstrav UTAN att behöva bromsa med tyglarna. Vill hästen galoppera istället för trava så brukar jag låta min häst göra det - han saknar ibland bjudning och det lilla han erbjuder försöker jag uppmuntra :) berömmer när han går på bra. Skänklar INTE "lite hela tiden" för att "hästen går segt" (oftast för korta steg) som jag ser många gör på sådana hästar. Förvärrar det bara. Jag håller mina fötter still och skänklar bara när jag ber han göra en övergång eller öka farten lite (eller förflytta sig givetvis). Har hästen alltid saknat bjudning? Om inte när började det? Prova strunta i all form av träning och tävling ett par veckor och låt den bara få komma ut på härliga uteritter så kanske den börjar tycka det är kul även på banan :) min häst rids på ridbanan en gång i månaden, om ens det och på ett år har han ridits en enda gång i ridhus och hans bjudning är bättre tack vare alla uteritter och kravlösa pass där bjudning har varit prioritering. Men det har tagit tid (han trivs inte med träning/tävling och har ledsnat) jag har struntat i formen (enbart de fåtal gånger han varit på banan har vi tänkt lite på form). Jag tycker inte att massa halvhalter eller övergångar har hjälpt mig och min häst att få bättre bjudning som alla tipsar om jämt. Men övergångarna har där emot hjälp oss att få han mer uppmärksam/lyhörd (men nödvändigtvis inte mer framåt) och ett steg som behövs för att få hästen att bjuda framåt. Min häst är värst i skritten (ibland) och där går han bäst med lång tygel. Då längre han steget och går på än att envisas med att ha korta tyglar (tänker på uteritt) :) Min häst går även bättre på banan/böjt spår när han fått massage och rätats i (han har också varit stel och suttit fast i bogen) så att hålla honom i trim, mjuk och fin är jätte bra :) så där kommer ju lösgjordhet in.

HUMAN0ID
2/17/14, 9:55 AM
#5

Nej jag brukar inte nöta med skänkeln :) Rider ut jättemycket, har speciellt gjort det nu var flera månader sedan jag red i paddock eller ridhus.


Uss
2/17/14, 1:50 PM
#6

Om han inte alltid varit sådan skulle jag gissa på att han ledsnat och behöver en paus i träningen eller att han börjat få ont någonstans. Passar sadeln fortfarande? Problemen med bogen blivit värre?

Annons:
iMAKiTTYCAT
2/17/14, 4:26 PM
#7

Det bästa för att få en häst mer framåtbjudande är faktiskt terrängbanan. Du kanske inte behöver hoppa så mycket, men jag fick min häst med framåt genom att träna terräng. Att galoppera utomhus eller på stor bana/ridhus och få hästen att sträcka ut sig utan att försöka få den att gå i form är en bra början.

Underbarn
2/17/14, 8:15 PM
#8

#5 Då är han väl "så som häst", min är också så. :)

HUMAN0ID
2/17/14, 8:44 PM
#9

#6 Jo han har inte direkt varit den piggaste hästen, men tycker speciellt det har varit lite extra nu det senaste. Nej det är inte problem med bogen nu men visst är han lite stel fortfarande. Har även testat en ny sadel nu och tycker den funkar mycket bättre :)


Uss
2/18/14, 9:15 AM
#10

Hur gammal är han, hur mycket tränar ni och när hade han "ledigt" senast? En paus i arbetet kan göra underverk med arbetsmotivationen!

Underbarn
2/18/14, 12:18 PM
#11

När min häst blev extra seg en period så upptäcktes en kotledsinflammation (svårt att se hältan för han var halt båda bak) så kolla gärna upp han hos veterinär :) sen hade han felaktig sadeln (den följde med vid köp) och jag köpte ny i samband med att han blev frisk. Så jag vet inte om det hjälpte. Han vilade i 2 månader men var inte överdrivet pigg alls när vi skulle börja rida haha x) var helt sig själv fast kanske tog ut steget lite mer och bjöd på bra även i skritten (som är värst) men märktes inte att han hade vilat.

HUMAN0ID
2/18/14, 3:58 PM
#12

#10 Han blir 14 iår, han har vilat en del nu under vintern och har inte tränat alls hårt med han. Mest uteritter. Testat pauser men han blir inte piggare för det, enda gången han varit helt galen var efter boxvila haha!


HUMAN0ID
2/18/14, 4:00 PM
#13

#11 Veterinären har kollat flera gånger då min mamma jobbar hos en veterinär blir det lätt att kolla osv. Senast var för nån vecka sedan i samband med att jag kollade hans tänder. :) Haha min häst är likadan. Pauser får han inte att bli piggare..


Annons:
Sarah
2/18/14, 4:01 PM
#14

Om det inte är ngt fel på hästen och han bara är seg, så kanske det är en ide att ta hjälp av en bra dressyrtränare så att du får en mer lydig häst :)

HUMAN0ID
2/18/14, 8:12 PM
#15

#14 Han är extremt lydig i allting, är bara just det med framåtbjudningen. Har ridit för tränare mycket förr men tatt ett uppehåll nu eftersom jag inte tävlat på ett bra tag.


Underbarn
2/19/14, 11:02 PM
#16

Jag känner att det bara är att acceptera att vissa hästar är som våra hästar. Trivs man inte, byt häst annars lev med det och njut av att ha en lugn häst haha

HUMAN0ID
2/20/14, 1:26 PM
#17

Igår var han helt underbar att rida! Testade att rida på ett lite annat sätt och han både lyfte mer på benen och bjöd framåt! Jag har hellre än lite seg häst än en överpigg som bara drar och drar ;)


Underbarn
2/20/14, 11:32 PM
#18

#17 samma här :) blir ofta osäker på överpigga hästar Vad härligt :) hoppas inte det var en engångsgrej :) vad gjorde du?

komkoma
2/22/14, 10:46 AM
#19

Hade samma problem med en häst jag hade förr. Shit så jag tränade, gav extrafoder, det ena tipset om övninger i alla evighet kndes det som. Till slut fick jag inse att jag och hästen faktiskt inte ville samma sak här i livet, Tävla hoppning. Så tog det rätta beslutet och sålde honom till en tjej som ville ha en bästa kompis att rida hemma, träna, tävla lite dressyr på hemmaplan. Hästen har nu världens bästa hem och tror aldrig han hade kunnan bli så lycklig hos mig.

HUMAN0ID
2/22/14, 2:30 PM
#20

#18 Var extra noga med att bara använda skänkeln när det verkligen behövdes och ge han mycket beröm när han lyssnade. Hela tiden svarade han jätte positivt! Red också mycket lösgörande vilket hjälpte mycket mer än vad jag trodde det skulle :)


Annons:
Uss
2/23/14, 7:00 PM
#21

Men… #3 "är stel och måste bli lösgjord…" Och #5 "brukar inte nöta med skänkeln" sedan #17 "testade att rida på ett lite annat sätt" och så #20 "extra noga med att bara använda skänkeln när det verkligen behövdes" och "red också mycket lösgörande" ? Det verkar som du egentligen hela tiden visste vad pålle behöver? Att använda skänkeln när det inte verkligen behövs är ju att nöta och vet man att hästen behöver bli lösgjord så lägger man väl alltid ner lite extra krut på det i början av ridpassen? Jag undrar varför du bara förkastade rådet i #4 i stället för att rannsaka din ridning för att upptäcka att du faktiskt satt och nötte och inte jobbade lösgörande? Detta var ju ett råd/din egen info tidigt i tråden och råden därefter blev ju bara felaktigt grundade gissningar som inte gagnar varken dig eller hästen :s

HUMAN0ID
2/23/14, 7:08 PM
#22

Ja jag visste att jag behövde få han mer lösgjord. Men ville ha bra tips på övningar och undrade om det jag skrev lät som bra sätt att rida. Nöter inte med skänkeln, men var ändå EXTRA noga med att verkligen bara använfa skänkeln när det verkligen behövdes. Jag har alltid ridit honom lösgörande, vet att ridpasset går åt skogen annars. Men behöver MER tips på övningar och råd för att få det ännu bättre än vad det redan är!


HUMAN0ID
2/23/14, 7:09 PM
#23

Skrev även i första inlägget att jag ska fokusera väldigt mycket på det med att rida lösgjort. Med det menade jag att jag redan gör det, men behöver göra det ännu bättre, och då gärna få tips av er.


HUMAN0ID
2/23/14, 7:09 PM
#24

Skrev även i första inlägget att jag ska fokusera väldigt mycket på det med att rida lösgjort. Med det menade jag att jag redan gör det, men behöver göra det ännu bättre, och då gärna få tips av er.


HUMAN0ID
2/23/14, 7:12 PM
#25

Skriv inte att jag visste att jag sätt och nötte och inte jobbade lösgörande. Jag jobbar han lösgjörande VARJE ridpass och nöter gör jag verlkligen inte.


Sarah
2/24/14, 9:21 AM
#26

Ja att se till att man inte använder skänkeln i onödan är ju superviktigt, annars får man en skänkeldöv häst. Be snällt genom att spänna vaden, funkar det inte ber man hårdare och funkar det inte heller får man peta med spöt. Sen är det viktigt att det kommer direkt. Får man ingen reaktion direkt så ska nästa hjälp vara direkt, väntar man lite så fattar ju hästen ingenting. Sen mycket halvhalter och tempoväxlingar för att få mer tryck i hästen. Vidhåller att det bästa är att rida mycket för tränare. Om hästen inte går i det tempo man ber om är den antingen olydig/ förstår inte vad man vill/ man själv gör fel. Oftast är hästar inte olydiga skulle jag säga.

Uss
2/24/14, 1:05 PM
#27

#25 nej, jag skriver inte att du visste att du satt och nötte (eller om du föredrar att säga att du "överanvänder" skänkeln, det finns ju grader och jag tror ju inte att du satt o tryckte hela, hela tiden) eller att du inte jobbade lösgörande, men däremot att du eg. visste vad lösningen var och när du fick påpekande om skänkeln så slog du bara bort det i stället för att fundera över hur du egentligen gjorde - då tror jag att du kommit på snabbare vad du behövde göra ;) (Och ja, jag såg att du frågade om tips på lösgörande övningar men inte fick så mycket svar på det). Vad jag ville var mer att påpeka typ "som man ropar i skogen får man svar" - det som hjälpte dig var ju vad du visste från början men som du inte var medveten om att du börjat slarva med… Ibland är man hemmablind och jobbar på slentrian och rätt vad det är så har man kommit ganska långt ifrån där man vill vara! Om du har möjlighet är det väldigt bra att filma sig då och då när man rider, dels ser man att man inte alls alltid gör som man tror, dels kan man lättare se vilka framsteg man (förhoppningsvis) gör men som ibland kommer så smygande att man inte uppfattar dem. Jag är ledsen om du tog illa upp, jag ville inte klanka på dig, utan mer få dig att börja tänka - vilket ju var vad som gav resultat med pållen (grattis till det förresten, så skönt att det "bara" var det och inget som var fel med honom).

Annons:
Underbarn
2/24/14, 8:26 PM
#28

Det kan ju vara så att du gör små små fel som du inte tänker på också :) min häst är inte jätte känslig för ryttaren, tappar man balansen är det okej ändå iaf i trav. Men han bryter många gånger av i galoppen - trots att han inte har ont (har kollats hos veterinär) först trodde jag att det var att han inte orka (och så är det till viss del ibland) men jag tror också att det handlar om min sits/balans (jag tycker jag sitter ok men han kanske är så pass känslig att han ex bryter av så fort jag hamnar något i obalans eller att jag råkar ha mer tyng i ena sittbenet osv) för han bryter sällan av när jag står i fältsits och bara låter han rulla på, i så fall bara när han börjar bli riktigt trött. Och när jag står fältsits stör jag honom inte lika mkt som när jag sitter ner i sadeln. Det är då han bryter av ibland :) Nu menar jag inte att din häst bryter av eller så, bara tog ett exempel från mig hur små fel kan påverka :)

Upp till toppen
Annons: