Annons:
Etikettridning
Läst 1258 ggr
pyttipanna
2014-02-16 17:07

Sitta ner i trav

Hej!

Jag är nybörjare, men kan trava och så när man får rida i lätt sits. Nu håller vi på att lära oss hur man sitter ner i sadeln under trav, vilket jag finner nästan omöjligt. Det skumpar och hoppar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att kunna sitta någorlunda still. Jag vet att man ska luta sig lite bakåt, men finns det något mer man kan göra?

Annons:
Stallmima
2014-02-16 17:42
#1

Som du säger luta dig lite bakåt, ha knäslut och ner med hälarna. Känn rytmen på hästen  👍  kör korta stunder du sitter ner i traven varvat med lättridning så kommer det automatiskt efter ett tag. Lycka till!  🙂

jagga-ewe
2014-02-16 18:43
#2

Slappna av, våga lyfta blicken. Jag vet av egen erfarenhet att det är när jag kollar ner på hästen som jag studsar mest. Lyfter jag blicken o kollar framåt skumpar det inte lika illa. För min del hjälper mantag, så jag kan lita på att jag inte rycker hästen i munnen.

Lycka till, rätt vad det är släpper det o du kommer tänka "vad fasen va det som va så svårt?" :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

hannah96
2014-02-17 01:10
#3

Känn att du verkligen sitter ner i sadeln, hade lite problem med att sitta ordentligt ner i galoppen, men när någon ett tag stod bredvid och sa till mig gick det super bra. Sen är det precis som #2 säger, våga lyfta blicken, jag lovar det gör skillnad!

Uss
2014-02-17 13:59
#4

Traven är väldigt olika på olika hästar, en del har stoort steg och liksom skjuter upp ryttaren ur sadeln, andra har kortare steg och är mjukare och lättare att sitta ner på. Viktigast är att du sitter "tungt", slappna av i rumpan för annars studsar du bara, låt benen hänga tungt vid sidorna och se till att du inte kniper med eller drar upp knäna. Det är inte pillenoga att du trampar ner hälarna för det skapar en spänning längs hela insidan av ffa låren utan låt fötterna vara avslappnade också och liksom guppa med i fotleden i rörelsen. Sedan när hästen rör sig uppåt i ryggen så ska du fjädra med från midjan och neråt, överkroppen ska typ sitta still i höjdläge genom hela steget. Vill du driva ska du hjälpa till i uppskjutet och typ trycka på med rumpan uppåt (som när man gungar) och sedan bara följa med ner. Rider jag en häst med stort steg som puttar lös mig ur sadeln så släpper jag allt vad muskelspänning heter från midjan och neråt, sätter en hand i framvalvet och drar mig ner och koncentrerar mig på att få midjan att följa med i rörelsen. Då brukar jag hitta rytmen - iaf ett tag ;D

pyttipanna
2014-02-17 17:35
#5

Tack så mycket för svaren! Ska testa detta nästa ridlektion :)

Sarah
2014-02-17 17:40
#6

Sen är det väldigt svårt att sitta på en häst som inte går i form : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: