Annons:
Etikettridning
Läst 1258 ggr
pyttipanna
2014-02-16 17:07

Sitta ner i trav

Hej!

Jag är nybörjare, men kan trava och så när man får rida i lätt sits. Nu håller vi på att lära oss hur man sitter ner i sadeln under trav, vilket jag finner nästan omöjligt. Det skumpar och hoppar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att kunna sitta någorlunda still. Jag vet att man ska luta sig lite bakåt, men finns det något mer man kan göra?

Annons:
Stallmima
2014-02-16 17:42
#1

Som du säger luta dig lite bakåt, ha knäslut och ner med hälarna. Känn rytmen på hästen  👍  kör korta stunder du sitter ner i traven varvat med lättridning så kommer det automatiskt efter ett tag. Lycka till!  🙂

jagga-ewe
2014-02-16 18:43
#2

Slappna av, våga lyfta blicken. Jag vet av egen erfarenhet att det är när jag kollar ner på hästen som jag studsar mest. Lyfter jag blicken o kollar framåt skumpar det inte lika illa. För min del hjälper mantag, så jag kan lita på att jag inte rycker hästen i munnen.

Lycka till, rätt vad det är släpper det o du kommer tänka "vad fasen va det som va så svårt?" :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

hannah96
2014-02-17 01:10
#3

Känn att du verkligen sitter ner i sadeln, hade lite problem med att sitta ordentligt ner i galoppen, men när någon ett tag stod bredvid och sa till mig gick det super bra. Sen är det precis som #2 säger, våga lyfta blicken, jag lovar det gör skillnad!

Uss
2014-02-17 13:59
#4