Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2617 ggr
Inna83
2/16/14, 11:57 AM

3-åring upplägg

Hej! Hur lägger ni upp säsongen för era tre-åringar? Min är fortfarande inte sutten på då jag känner att jag inte haft bråttom. Han är longerad. Trafiktränad. Löshoppad. Påbörjad arbete i hand. Tömkörd. Sadelvan/tränsvan. Allt är på basic-nivå då jag inte vill pressa för mkt. Så hur ser era planer ut ?

Annons:
[Moa-]
2/16/14, 12:15 PM
#1

Det beror väl väldigt mycket vilken häst du har och vilka mål du har… Men låter bra att du tar det lugnt och inte stressar, behåll den inställningen!

Peppe
2/16/14, 12:30 PM
#2

Vill bara inflika att det inte bara är bra att ta det för lugnt, för att hästen ska bli hållbar så måste den belastas lite i ung ålder. En stor faktor vid skelettillväxt är nämligen belastning (tillsammans med näring och hormoner). ingen belastning = skörare skelett och en häst som inte kommer hålla.

Så vida din häst inte är sen och underutvecklad, eller du är för stor för hästen, så tycker jag du ska börja hänga lite på den. Sitt in den och rid t ex 10 minuter 2-3 dagar i veckan i skogen i några veckor och vila sedan. Jag kommer sitta på min i höst, då är han 2 år.

Så länge du belastar lagom och med sunt förnuft så är det bara bra för hästen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moa-]
2/16/14, 12:55 PM
#3

Peppe; enligt vem? Låt hästen växa färdigt innan den belastas från ryggen. Markträning ja, men något krav på uppsittning kan jag aldrig se. De hästar som rids in och hanteras sent har genom tiderna varit mest hållbara, så det där köper jag inte.

Inna83
2/16/14, 2:08 PM
#4

Min fråga var hur NI lägger upp träningen för era tre-åringar. Inte hur jag ska göra. Jag har ridit in hästar förr. Vill bara få perspektiv och tips.

Peppe
2/16/14, 3:06 PM
#5

#3 enligt vetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet.

Vad har du för belägg för ditt påstående att dom som rids in sent håller bäst?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moa-]
2/16/14, 3:54 PM
#6

Peppe; kolla på islandshästar och shettisar exempelvis som ofta arbetar fram till 30 års dagen, jämför med de hästar som startas som tvååringar, aldrig sett dem aktiva vid 30 årsdagen…

Annons:
Peppe
2/16/14, 4:36 PM
#7

#6 och shettisar och islandshästar rids aldrig in som 3-åringar menar du? och SWB rids aldrig in senare?

Jag har aldrig sett eller ens hört talas om en shettis eller islandshäst som arbetat som 30-åring så "ofta" vet jag inte vad du har för belägg för. Däremot hört om gamla som gått i hagen, men det kan även forna tävlingshästar göra som 30-åringar 🙂 ett snabbt exempel är hingsten Magini.

Det handlar snarare om ras, typ och användning än när dom rids in 🙂 

Faktum kvarstår att bentillväxten gynnas av belastning under unga år. Det är fakta.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moa-]
2/16/14, 4:38 PM
#8

Peppe; benen ja, inte ryggen.

MusCarro
2/16/14, 7:16 PM
#9

Jag har i dagsläget suttit och åkt på min 3-åring lite kortare pass. Sedan kör vi på med lite arbete från marken ett par gånger i veckan :) Kommer åka på inridning nu under april då jag fått förhinder som gör att jag inte kan fortsätta med just inridningen själv. Men vi kör på med markträning som vanligt fram till dess :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Peppe
2/17/14, 8:12 AM
#10

#8 låt mig omformulera mig, skelettillväxten eller benbildningen. Hela skelettet är gjort av ben, även ryggen 😉

Även senor och tendon faller under denna regel. Allt detta går inte påverka när kroppen växt färdigt, då är det bara muskler som går att påverka positivt. Tänk dig då vad som kan hända när musklerna så småningom är starkare än senorna…. 

Belastar man hästens kropp i lagom mängd så kommer kroppen stärka sig för att klara detta och därmed hålla bättre.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Inna83
2/17/14, 8:59 AM
#11

PEPPE och MOA Ni håller en informativ debatt men var vänlig att ta den i en egen tråd och inte i min. Mvh Inna

Peppe
2/17/14, 9:04 AM
#12

#11 jag har skrivit att jag planerar att sitta på min 2-åring i höst. Vi jobbar med det du skriver i #0 nu. Planen är att gå treårstestet 2015 och sedan gå på bete hela sommaren.

Det finns inte många unghästar här inne på ridsport.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2/17/14, 5:51 PM
#13

gjorde som peppe säger, och satt upp då hon var ca 2,5. Skrittade ut med andra några korta svängar och red några korta lektioner (ca tio min) direkt för att få hjälp så att allt blev rätt i inridningen. Hela inridningen gick ganska snabbt och sen fick hon vila för att smälta allt som hänt. Efter sommaren red jag ca 30-40 min 3 ggr i veckan. Mycket utridning. Som 4åring red jag regelbundet för tränare och nu som 5åring går hon ganska hårt. Aldrig varit halt eller haft ont i ryggen. Bara arbetsvillig och stark. Aldrig varit valpig eller vinglig el liknande. Växte även upp på stora ytor med varierad terräng.

Annons:
P4go
2/18/14, 8:07 AM
#14

Jag rider min 4 åring (snart 5) 6-5 dagar i veckan, oftast 6.
Då han blir tokig av att stå en dag och älskar att jobba.
Uteritt 2 gånger i veckan tänkte jag men har inte gjort det då jag tog hem honom för en månad sen och varit osäker på att rida ut själv då vi måste gå på bilvägen till skogen. Men iaf en gång i veckan har det blivit.
Sen tränar jag ju inte stenhårt i paddocken utan busar runt lite i halsring och sånt.
Rider ca 30-40 minuter.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Tusen
2/18/14, 10:04 AM
#15

Vi kör alltid in våra unghästar först. Vi börjar med tömkörning vid 1 års ålder och sedan sätter vi vagn på dem under våren som tvååringar men vi kör dem inte förrän till hösten som tvååringar. Vi fortsätte sedan köra dem till de blir 4 år, just för att spara ryggen och bygga ryggmuskler innan de får ryttare på ryggen. Som 4 åringar rider vi in dem och då är de rejält musklade och orkar lätt bära upp en ryttare. Under hela unghästperioden, t.o.m. som föl får de då och då gå med som handhästar tillsammans med mamma eller annan rutinerad häst. Vi anser att detta ger oss hållbara hästar och dessutom väldigt trygga eftersom de har fått jobba under hela sitt liv. Naturligtvis allt efter ålder och förutsättningar. Vi tror att denna blandning av arbete och väntan på styrka i skelett och muskelatur borde vara det optimala för att få en hållbar häst.

Upp till toppen
Annons: