Annons:
Etikettridning
Läst 4839 ggr
Cockerspaniel
2014-02-15 11:29

Har börjat rida... igen!

Jag äntligen börja rida igen. Innan red flitigt i 12 år tills för 5 år sen då jag råkade ut för en "olycka" (red inte ens på en häst då). Jag vet inte ens själv hur den uppkom och inte heller verkar mina läkare veta vad felet är. Är inne på mitt 5:te år med mitt "Benfel" som startade i höften och som nu har spridit sig till båda mina knän. Jag är väldigt aktiv av mig och har alltid sen 2008 gått 1 timme om dagen ungefär 4 km om dagen för att behålla en god kondition, men det är inte en dans på rosor direkt. Jag har förlorat all muskulatur sen jag slutade rida och fått levt med smärtan i 5 års tid och har även gått så många år till sjukgymnastiken att vi nu har gett upp hoppet om att inget vi gör hjälper utan smärtan kvarstår. Nu har det gått så långt att läkarna ska kolla om det är reumatism  och är det inte det så vet inte läkare vad de ska göra än att sätta diagnosen Fibromyalgi på mig, vilket jag helst slipper! 

Så eftersom jag har 6 månaders väntetid till remuatologen så tänkte jag börja rida på en ridskola och jag började rida igår, 14/2, och fick rida med i handikappgruppen eftersom benet ställer till sig för mig. 

Jag måste själv säga att hela ridlektionen gick bra. Jag fick en lugn ridlektion med enbart bara skritt och trav, skritta och trava i serpentiner över bommar m.m. Jag kände mig nöjd med min insats och kände att jag inte alls hade ont under hela ridlektionen. Utan smärtan i höften kom strax efter att jag ridit. Inte heller nu på morgonen hade jag så kraftig träningsvärk som jag trodde jag skulle få!

Jag känne rmig nöjd och tänker fortsätta rida. Det kändes så himla skönt att komma tillbaka på hästryggen igen och klara av lektionen också med bara två små fel som rättades till med en gång :D

Jag känner mig så glad och hela kroppen sprackar av lycka just nu! :D


Annons:
Uss
2014-02-15 15:49
#1

Vad kul! :)

Cockerspaniel
2014-02-15 18:33
#2

Jo det var väldigt roligt! :)


fairyautumn
2014-02-15 19:29
#3

Håll oss uppdaterade! Det låter ju underbart! 😃

//doge

Cockerspaniel
2014-02-15 20:29
#4

Hihi det var fantastiskt!

Hästen jag red var så guda snäll men ack så envis (bara för att han gick med i ponnygruppen) Haha :p


Cockerspaniel
2014-03-08 13:04
#5

Efter 3 veckor så har jag fått ännu en ny provperiod på Tisdag att testa rida för en helt vanlig storhäst grupp!

Ser mycket fram emot det så jag hoppas det kommer gå bra ^^


WornOut
2014-03-08 19:13
#6

Så roligt ! Hoppas verkligen att det fortsätter lika bra!

Annons:
Cockerspaniel
2014-03-11 10:11
#7

#6 Jo jag hoppas det med!

Ska bli roligt att rida i en annan grupp, för en ridlärare jag inte ens vet hur hon är. Inte ens en annan jag pratar med som rider på samma ställe vet inte hur den ridläraren är :P


Cockerspaniel
2014-03-12 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Igår hade jag min andra ridlektion och får jag säga det själv så gick det mycket bättre då jag fick arbeta lite mer med en häst som lyssnade på skänklarna mina.

Jag skulle rida en häst som heter Shagvile eller Smurfen som han kallades, men då en annan tjej hellre ville rida honom istället för hästen Wera så bytte jag gladligen med henne.

Wera är en toppen häst för mig, pigg på alla vis och lyssnade jätte bra på skänklarna. Enda som inte varken hon eller jag lyckades bra med var skänkelvikningarna (under mina 12 år har jag inte helt lärt mig hur man gör en skänkelvikning, he-he-he) och sen har jag inte galopperat på över 6 års tid så min galopp var sämst.

Elena G som igårkväll var min ridlärare pratade med mig efter lektionen och frågade vad jag tyckte. Jag sa som det var att jag hade noll koll på skänkelvikningarna eller galoppen så det måste jag öva mer på, annars kändes ridlektionen super.

Stort + på det hela, jag hade bara en minimal smärta då jag satt i bilen på vägen hem. Nu idag, 0 smärta och ingen träningsvärk alls. Kändes ändå som en super topp ridlektion! :D

_Länk till bilden: http://www8.idrottonline.se/SundsvallsFK-Ridsport/Ridskolan/Varahastar/Varahastar/Wera/_


fairyautumn
2014-03-12 15:40
#9

Åhh vad glad jag blir! Hoppas nu det håller i sig, ridning verkar ju vara bra för din värk :) Enligt mig är ridning bra för både kropp & knopp 😃

//doge

Cockerspaniel
2014-03-12 20:52
#10

#9 Jo jag känner så jag med!

Hade dock lite problem med stigbyglarna på hästen så jag vart tvungen att sno dom 2 varv så jag hade rätt så ont i smalbenen efteråt! ;)

Så jag har bestämt mig att fortsätta rida så bokade det idag på ridskolan! :)


pebb
2014-03-13 15:54
#11

Vad söt Wera var :) Kul att det känns bra med ridningen!

Cockerspaniel
2014-03-13 18:00
#12

#11 Det känns toppen så jag ringde igår och bestämde med dom att jag skulle börja rida. Redan den här månaden så delbetalar jag i 3 månader och rider fram tills 7 Juni! :)

var bara min mamma som tyckte priset var på tok för dyrt och ville att jag skulle kolla efter ett annat billigare alternativ eller kanske bli medryttare.


Cockerspaniel
2014-03-19 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hej!

Igår var jag på ridlektion igen och fick rida en bastant herre vid namn Rocky. En super mysig häst att ha att göra med men attans vad stark han är.

Jag märkte genast av det i samband med att vi kom in på spåret och red så valde då att rida på innerspåret eftersom jag behövde ha en egen kontroll på honom och inte låta honom lunka efter alla andra.

Jag fick satsa stenhårt på skänklarna och använda piskan i mellan åt. Trots det så var jag inte det minsta nöjd med lektionen.

Dock tyckte min Ridlärare Elena att han och jag passade ihop för vi var lika envisa båda två.
Och hon tyckte att jag red honom galant trots hans tjurighet. Hon sa med att flera ggr som hon skulle ha öppnat munnen och be mig rätta något så märkte jag snabbt av det själv och hon behövde inte säga mer.

Inge galopp denna gången heller eftersom jag ansåg att jag behövde träna extra mer på honom och få honom att förstå att jag var den som skulle leda oss till galopp, inte att han leder igång i galopp då alla andra hästarna skulle börja galoppera.

Förutom det gillade jag honom. Men alldeles sjöblöt i svett var jag efteråt och somnade gott efter att jag kom hem! :p

_Direktlänk till bilden: http://www8.idrottonline.se/SundsvallsFK-Ridsport/Ridskolan/Varahastar/Varahastar/Rocky/_


Annons:
WornOut
2014-03-20 19:09
#14

Roligt! Låter som att det går jättebra för dig :) Inspirerande !

Cockerspaniel
2014-03-21 09:30
#15

#14 tack vad roligt att höra! :p


Cockerspaniel
2014-06-10 15:12
#16

Nu har det gått ett par månader och det har gått galant!

Har hittat min favorit som jag ridit på i flera veckor och älskar att rida honom mer och mer och känner att han och jag utvecklats tillsammans väldigt bra!

Kan säga att jag har fått testat rida ett dressyrprogram Lätt tillsammans med 2 andra (vi är ca 7-10 st i gruppen) och när vi fick veta att vi skulle rida programmet så fick vi veta det samma dag som vi kom så Jag, Tina och Simon hade 45 min på oss att lära oss programmet.
Jag läste igenom det 3 gånger sen kunde jag det utan och innan så jag fick hålla en kort lektion för Tina och Simon om hur de skulle rida.

Väl när jag red så missade jag iaf att göra en 20 cm cirkel i programmet. Alltså det var ren otur, jag var så inne i att fokusera på hållningen, skänklarna och vägarna att allt snurrades ihop till en soppa så jag glömde bort cirkeln. MEN trots det så fick jag ihop 67.5% :D


kanin och häst
2014-06-11 11:10
#17

Ridning är bra, för allt, förutom när jag hade problem med ryggen… Men annars, när man far till stallet försvinner allt, men mår inte dåligt och är inte sur! Det finns bara glädje!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Cockerspaniel
2014-06-11 12:28
#18

#17 Håller med!

Känner mig som hemma i stallet då jag får hålla på med hästarna <3


kanin och häst
2014-06-12 10:02
#19

#18 Ja, jag känner mig också hemma med hästarna, och tiden går fort!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Cockerspaniel
2014-06-15 13:36
#20

haha hade min andra hopplektion i Tisdags och det gick käpp rätt åt skogen!

haha 2 gånger ramlade jag fram på halsen på Valle och lyckades hänga mig kvar, trots det så hoppade vi över (med rätta vi travare över) hindret, galopperade lite och sen ställde vi oss i kön igen xD

Jag klagar inte men hade hoppats på att det kunna hade gått bättre. Och att jag vart påmind hela tiden att räta på ryggen då vi skulle hoppa men jag klarar inte direkt av det då jag har lärt mig på ett helt annat sätt från ridchefen på Nordvik skolan. 
Med lite förklaring till min hoppteknik så förstod min ridlärare varför det inte gick så skrattade vi båda. Hon med hade nämligen ridit för Klaus. 

Jag hoppas på att det kan bli bättre till hösten. Har begärt att få rida 2 ggr i veckan istället för en gång så nu får vi se om jag får det!

Sista ridlektionen på Tisdag, vi får se hur det kommer sluta! :p


Annons:
kanin och häst
2014-06-19 17:28
#21

Skriv gärna om den!:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Cockerspaniel
2014-06-19 18:34
#22

I tisdags då hade vi säsongens sista ridlektion och det hela avslutades med en uteritt på 40 min!
Vart mycket stå övningar eftersom vi vandrade mycket uppför! Jag fick rida Valle igen och hade det väldigt roligt på honom då han passade på att äta på vägen ;)

När vi kom hem till ridhuset igen så avslutade vi med en sista galopp. Första galoppen vart flamsig så jag stoppade honom och testade igen och då red vi på en cirkel istället. Fick öva extra på hållningen och satte den ett par gånger innan jag fick rätta mig hela tiden!

Härligt avslut men kommer nu inte få rida på någon häst igen först efter sommaren, när jag börjar igen vet jag inte men jag hoppas på till hösten! :)


kanin och häst
2014-06-23 14:20
#23

Vad kul!:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Cockerspaniel
2014-09-17 17:42
#24

Det har gått ett par månader nu sen jag senaste red och jag fått reda på vad för fel jag har på höften och får därmed inte rida mer D:

Jag har höfteledsartros. Svår artros i höger höft och lätt i vänster.
Jag har fått strikt förbud om att inte rida meroch ska istället simma (gör ju ont att simma?),

Nu kommer det dröja över 1 år innan jag kan rida på en häst igen, känner mig så besviken :(


Uss
2014-11-10 15:01
#25

Men du, det är väldigt roligt att tömköra (eller att köra vagn också för den delen)

"peppkram"

Cockerspaniel
2014-11-11 18:30
#26

#25 Jo, men det finns ingen sådan skola här i Sundsvall Om jag inte ska skola om mig till travkusk, men eftersom du sitter så med benen, så funkar inte det heller :(


[Emmisen92]
2014-11-14 22:59
#27

#26 Du kan ju kolla om det finns något travstall i närheten där dom behöver hjälp att vardagsmotionera hästarna. De flesta travstall jag har varit i har haft antingen tryckvagn eller långvagn där man inte behöver sitta så sträckt med benen utan sitter som på en stol. :) Många travtränare blir oftast bara glada för att få hjälp och köra är inte så svårt. Min lärare sa alltid till mig att har man en gång ridit och lärt sig det så lär man sig snabbt att köra då man har den där fingertoppskänslan. :)

Annons:
Cockerspaniel
2014-11-19 13:42
#28

#27 Har försökt, men ingen vill låta en som inte kan köra att vara hos dom tyvärr, har travstall som ligger 3 km här ifrån. men ingen av dom behövde någon hjälp :(


[Emmisen92]
2014-11-19 22:20
#29

#28 vad tråkigt! :( vart bor du förnånstans? Jag vet några stall där de skulle uppskattas att få lite hjälp.

Cockerspaniel
2014-11-22 22:37
#30

#29 Jag bor några mil söder om Sundsvall. Min Ridskola låg ute vid Birsta City ungefär. Så jag hade ca en timme busstid varje dag för att komma ditt ^_^


Upp till toppen
Annons: