Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5529 ggr
[Smári-Alva]
2014-02-15 09:51

Skydd i hagen??

Jag förstår inte riktigt varför man har boots eller senskydd i hagen på hästen jag har bara det när jag rider, så varför ska man ha det i hagen?

Annons:
[Smári-Alva]
2014-02-15 09:52
#1

Och en till sak varför har man grimma i hagen den blir ju bara smutsig

[[AcsJulia]]
2014-02-15 09:52
#2

Folk använder det om de är rädd för skador på senor/ben även under hagtid. :) Boots brukar användas om hästen ofta kliver av sig skor i hagen eller kliver på ballarna!

[Smári-Alva]
2014-02-15 09:54
#3

Ok hur skulle den kunna så senskador? Och det med grimma då ??

[Moa-]
2014-02-15 10:10
#4

Grimma gör att det ofta blir enklare att fånga in hästen. Det är även en trygghet om hästen skulle rymma och en okänd människa skulle behöva fånga hästen, att hålla en häst i grimma brukar upplevas som okej, men inte utan (det är ju även väldigt osäkert, rent säkerhetsmässigt).

Jag förstår inte varför skaderisken skulle vara så mycket större när du rider kontrollerat på en plan bana än när hästen rör sig fritt och leker med sina vänner i en kuperad terräng.

Personligen förespråkar jag så lite onödig utrustning som möjligt.

[Smári-Alva]
2014-02-15 10:20
#5

Jag har bara skydd när jag hoppar annars är det ju onödigt

[[AcsJulia]]
2014-02-15 11:00
#6

Skador på senor kan uppstå vid t.ex. galopprace i hagen och att någon hov (skodd eller spetsig) slår i baksidan av senan. Skadorna efter en sådan olycka är ofta svåra… Själv förespråkar jag en massa andra lösningar än att kränga på skydd, men det är nog högst personligt.

Annons:
viktoria91
2014-02-15 12:36
#7

En häst i stallet har skydd då hon går med fasta broddar bak pga ryggproblem. Min har skydd i hagen om hon har broddar. En i grannstallet har endast skydd på ett ben pga ett överben. 

Grimma har vi för att lätt kunna få fatt i hästarna.

iMAKiTTYCAT
2014-02-15 18:21
#8

Jag har inte skydd i hagen, grimma har jag för att kunna fånga hästen snabbt och enkelt (mina är inte speciellt svårfångade), men min storhäst behöver boots i hagen för hon är otroligt klumpig, har nästan alltid balltramp tyvärr.. och skulle aldrig våga släppa henne med brodd utan boots, för då skulle det vara småsår överallt på benen när jag skulle ta in henne. Har inte brodd i hagen mer än när det är riktigt nödvändigt och samma sak med boots.

Suskiv
2014-02-15 21:18
#9

Skaderisken. 

Visst en slät grushage är med en ensam häst ger ju sällan nån skaderisk om hästen inte har för vana att slå sig själv eller trampa på sig själv. 

Men så är det ju så att långt ifrån alla hästar går i släta grushagar ensam. Min häst går i en kuperad lerig skogshage och första dygnet i den hagen hade hon en sårskada på bakbenet efter att ha brallat omkring. Efter det har hon peppar peppar inte skadat sig. Men skulle hon börja göra det så skulle benskydd på. Hellre benskydd i hagen än en skadad häst. 

Grimma är ju för att det ska vara lättare att fånga hästen. Kan tex vara bra i kollektivstall där det är många som hanterar hästarna. 

Sen vid ridning så är det ju nödvändigt för vissa hästar alltid. Tex hästar som slår i kotor (de behöver strykkappor), trampar på sig själv eller är lite stökiga eller känsliga med sina ben. Alla hästar är ju helt enkelt olika.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Stallmima
2014-02-15 22:34
#10

Vissa hästar springer/kliver på sig i hagen, hade jag en sådan häst som ofta skadade sig i hagen skulle jag oxå ha skydd på ute, Men turligt nog har jag inte det  😎  peppar, peppar

P4go
2014-02-16 08:56
#11

Jag har inget i hagen men alltid när jag rider. 

Men undrar då om skydd har något negativt?
Även om man har en häst som sällan trampar på sig vid ridning så kan ju hästen bli rädd och hoppa till och trampa sig?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

JustMySelf
2014-02-16 10:23
#12

#11 hästar får lätt skav om skydden inte är helt rena eller om det kommer upp grus/lera under skydden/bootsen.

Peppe
2014-02-16 12:36
#13

#11 dels är det inte bra att stänga in huden på det viset, kan även bli smuts innanför.

Sedan kan hästar som alltid har skydd bli mindre försiktiga med sina ben. Det gör ju aldrig ont så dom behöver inte se sig för, och jag vill iallafall att mina hästar är rädda om sina ben…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Caroline L
2014-02-16 13:05
#14

#11 Jag tycker precis som ovanstående. På min häst hade jag aldrig skydd och hon hade inte heller haft det som unghäst. Och genom detta är hon försiktig om sina ben, är medveten om vart hon har dom och slog aldrig någonsin i sig eller trampade. Jag känner också lite så, att om hästen vänjs in med skydd blir den mindre vaksam.

Men på hästar som tenderar att slå i benen eller trampa på sig själva tycker jag att man ska ha skydd på. Men om hästen, som min, var försiktig och aldrig gjorde detta tycker jag det är onödigt. Jag fick ofta frågor om varför jag inte har skydd, av kvinnor som hade boots och lindor på sina hästar dagarna i ända.


P4go
2014-02-16 14:56
#15

Jag rider med skydd mest för att jag har varit med om att hästar som varit super försiktiga ändå trampat sig när dom hoppat till. 

I hagen förstår jag att man inte har om man inte måste men ridning tycker inte jag spelar så stor roll. Håller man dom rena och inget grus under och ser till att dom passar så varför inte liksom?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

[Moa-]
2014-02-16 15:50
#16

P4go; kan inte hästen hoppa till lika väl i hagen?

viktoria91
2014-02-16 19:26
#17

#16 skillnaden är att i hagen utan ryttare behöver den bara balansera upp sig själv och ingen klump på ryggen.;-)

[Moa-]
2014-02-16 19:34
#18

viktoria; ja, jag håller med, men även skillnad när den går på helt slätt underlag i samling, än när den har möjlighet att galoppera i full fart i kuperad terräng…

P4go
2014-02-16 20:37
#19

18# Klart underlag spelar roll. 
Våran paddock är tung och sluttar. Då väljer JAG att ha skydd på MIN häst. Tror knappast han tar någon skada av att ha skydd på sig 20-30 min per 5 dagar i veckan.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Durris99
2014-02-18 11:48
#20

Jag själv har grimma i hagen på min 3åring som ganska nyss har kommit till mig, hon är jätte rädd när man håller på i huvudet och att fånga in en lagom galen unghäst och sen sätta på en grimma skulle ta minst 1 timme annars för mig så har det mest för att underlätta när man har bortom och så vidare:)

brukar ha senskydd och boots på min 5åring då vintern just har börjat och hon har fått på sig brodd just för att hon är extremt galen när snön börjar falla och vill inte att hon ska trampa sig och göra henne illa

Annons:
stallostby
2014-02-18 17:00
#21

Efter en olycka då min häst fastnade, så har jag aldrig grimma på mina hästar i hage, de kan fastna i varandra i sig själva eller i en gren. Är man rädd om benen kan jag förstå att man har skydd på dem.

Man får locka på dem med en hink med gott i om dem inte kommer, mina går in och ut när det är dax.

Sarah
2014-02-18 17:13
#22

Vill inte heller ha grimma i hagen, vi har stora skogshagar med saker de kan fastna i, eller så kan de fastna om de kliar sig med bakbenen osv. Kan linda vid hopsläpp men annars får det vara i hagen. Lindar dock alltid när jag rider, mycket av vana antar jag, behövs ju inte alltid direkt :)

viktoria91
2014-02-18 18:33
#23

Jag har en equi-ping i grimman. En plasthake typ som utlöses om hästen fastnar så grimman kan trilla av.

Upp till toppen
Annons: