Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 575 ggr
Gia91an
2/13/14, 2:28 PM

Hästbett

"Mitt" ardennerstoföl har fått ett bett från en ponny. Jag såg när det hände och ponnyn hängde med flera meter när han bet henne. Hon är 9-månader just nu för övrigt. Tog och kollade igenom henne igår och upptäckte då att hon ömmar mycket där hon blev biten, känns även som om det kan vara vätska under huden. Dock inget sår utan det känns liksom bara inuti.

Tänkte hålla lite koll på detta ifall veterinär måste tillkallas och så. Är det något speciellt jag borde titta efter? Hon är annars pigg, äter och dricker och så. 

Hon har precis bytt stall så det är fortfarande lite turbulent i hagen även om det lugnat sig lite nu när de fått en foderhäck till.

Annons:
Tusen
2/13/14, 7:11 PM
#1

Jag tror inte det är någon fara med din häst. Det är kallt nu och risken för infektioner är inte lika stor som då det är varmt. 
Att hon ömmar är rätt naturligt, liksom att det känns som vätska under huden. När man får t.ex. ett bett svullnar man under huden och man får en vätskeansamling. Man kan t.o.m. bli lite varm på just det området.

Men som sagt det är fullt normalt och om några dagar har det blivit bättre.

Uss
2/13/14, 7:43 PM
#2

Om du kunde se genom pälsen skulle du förmodligen se ett lite kraftigare blåmärke

Gia91an
2/13/14, 8:45 PM
#3

Vad skönt… Misstänkte att det var så men jag tänkte att det skadar ju inte att hålla koll och fråga någon som haft hästar som blivit bitna. Det har nämligen inte jag innan. Nej det är klart att det är naturligt! Svullnaden och vätskan hade gått ner lite idag, även om det fortfarande gör ont. Men det kliar i utkanterna så det är väl ett bra tecken… 

Hon är pigg och glad annars :)

Upp till toppen
Annons: