Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1025 ggr
smillasol
2014-02-13 10:30

Tips?

Jag har ett vanligt tredelad bett på min ponny och det funkar väll bra. Jag skulle vela hitta något alternativ dels för att jag vill kunna variera mig och dels för att bara för att det funkar med tredelat så betyder ju inte det att det är det bästa eller optimala för min häst! Hon är VÄLDIGT känslig och jag rider väldigt mycket med sits och vikt. Vad har ni för bett till era känsliga hästar? Jag vill ha ett så milt bett som möjligt! Har ni några tips eller idéer?

Annons:
lalaz4
2014-02-13 14:40
#1

Har du testat bettlöst? T.ex. sidepull?

Uss
2014-02-13 19:41
#2

En bettlös variant är bäst, sedan rakt bett helst gjort av plast (inte silicon). För mig kommer tredelat först i tredje hand. Tänk också på att variera huvudtaget, ffa om du använder nosgrimma för det kan också ge skav/sår i munnen

smillasol
2014-02-13 20:11
#3

Jag rider en hel del på bettlöst (helst rider jag utan någonting) MEN eftersom jag tänker börja tävla mer i dressyr så vill jag träna på ett bett som är godkänt på tävling (inte bara men oxå!) 2# ja jag har funderat på rakt bett och tänkte på ett i gummi då det känns som om det är bekvämare för hästen men om hon tuggar på bettet så lär det jue bli repor som skaver? Slipper man det i plast? Plast känns lite läskigt att stoppa i munnen på henne pga alla ftalater… Träns varieras (ett hopp och ett dressyr, brunt respektive svart fåfäng som jag är :P) men tack för tipset!

Uss
2014-02-13 21:49
#4

#3 jag gillar inte heller plast, det var vår tandläkare som sa att det var bättre eftersom vår pålle brukade trycka upp bettet mot tänderna o hade fått skador av det, så metall var för hårt, men siliconbettet som vi hade då gav mer friktion mot slemhinnorna så därför var plast bättre. Jag tror inte det blir så mkt repor som skaver, isf får man väl byta bett, men biter hon i det skulle jag inte vilja ha varken metallbett eller silicon. Hur det är med ftalater vet jag inte, men de är väl ffa i mjuk plast o det är det ju inte i plastbetten.

smillasol
2014-02-14 17:50
#5

4# Nja hon BITER inte men självklar kan hon tugga lite ibland, som alla hästar :) Det blir kanske till att prova ett rakt plastbett! Jag är lite inne på hööks anatomiska bett, har nån erfarenhet av dem? :)

emeliekarlssoonn
2014-02-16 09:34
#6

Rakt bett i softbit (plast) med fasta ringar har jag till min som periodvis blir lite små-orolig i munnen. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: