Annons:
Etikettövrigt
Läst 1648 ggr
Ebbzenbabbzen
2/10/14, 9:44 PM

Vad ska man kunna?

Vad tycker ni man ska ha gjort, vad ska man kunna och vad ska man veta för att skaffa egen häst tycker ni? Kag är lite nyfiken bara!:)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Annons:
[NellieLavec]
2/10/14, 10:13 PM
#1

Hur man tar hand om den på ett bra sätt, kunna avgöra hälsan på hästen och se om något är fel. Man ska såklart kunna hantera hästen på ett säkert sätt :) men man lär sig otroligt mycket under tiden som man har häst!

Ebbzenbabbzen
2/23/14, 10:28 PM
#2

Tack! Något mer?

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Yuuuhanna
2/24/14, 11:12 AM
#3

Det kan vara bra att vara duktig på att rida/köra för att inte behöva lägga ut lika mycket på tränare. Ju mindre man kan dessto mer skulle jag vilja säga att man behöver en tränare (eller annat hästkunnigt folk). Så man kan få hjälp innan(!) det går snett.

Om man är oerfaren är det väldigt viktigt att köpa en häst som gärna är lite äldre och kan det mesta.


Peppe
2/24/14, 3:43 PM
#4

Det viktigaste tycker jag är att man vet att det är en HÄST och inte en docka. En häst är gjord för att äta gräs hela dygnet och röra på sig fritt hela dagen i grupp. Att hindra detta är skadligt. Tyvärr verkar många erfarna hästägare ha missat just denna detalj, att det är en HÄST dom äger.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PogoPedagog
2/24/14, 7:06 PM
#5

Hantera hästen själv i alla gångarter o både i skogen, stallet, paddocken o hagen. Man ska även vara så pass tuff o kunnig att man klarar av en häst som blir rädd eller testar dig.

Rafflan
2/24/14, 11:31 PM
#6

Man ska kunna vardags skötseln och ha någon kunnig man kan fråga om saker som man är tveksam på :)

Annons:
[Smári-Alva]
2/25/14, 8:12 AM
#7

Hur mycket hästen ska äta vad den ska ha för kraftfoder om den behöver kraftfoder osv. Vad man ska göra när hästen fått ett sår eller är skadad. Om och när hästen behöver täcken/skydd i hagen.

hannah96
2/25/14, 12:30 PM
#8

Skaffade min första häst sommaren 13. Och innan dess hade jag inte rididit sen ridskolan vilket var 7 år sen. Jag läste, läste, läste och läste. Visst jag kunde inte allt. Men jag hade kunnigt folk runt omkring mig. ( Blir oftast så när man står i ett stall med flera) Köper du en häst, fråga då tex förra ägaren vad den har fått att äta, och sedan gå efter det, så har jag gjort, har det då sen blivit kallare ute har den kanske fått mer grovfoder. 

Kunna hantera hästen, som dom flesta säger. Det kanske inte är just din häst, utan om du nu ska stå i ett stall med flera andra där ni hjälps åt med in och utsläpp. Har en hingst i stallet som är en aning understimulerad, han är inte den roligaste kan jag säga. Så där gäller det att man absolut inte visar rädsla och verkligen vågar. 

Kunna se när hästen är skadad, kunna veta när det går så långt att man behöver ta kontakt med veterinären.. '' Tur i oturen '' så blev min första häst då skadad. En hälta på 4 grader när jag satt på och 1 när jag longerade henne. Lät henne stå i en vecka, det var samma då så kontaktade veterinären, fick då konstaterat att det var en skada i bogen. Så under denna tiden jag har haft henne har jag lärt mig väldigt mycket om just hältor. Att se hennes utveckling osv. Man lär sig mycket med tiden, och som jag sa, läs MYCKET, och fråga massor!

Ebbzenbabbzen
2/25/14, 5:40 PM
#9

Tack så jättejättemycket för svaren!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

iMAKiTTYCAT
2/25/14, 6:26 PM
#10

Enligt mig så ska man kunna det mesta, kunna visitera, hantera en häst i alla situationer osv. Jag anser att även om jag har en hästvan mamma så var jag för ung när jag var 14 och fick min första häst. Men jag har lärt mig otroligt mycket nu, om ja hade vetat hur det skulle bli när jag var så ung hade jag nog väntat med att skaffa egen häst och kanske lånat en häst ett tag först.

Trots allt så hade jag haft medryttarhäst, gått på ridskola i 7 år, ridit massor på min farfars stuteri och hyrt en annan häst en sommar innan jag skaffa egen. Det är så mycket mer jobb än man tror och det tar mer än en sommar att inse🤪 Lycka till!

Upp till toppen
Annons: