Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1046 ggr
Miliimli
2/10/14, 11:02 AM

Hot blood?

När jag jobbade på en hästgård på irland så fick jag hand om en unghäst som hade "hod blood", en sjukdom? som gjorde att han kliade av bl.a. man och svans. Jag försökte fråga vad det var för något egentligen, utan att lyckas komma fram till något. Det var inte solexem eller knottallergi, utan hade att göra med näringen i gräset som gjorde att han började klia sig mycket under sommaren. Någon här som har någon aning om vad det är för något? Har inte riktigt kunnat släppa dethär utan att få reda på vad det var för något :p

Annons:
Alex
2/10/14, 6:01 PM
#1

Vad var det som gjorde att de visste att det berodde på gräset? Var hästen symptomfri om den inte gick på gräs?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Miliimli
2/10/14, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har ingen aning. Som jag förstod det var det något med att när det fanns mycket näring i gräset så fick han "hot blood", vilket gjorde att han började klia sig. Det skulle också vara en ärftlig sjukdom. Svårt att förklara eftersom jag inte riktigt fick grepp om vad det var för något…

Det är den ljusa killen på bilden.

Alex
2/10/14, 9:24 PM
#3

Gick han på gräs när du var där? Och hade han symptom då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Miliimli
2/11/14, 10:16 AM
#4

Jag var där rätt sent på hösten, så i vinterhagarna fanns inte så mycket och inte så kraftigt gräs, vilket gjorde att han inte hade symptom just då. Däremot var manen avskavd, och det syntes att han kliat sig i svansen medan han varit på sommarbetet. När jag tränade och hanterade honom var han inte heller det minsta kliig fastän han blev svettig eller när man borstade honom.

Alex
2/11/14, 10:36 AM
#5

#4 Låter ju i mina öron väldigt skumt att man har hästen på gräs om det nu är så lättåtgärdat att hålla den i grushage under sommaren för att hästen ska slippa plågas… Inte kritik mot dig alltså, var ju inget du kunde hjälpa. ;) Utan tänker mer att det låter som att det handlar om något annat, om det inte kunde åtgärdas så enkelt som att hålla hästen borta från gräset.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Miliimli
2/11/14, 11:40 AM
#6

Ingen fara, tar inte åt mig :) Håller helt med dig, vet ju inte heller om dom haft honom på gräs hela sommarn eller flyttat honom när dom märkte han fick problem. Tror inte heller gräset var enda orsaken till problemet men att det förvärrade symptomen. Kan å andra sidan inte säga det helt säkert heller, då jag som sagt inte har en aning om vad "hot blood" är för sjukdom. Tänkte mest höra om någon här hade någon aning om vad det kunde vara. Har aldrig hört om det tidigare, men där tog dom det som en självklarhet att jag visste vad det var och blev förvånade när jag började fråga. Fick ingen mer förklaring än vad jag skrivit här och sen kom inte ämnet upp igen. Det var bara hästägaren som nämnde om det i förbifarten när vi hämtade honom till gården från vinterhagen.

Annons:
Mantissa
2/11/14, 8:49 PM
#7

Sommarexem? Kan ju bland annat vara överkänslighet mot socker i sommargräset vad jag förstått och med de symptom som du beskriver.

Miliimli
2/11/14, 10:02 PM
#8

#7 Säkert möjligt :). Vad är skillnaden mellan sommarexem och solexem egentligen? Många gånger tycker jag att sommarexem används både om solexem och knott/insektsallergier, och jag är inte själv så insatt i någondera

Alex
2/11/14, 11:30 PM
#9

#8 Sommareksem brukar vara ett samlingsnamn, ja, eftersom det är något annat som orsakar eksemet, inte bara det faktum att det är sommar, liksom. ;) Så det finns egentligen ingen specifik åkomma som heter sommareksem, men det används till bland annat både knotteksem, soleksem och fall där man är osäker på orsaken.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Miliimli
2/12/14, 11:26 AM
#10

#9 Ah, tack för förklaringen :) Det var lite som jag misstänkte då. Nöjer mig med det då, att detta "hot blood" som de kallade åkomman där är sommareksem. :) Skönt. Då kan jag släppa det.. :p

Upp till toppen
Annons: