Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1532 ggr
hannah96
2/9/14, 10:55 PM

Pälsätare

Tror min häst har pälsätare, igår när jag borstade svansen så såg jag massa lös päls, borstade bort det och kommer direkt ner till själva huden eller vad man ska säga, hon har inte alls mycket päls, så var bör göras? Kan fixa bild tills imorgon om nån vill se..

Annons:
Vilda-Matilda
2/9/14, 11:01 PM
#1

Jag hade pälsätare på min häst för några år sedan. Kolla först om du ser små vita prickar som rör på sig i hästens päls.

Jag hade jätte svårt att se några när jag bara delade pälsen, så jag rakade lite vid området där pälsen redan lossnat. Då kryllade det av små löss. Sen blev det ett samtal till veterinären för att få lusmedel utskrivet till hästen.

Uss
2/10/14, 9:41 AM
#2

Bra tips att raka lite för att se bättre! Vi köpte en häst som hade pälsätare, på honom var det en kal fläck som såg ut precis som när hästarna busat lite och bitit varandra så håren lossnat. Ta med ficklampa (och kanske förstoringsglas ;D det behövde jag) så du ser bättre!

Alex
2/10/14, 6:03 PM
#3

Blev det en helt kal fläck? Det brukar nämligen inte pälsätare orsaka utan de brukar lämpa lite päls, om än kort. Resultatet brukar bli fläckar som ser ut som att man klippt pälsen med sax, ungefär.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Uss
2/10/14, 7:59 PM
#4

Nej du har rätt det var inte HELT kalt som om håren ryckts upp med rötterna, men det var inte hackigt i pälsen utan en "snygg" fläck med myycket korta strån

Alex
2/10/14, 9:23 PM
#5

#4 Såg att mitt ordval måste ha gjort det förvirrande, min fråga var till TS, eftersom hon/han skrev att pälsen försvann helt, ända ner till huden. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Uss
2/11/14, 7:10 AM
#6

#5 ha ha, det såg ju inte jag, som också var slarvig… Jag satte kal = typ rakat utseende

Annons:
Uss
2/11/14, 7:18 AM
#7

TS: om pälsen är helt borta typ så det är naket skinn så bör du kanske fundera över en annan anledning - skav frå svanssnöret på täcke, kliat sig pga springmask eller annat, blivit biten av någon annan häst, frätskador efter dålig mage (jag vet att det bara är det första som är särskilt troligt o bara om ni anv täcke, men ville ta med allt jag kunde tänka mig)

Alex
2/11/14, 9:16 AM
#8

#7 Jag vill även lägga till ringorm, eller annan form av svamp till möjligheterna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ysselini
2/11/14, 9:32 AM
#9

Min häst har just haft pälsätare och hon fick oregelbundna fläckar med kort päls. Dessa fläckar blev större och hon hade mycket klåda innan vi behandlade henne. Finns inga godkända lusmedel till häst, men vet kan skriva ut på licens. Tänk på att alla hästar som finns runt din häst troligen måste behandlas även om de inte har några fläckar än.

Upp till toppen
Annons: