Annons:
Etikettridning
Läst 1262 ggr
elvirawz
2014-02-08 18:10

Bygga muskler på omusklad häst

Hej!

Har ni några bra tips på hur jag kan bygga muskler och en bra kondition på en häst som endast rids 2ggr i veckan?.. :)

elvira.horseworld.se

Annons:
[Smári-Alva]
2014-02-08 18:18
#1

Rid den mer

Uss
2014-02-08 20:30
#2

#1 :D - klockrent! Man måste ju inte rida, men hästen behöver nog mer träning för att du ska lyckas bygga muskler (tömkörning o promenader) även om det är bättre med bara två dagar än ingen dag. Stor kuperad hage där hästen självmant rör sig mycket är till hjälp. Och se till att det inte fattas protein i foderstaten.

Stallmima
2014-02-09 10:12
#3

Om hästen bara rids 2 dagar i veckan tar det väldigt lång tid att bygga muskler, står den på box eller lösdrift tex?  Ett par dagars ridning till skulle inte skada, börja långsamt med långa skritturer och efter hand inlägg av trav. Öka succesivt på träningen, och variera gärna så pålle tycker det är kul  🙂

Underbarn
2014-02-09 14:42
#4

Varför rids den så sällan? Markarbete då? Longering och tömkörning

Uss
2014-02-09 18:18
#5

#3 hur tänker du ang om den typ inte har några ryggmuskler o den ska gå långa turer med ryggbelastning? Själv hade jag inte vågat börja med långa turer utan hade börjat med korta pass och ökat upp successivt under ett par månader (fast med minst tre-fyra dagar/vecka o varierat arbete Men det är ju också ett aber med bara två arbetsdagar - jag är tveksam till om det räcker för att man ska kunna bygga tillräckliga muskler för långa ridturer öht… Nu när jag skriver detta inser jag att det i min uppfattning ligger att det är stor ryttare o liten häst jag tänker på, tvärtom så är det kanske inte ens något att fundera över?

Caroline L
2014-02-09 18:49
#6

#5 Jag är ändå lite i dina tankar.. nu vet jag inte hur musklad hästen i fråga är men om hästen nu är van vid ridning 2 dagar per vecka skulle inte jag sätta mig upp och rida fler dagar med långa turer. Tror det kan belasta ryggen fel om det plötsligt blir mycket mer än vad ryggen är van vid.


Annons:
Upp till toppen
Annons: