Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6203 ggr
hannah96
2014-02-06 19:52

Sätta igång häst efter skada

Min häst har stått skadad i 3 månader och vilat, idag fick jag besked om att börja skritta, och trava om ca två veckor. Men idag hos vet när vi skulle longera, skritta gick bra, men trava, hon gick kanske fram fyra travsteg, resten var hon i luften, bockade och hade sig. 

Och innan hon fick skadan, hade jag inte haft henne alls länge, så jag känner ju inte riktigt henne på ett rid sätt. Så är det något man ska tänka på när man sitter upp? Så det liksom inte blir samma som idag för han sa att detta var nog det '' värsta'' jag sett, du ska vara glad att du inte sitter på..

Annons:
Wezza
2014-02-06 20:04
#1

Varför trava idag? Du skulle ju vänta två veckor?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

hannah96
2014-02-06 20:05
#2

Vad menar du?

JTphoto
2014-02-06 20:06
#3

Du kan ju alltid gå ut och gå i stället för att rida i början :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



hannah96
2014-02-06 20:07
#4

#3 jo tänkte också det, men vet vill ju att jag belastar henne =)

JTphoto
2014-02-06 20:22
#5

ja, men säkerheten bör gå först. Gå gärna ut och gå några dagar tills hon känns lugn och stabil. Sedan kan du rida samma väg du promenerat :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Underbarn
2014-02-06 22:06
#6

Efter att ha vilat tre månader (utan promenader?) skulle jag skrittat för hand första två veckorna sen uppsuttet två veckor till. Efter totalt en månad skritt DÅ skulle jag börja trava. Du kan ju longera innan du börjar rida för att varva ner hästen om du tror den är för pigg :) eller tömköra. Sätt igång hästen på rakt spår (dvs ute i skogen och på vägarna) och inte på böjt spår (dvs på banan). Veterinärer brukar vara för hastig och ha för bråttom vid igångsättning så ta det lugnare än vad dom rekommenderar. Vad var det för sorts skada? :) När min häst vila i två månader med promenader för hand tog det nästan 1.5 månad innan jag börja galoppera (typ 50 m). Efter 4-5 månader var han helt igångsatt så det tog sin tid :) men mkt berodde på underlaget (fruset = mkt skritt)

Annons:
Gronstedt
2014-02-07 08:46
#7

Nu var det väl fråga om att trava på lina hos veterinären för att bedöma eventuell hälta?

hannah96
2014-02-07 13:03
#8

Så här är det, hon har en skada i muskelfästet till bogen. Vet trodde att det skulle ta mycket längre tid innan jag kunde sitta på henne igen, men han vill att jag ska belasta det redan. Hon har bara gått ut till hagen, och in i stallet igen, gått själv i hage men ändå kunnat röra sig som hon vill. När vi hos vet skulle bedöma hälta fick jag inte fram henne i trav, pga att hon bara gjorde bocksprång så fort jag smackade lite på henne. 

Hade jag kunnat, hade jag låtit henne springa av sig i linan innan jag sätter mig på henne, men INGA böjda spår över huvudtaget. Och som ni säger, gå med henne första, ja jo men hon gör inte av med så mycket energi utav att bara gå..

Peppe
2014-02-07 13:27
#9

#8 Gå, gå, gå. Ge det ett försök, det mesta sitter i huvudet hos hästen och det är mentalt jobbigt att vara ute och gå. Så småningom börjar du sitta på, med ledare.

Vid behov kan man få plegicil utskrivet för igångsättningar. Säkerheten först.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: