Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1726 ggr
EbbaTjader
2/5/14, 10:21 AM

Varför longering?

Jag har aldrig longerat och är därför inte så insatt i det. Vad jag har förstått så är det en viktig del i träningen men jag förstår egentligen inte varför det är viktigt. Det enda jag kan tänka på är att man ser hur hästen rör sig, men kan man verkligen påverka hästen när man står flera meter bort och bara håller i en lina.

Hur får man hästen att gå i korrekt form och verkligen arbeta rätt?

~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~

https://wineryworkers.weebly.com/

Annons:
Gronstedt
2/5/14, 10:27 AM
#1

Longering är inte speciellt nödvändig och mest ett sätt att låta hästen röra på sig utan att springa helt fritt och så kan man, som du säger, se hur den rör sig. Det kan också vara bra när man vill träna in röst- och gestkommandon för ökning, minskning, gångartsbyte med mera.

Men vill man arbeta med hästens form så tömlongerar man.

EbbaTjader
2/5/14, 10:38 AM
#2

Vad är det då för skillnad på longering och tömlongering? :)

~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~

https://wineryworkers.weebly.com/

iMAKiTTYCAT
2/5/14, 10:44 AM
#3

Tömkörning är precis som körning fast utan vagn. Man kan också jämföra det med ridning, fast man står på marken. Tyglarna styr och pisken är skänkeln :) Man har två tömmar istället för en longeringslina. Jag tycker själv att det är både roligare och smidigare att tömköra för då kan man byta varv osv utan att behöva spänna om hästen.

Gronstedt
2/5/14, 10:45 AM
#4

#2: Enkelt uttryckt: Vid longering har du en lina, fäst vid hästens huvud. Vid tömlongering har du två tömmar som löper från din hand till en longeringsgjord till hästens huvud, så att du kan göra ställande tömtag, förhållningar och eftergifter på samma sätt som när du rider, olika på ut- och insida om du vill. Beroende på hur du sätter tömmarna kan du ta ledande tömtag inåt och du kan sätta tömmarna högre eller lägre upp på gjorden för att variera tömtagens riktning, beroende på hur stark hästen hunnit bli.

Tusen
2/5/14, 11:22 AM
#5

Personligen tycker jag att longering med lina inte ger så mycket. Omman däremot tömkör/tömlongerar så kan man arbeta hästen ordentligt. Det är också ett bra sätt att bygga ryggmuskler på hästen innan man sätter sig upp på den för första gången. Jag tycker det är konstigt att inte fler tönlongerar/tömkör sina hästar innan de rids in. Framtida ryggproblem är då sällsynta, speciellt om man dessutom kört in hästen innan man börjar rida in den.

Caroline L
2/5/14, 2:01 PM
#6

Jag personligen använder longering till att bland annat se hur hästen rör sig om jag till exempel misstänkar hälta eller liknande. Ibland när min häst haft överskotts-energi har jag longerat henne en liten stund innan för att bli av med det värsta. Jag använder mig även av longering när jag vill ge en lätt motion på till exempel en vilodag, antingen ger jag mig ut på en långpromenad för hand eller så longerar jag henne lugnt på ängen, och då rör jag mig successivt runt hela ängen.

Jag tycker att longering ger en bra kommunikation, just eftersom hästen är näst intill "lös". Jag arbetade ett tag mycket på ängen med longering och tränade på rösthjälper, kroppspråk, bemötanden med mera. Lite frihets-dressyr anda.

Vid muskelbygge och dylikt tycker jag tömlongering är det bästa. Precis som övriga skrivit är det väldigt bra för att bygga muskler, ge korrekta hjälper och eftergifter.


Annons:
[134643]
2/5/14, 3:17 PM
#7

Jag longerade min förra medryttarhäst både för att han kunde bralla av sig lite innan ridning men också för att träna röstkommandon; som sen också fungerar på ryggen. Att tillslut kunna styra honom helt med bara rösten var fantastiskt. Skritt, trav, galopp, ökningar och sakta ner, varvbyte, halt och vi påbörjade också galoppbyte. Jag tränade inte jättemycket för att han skulle 'gå rätt', utan för att ha kul. Sen tränade vi en massa från marken, inte bara longering. Så det kändes på något sätt naturligt att ibland longera, men ofta så var han bredvid mig och följde mina gångarter och sådär. Att longera ofta hade nog både jag och han tröttnat på efter ett tag, emn det är bra för att se skador och så :)

Upp till toppen
Annons: