Annons:
Etikettridning
Läst 8640 ggr
lisora
2/3/14, 2:31 PM

Skavsår :(

Hejsan. Har väldigt många sitstränings-lektioner nu med min tränare, men jag får skavsår "där nere". ☺️Har provat sådana här "ridtrosor" utan sömmar men det hjälper liksom inte. Vaselin har jag också provat att smörja med och det hjälper väl lite, men inte helt. Någon som har tips? Det blir ett rätt stort problem för mig då det påverkar min sits.

Annons:
[[AcsJulia]]
2/3/14, 2:40 PM
#1

Ofta är problemet att sadlar inte är utformade efter kvinnliga bäcken. Har du möjlighet att byta ut den?

PogoPedagog
2/3/14, 2:42 PM
#2

Funderar på om du ska prova att byta material i trosorna. Vissa blir ju strävare när de är fuktiga om man blir svettig eller så. Prova med bomull bara, syntet o bambu och se om något fungerar bättre än det andra.

Jag har själv problem med detta ibland beroende på vilken sadel jag sitter i. Kanske kan man köpa en gelpad och ha på sadeln.

VildaVittra
2/3/14, 2:48 PM
#3

Potatismjöl är suveränt för att förhindra fukt i dom trakterna, för det är oftast fukt i kombination med skavning som ger skavsår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Uss
2/3/14, 2:57 PM
#4

Det finns gelesitsar man kan trä över sadeln - funkade jättebra för min dotter som hade en sadel med en konstig söm rakt över sitsen (!)

lisora
2/3/14, 4:39 PM
#5

#1 har tyvärr ingen möjlighet att byta ut sadeln, är endast min medryttarhäst så har inget att säga till om när det kommer till utrustningen :/

#2 #3 ska prova!

Caf_Roy
2/3/14, 5:14 PM
#6

Idominsalva är jättebra att smeta på på skavsåren. Kanske funkar förebyggande också? Har inte provat det så eftersom jag bara får skavsår ibland. Min mamma har vadderade trosor för att skavsåren inte ska bli lika stora, men har gett upp det här med att slippa skavsår och kletar i stället på lokalbedövning (emla) före så hon inte blir lika hindrad av att hon får dom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Sarah
2/3/14, 6:05 PM
#7

Jag rider bara i tajta stringtrosor med smalt där bak :) Tajta sömmar som håller allt still :P

Krullsvans
2/4/14, 4:36 AM
#8

Kolla så att du har minsta möjliga söm i ridbyxorna också. Det är olika på olika modeller.

JustMySelf
2/4/14, 7:02 AM
#9

Usch, jag får också det… Men du kan testa med en s.k. Rumpvärmare, det gör det lite mjukare att sitta. Du trär den helt enkelt över sadeln, tror den kostar ca 150 kr på t ex Hööks

CelsiusT
2/4/14, 9:14 AM
#10

Har fått det en gång, berodde på att sadeln inte passade mig, så red aldrig mer i den sadeln bara.

Om du inte kan byta sadeln så försök att lösa det med något skydd ovanpå sadeln. Finns ju både såna där rumpvärmare i luddigt material och sådana där gelsitsar (fast det sista tror jag är värdelöst eftersom det blir väldigt varmt av dom).

Se till att inte ha trosor som kan röra sig, och inte heller byxor. Se till att det sitter tajt allting. Gärna boxertrosor. Kolla så det inte är några sömmar. Om du redan har skavsår som inte hinner läka (eller att det kommer på exakt samma ställe varje gång) så tejpa. Precis som med skoskav.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisora
2/4/14, 8:38 PM
#11

Jag snodde åt mig min pojkväns kalsonger och sen smörjde jag med vaselin. :) Gjorde susen denna gången, vet inte riktigt varför… Kom dock underfund med att jag suttit lite knasigt tidigare, som rättades till under denna sitsträning så kan ju ha att göra med det också! 

Men det kanske var en engångsförteelse, i så fall återkommer jag till denna tråd, ni verkar ha många bra råd 😇

elvirawz
2/4/14, 8:44 PM
#12

Salvan Inotyol som finns på apoteket är suverän :)

elvira.horseworld.se

Caf_Roy
2/5/14, 3:56 AM
#13

Idominsalva är verkligen fantastisk! Kan den skydda skör bebishud mot skav av att ha blöjor i flera år kan den skydda vuxen hud under ett ridpass.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: