Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1823 ggr
gabbyjackson
2014-02-03 13:36

Inridning! Hjälp

Håller på att rida in min valack. Allt har gått jättebra, har skrittat runt på ridbanan utan problem. På senaste tiden har han dock börjat fjanta sig ordentligt. Så fort jag ska sitta upp börjar han backa och hålla på. När han väl står stilla får han massa beröm. Jag sitter upp, och han bockar genast av mig… Så från att ha kunnat skritta helt själv på banan, kan jag inte ens sitta upp medans en annan person står kvar på marken och håller honom. Han är inte rädd utan kastar bara av mig och står sedan helt still som om inget hänt. När vi skrittar ut går det dock bra, han är väl lite på tårna men inget mer.

Kan tillägga att inget läskigt har hänt eller så som kan ha skrämt honom vid uppsittning.

Annons:
Gronstedt
2014-02-03 13:41
#1

Kolla ryggen, kolla sadeln, kolla resten av utrustningen. Om det inte finns några problem där, så börja fundera över vad han vill säga. Tycker han det är obehagligt, eller har han kommit på en bra grej för att slippa jobba? Om han kommit på att det är enklast att skicka av dig, så kommer du inte att kunna lösa problemet genom att berömma ifall han låter bli.

Om han gör det för att det funkar, så kan ett första steg vara att ha korta tyglar och halsen böjd vid uppsittning, då blir det svårare att bocka.

Uss
2014-02-03 14:13
#2

#1 har gett bra svar. Själv utgår jag alltid från att det finns en orsak till allt som hästen gör, de flesta hästar är väldigt medgörliga till allt konstigt vi tvåbeningar hittar på. När man pratar med hästfolk så verkar det dock vara vanligare att man i stället utgår från att hästar skaffar sig ovanor för att "bråka/jäklas" eller för att "de kan", men det händer liite för ofta att man i efterhand upptäcker någon fysisk orsak till "bråket" och inser att man totalt missat vad hästen ville säga med sitt beteende… Det är ju inte svårt att utifrån det beskrivna beteendet inse att något med sadel/ryggbelastning är obehagligt för din häst. Eftersom du skriver att du håller på att rida in hästen så är min första gissning att musklerna är ömma; har han fått tillräckligt tid att vänja sig vid belastningen på ryggen, har ni börjat med mycket korta ridpass och ökat efterhand och gett vilodagar emellan då ni gjort något annat? Kanske har det gått för fort för honom, det kan vara så att han behöver en viloperiod, så att allt det nya får "sjunka in". Det är många gånger lösningen när det börjar "kärva". Min andra gissning är att sadeln inte passar. Är den utprovad för honom? Om det är så att ni hållit på ett tag så kan han ha börjat bygga muskler så att sadeln inte längre passar utan ger honom obehag vid belastning. Sadelgjorden kanske skaver/nyper honom i skinnet? Hur reagerar han om du longerar honom med sadel, bockar han då också? Men visst finns det hästar som får ovanor bara för att "det går". Om du gått igenom häst och utrustning noggrant, så tycker jag att du ska ta hjälp av någon som har erfarenhet av inridning (be om referenser och kolla upp dem!) alternativt prova en dummy (en fastbunden tyngd med något fladdrande armlikt och något benlikt) - den kan han inte bli av med och måste då acceptera att den finns på ryggen. Sedan kan man gå vidare med uppsittning igen. Lycka till!

gabbyjackson
2014-02-03 14:37
#3

Tack för svaren! 

Han har inga problem med sadeln vid longering, det går hur bra som helst. Och det är bara på ridbanan som han bockar. När jag rider i skogen skrittar han på jättefint. Har funderat på ifall han blir kaxig när han är på banan, för att han kanske känner sig trygg där. Vi löshoppar på banan och det älskar han, och när min medhjälpare ser när han bockar av mig så tycker hon att det ser ut som att han har kul bara helt enkelt.. Men ska nog testa att lägga på någon slags tyngd och se hur det går :)

Sarah
2014-02-03 18:09
#4

 Många hästar är ju gladare då man rider ut än på banan. Jag säger som ovan, jag utgår alltid från att jag gör fel eller att det är fel på utrustningen, eller att hästen har ont. Visst att hästar kan testa gränserna ibland, men generellt är det ngt som är fel. Om han inte bockar med sadeln vid longering så är det väl extra jobbigt då din tyngd är tillagd.

gabbyjackson
2014-02-04 20:18
#5

Var på banan idag och allt gick jättebra! Dock satt jag inte utan hängde på honom, flera varv runt. Han brydde sig inte. Vi gick en bit, sedan gjorde jag halt Och så höll vi på. Får väl upprepa det här nu ett tag fram över innan jag provar att sätta mig. :)

iMAKiTTYCAT
2014-02-05 09:21
#6

#5 Vad bra att det går bättre. Han kanske bara måste lära sig att vara framåtbjudande och att det inte är jobbigt så? :)

Annons:
Uss
2014-02-05 11:45
#7

KAN det vara något i själva uppsittningen, när du så att säga hänger i stigbygeln som ger honom obehag av något slag? Använder du pall?

Alex
2014-02-05 13:02
#8

Hur länge har du hållit på? Kan du ha gått för fort fram eller kanske hästen behöver en paus för att smälta allt? När unghästar protesterar beror det oftast på något av följande orsaker: - hästen förstår inte (ryttaren är otydligt eller går för fort fram) - hästen klarar inte av att ta in mer information (behöver vila) - hästen känner obehag/smärta Det faktum att det gick bra när du nu bara hänge över honom kan ju innebära att du gått lite för fort fram, kanske även att han behöver få vila ett tag innan du går vidare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
2014-02-05 14:20
#9

Jag tänker att den mentala belastningen är bra mycket större i paddock än vid uteritt. Om hästen inte heller står still vid uppsittning längre så måste det läras in på nytt, han provar att göra på sitt sätt och det blir accepterat. Jag använder aldrig tyngder, det är bättre att kommunicera med hästen. Den har helt klart något att säga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: