Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 10090 ggr
liesdiabla
2/3/14, 1:06 PM

Babypelham eller Kimblewick?

Finns säkert mängder med inlägg om just detta, men jag är lat och orkar inte leta reda på de ;) Jag har nyligen köpt en ny häst, har endast haft honom i några veckor, en stor och väldigt lång kille på 173cm, 8år och välskolad hopphäst. Tränar givetvis mkt dressyr med honom också då tanken är att komma upp lite i klasserna med honom, mkt fokus på att stärka ländryggen bla, som han är lite svag i. Hur som helst, jag har sedan dag ett ridit på ett vanligt bridongbett med fasta ringar, tvådelat, och det funkar bra i både dressyren och hoppningen, han ligger på lagom, lyssnar även bra om man tar en halvhalt och spänner magen när han blir lite för "på". Dock tycker jag att han ligger på lite väl mkt när vi rider ut, som vissa hästar gör, han blir väldigt pigg och "älgar" gärna iväg och blir lite svår att hålla. Jag vill ogärna betsla upp honom, tycker man ska sträva efter att kunna rida på så snällt bett som möjligt, men jag känner inte att jag har så mkt till val vid just uteritter (i ridhuset funkar vårt vanliga bett utan problem). Han älskar verkligen att rida ut, galoppera och "tävla" med kompisarna, så han som glömmer bort att lyssna på de mindre hjälper som funkar annars, och det kan sluta med att jag främst i galoppen (ibland även trav) får ta och hålla ganska hårt i honom för att han ska lyssna och inte "dra iväg".. Gramanen vill jag inte riktigt heller ha på honom varje gång vi ska iväg. Jag funderar på Babypelham eller Kimblewick. Lite mer sugen på att testa Kimblewick först, då det vad jag förstår är aningen mildare. Han gillar bäst tvådelade bett, men har också för mig att just stångbett är att föredra raka eller med tungfrihet? Jag har aldrig känt att jag behövt rida på stång på tidigare hästar, dock har de då varit runt 160 och inte legat på på samma vis.. Jag själv är 173cm lång, ca 65 kg, så har väl haft lite mer att sätta emot på dessa små med iofs.. Ni med erfarenhet av stångbett, vad har ni att rekommendera? Tungfrihet eller ej, stång eller tvådelat? Bettet är som sagt endast tänkt att användas vid längre uteritter, de sträckor han ligger på och är svår att hålla/ få stopp på utan lååång stoppsträcka..

Annons:
[Smári-Alva]
2/3/14, 2:07 PM
#1

Jag har alltid ridigt på rakt tränsbett med fasta ringar på min lite heta ponny ( bara vid utritt)men sen bytte jag till tredelat med rörliga ringar och det älskade han mycket lugnare, för tvådelat funkade inte det blev som en nötknäppare

Linnea
2/3/14, 5:12 PM
#2

Som du säger ska stångbett vara oledade, tungfrihet eller ej beror på hästen. Vissa föredrar det ena och vissa det andra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

liesdiabla
2/4/14, 7:46 PM
#3

#1 Han trivs väldigt bra med sitt "vanliga" bett, och gillar tvådelade med fasta ringar bättre än rörliga, eller tredelat :) Är just att han ligger på lite väl mkt i handen när man rider ut längre sträckor med mycket galopp. Han är ganska stor att hålla emot när han vill öka för mkt, på alla galoppsträckor ;) Hade aldrig samma "problem" med de mindre hästarna, som är lättare att hålla. Han är ingen typisk "het och pigg" häst, väldigt lugn, lyssnar super överallt, men när man ska galoppera, främst med hästkompisarna, då blir han väldigt förtjust! Har inga problem i övrigt att han är het eller för pigg :)

#2 Jo, har hört att det är att föredra på dessa bett. Okej, då får jag helt enkelt testa om man vill ha tungfrihet eller ej :)
Blir nog dock ett Kimblewick, testa det "mildaste" först.. Tack för svaren :)

Upp till toppen
Annons: