Annons:
Etikettraser
Läst 1309 ggr
Agnez94
2014-02-02 20:19

Fjordhästuppfödare

Hej!

Jag går och funderar på ett eventuellt hästköp och jag skulle gärna vilja ha en fjording. Det jag funderar på är dock om man ska köpa en häst direkt från uppfödaren (unghäst)? Då fjordhästar tenderar att vara rätt lågutbildade. Jag skulle vilja tävla i dressyr, hoppning, fälttävlan och distansritt på lägre nivå i vuxenklass och behöver således en häst med lite läggning för detta. Vet ni någon uppfödare som satsar på lite mer "tävlingsgener"? Gärna lite större modell också (fast det kanske ingen satsar på med tanke på rasstandard?). 
Jag har själv ridit 10 år på ridskola och tycker väl inte att jag själv kan ta ansvar för en unghäst (0-3/4 år) men hade tänkt ta hjälp av en erfaren tränare, men det kanske ändå är en dålig idé? Vilka hästar finns det förresten som har bra tävlingsgener därute som man kanske ska hålla ett öga på?

Annons:
WinterPrince
2014-02-03 08:17
#1

Om du har Facebook finns det rena fjordgrupper där, de hjälper dig nog gärna. T ex https://www.facebook.com/#!/groups/8836601292/?fref=ts

elladora
2014-02-03 08:22
#2

jag tycker inte du ska köpa en unghäst som första häst, satsa hellre på någon som är lite äldre. och det finns fjordingar som är utbildade dom också :) kolla runt lite på hastnet.se om det finns något där annars finns ju www.fjordhastforeningen.se där det finns annonser och även vilka uppfödare som finns.
hoppas det hjälpte nåt :)

Zahara
2014-02-03 08:39
#3

Finns två här utanför Skåne (hörby) som föder upp och säljer. De säljer allt från unghästar, till utbildade och tävlade hästar!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

iMAKiTTYCAT
2014-02-05 09:40
#4

Stuteri Unik har fina hästar. Tror det står om dem på fjordhästföreningens hemsida. Uniks ägare har varit ordförande i svenska föreningen men är nu bara det i östergötlandsförening. 😛

Upp till toppen
Annons: