Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1832 ggr
Mildamatilda123
2/1/14, 12:36 PM

Frätskador av dålig mage....

Har en häst som alltid haft dålig mage till och från. Både när hon äter hö och hösilage. Nu sedan vi flyttat till ett lugnare stall har hon blivit mycket bättre och där äter hon hösilage istället för hö som hon åt i förra. Hon är en lugnare häst och tror det är mycket därför som det blivit bättre. Har försökt fodra med mycket hö i slowfeeding och så lite kraft som möjligt. Vi fick dock väldigt höga proteinvärden i hösilaget så då sänkte jag högivan från 10 till 7,5 . Hon får dock i  sig ca 9-10 kg då hon äter upp hagkompisens mat. 

Hon får linfröpellets 3 dl, foderjäst 3 dl, en näve mustangpellets, 1 tsk fodersalt och 1 dl mineraler. Just pga magen. Har fungerat jättebra!

För ca 2 veckor sedan dock så tog Foderjästen slut och jag tänkte att jag ska testa utan de för att det kanske bli ännu bättre att bara ge linfrö eftersom det blir väldigt mycket protein. Körde då som vanligt med kraften utom foderjästen och det fungerade bra fram tills en vecka utan foderjästen, då rann det på bakbenen och det var istappar av bajs i svansen….jättehemskt!! Så jag åkte fort till foderbutiken för att handla foderjäst och då började jag med den direkt igen. Hon har fortfarande sedan dess varit väldigt dålig och det har inte blivit bättre. Idag hittade jag FRÄTSKADOR mellan skinkorna som var helt rött…smorde på med inotyol. ingen veterinär som jag kan ringa nu men jag ringer vet på måndag.

Vad tror ni har hänt? Blev så förvånad att hon klarat sig utan foderjästen och det exploderar en vecka efter avslut med den och att hon inte blir bättre när hon väl fått den… kan det vara pga proteinet i höet? vad ska jag göra då? kan kanske fodra med halm? vill dock inte sänka hösilagivan mer nu och är rädd för att hon blir bukigare med halm.

Har två andra i stallet med samma problem, de hästarna äter dock hö och inte samma foder alltså. Inte samma hage heller så tror inte det beror på mask men jag ska kolla masken för säkerhetsskull.

Hjälp?

Annons:
Sevgi
2/1/14, 4:52 PM
#1

Du kanske slutade med foderjästen för plötsligt så att magen inte hann med att den försvann? Det kanske fortfarande behövs, men inte lika mycket. Så man kan minska på det lite grann, eller ha i det varannan gång man ger maten och sen mindre och mindre. Det var min första tanke i alla fall. Hoppas du får ett bra svar från veterinären och att din häst blir bättre!

Uss
2/1/14, 8:42 PM
#2

Jag läste i en tråd att levande jäst är bättre för magen då den är "levande" vilket inte foderjästen (som ofta innehåller en hel del vete) är; kan kanske vara värt att testa? Har du testat någon probiotika? Själv har jag bara gett proviva någon gång men har inte haft så svåra besvär som du beskriver! Men om hon inte brukar klara ensilage så tror jag hon är väldigt känslig för foderbyten. Varje ny bal blir ett litet foderbyte, höet är mer homogent, iaf när det gäller pH. Så jag tycker som ovan att du ska fortsätta med jästen och göra väldigt långsamma förändringar, men inget varannan-dagande. Har du möjlighet kan det vara bra att fasa in lite hö eller halm för den delen. Protein från grovfoder brukar sällan vara något problem. Lycka till - berätta gärna vad du får för råd från vet, såna tips är alltid bra att känna till.

Sevgi
2/2/14, 3:42 AM
#3

#2 Kan vara värt att rätta, menade inte att man skulle med jästen varannan dag, utan varannan måltid ;) Annars funkar det ju bara med att ha i mindre mängder av det varje dag! Gör som du tror är bäst :)

Uss
2/2/14, 8:08 AM
#4

Okej, ja det blir ju något annat :) I min värld ger man ju bara krubbmat en gång/dag (o misstänker att TS gör det med med tanke på mängderna hon ger), jag hade totalt glömt de enorma mängder som vissa stora hästar behöver!

Peppe
2/2/14, 11:41 AM
#5

Nu tar vi det här från början 🙂

Du skriver att du sänkte grovfodret för att proteinet var högt. Så här är det.

Protein från GROVFODER är inte farligt, du kan överdosera protein därifrån många gånger om utan att det är skadligt alls. Den kan inte få diarre pga för mycket protein från grovfoder, däremot kan den få det om till exempel hösilaget har en låg TS-halt. Till skillnad från protein via kraftfoder som kan bli farligt i för stora mängder. Med andra ord, har du gott om protein i grovfodret, jubla och hurra för du har ett optimalt grovfoder. Ett grovfoder med tillräckligt med protein innebär att du behöver ge NOLL kraftfoder. 

De enda anledningarna till att kraftfoder behöver ges är:

1. Otillräckligt protein i grovfodret (men då finns lusern som är att föredra framför kraftfoder för att få upp proteinmängden)

2. Grovfodret har bra värden men hästen orkar inte äta tillräckligt stor mängd för att täcka energibehovet trots helt fri tillgång (mycket ovanligt!!!)

Det du bör göra är att ta bort allt kraftfoder och fodra på med grovfoder! 🙂 Du bör dock fortsätta med magkuren eftersom hästen har så stora problem och kanske även byta till ett annat grovfoder (torrare). Prova vanlig bakjäst, det är levande bakterier i det.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uss
2/3/14, 10:02 AM
#6

Visst vore det bättre med lucernpellets i stället för linfröpellets och att slopa mustangpelletsen, men om man läser vad TS faktiskt ger i sin krubba "linfröpellets 3 dl, foderjäst 3 dl, en näve mustangpellets, 1 tsk fodersalt och 1 dl mineraler" så är det förmodligen bara vad som krävs för att hästen ska äta jäst, salt och mineraler och ingenting som BORDE medföra problem. Och är det så att TS är för lågt i ensilaget så är det bra att komplettera med något torrare, som hö eller halm.

Annons:
Mildamatilda123
2/7/14, 6:33 PM
#7

Tack för alla svar!

Tack för er som sa att proteinet i höet inte är dåligt, då har jag lärt mig något nytt! :-)

Veterinär sa att jag ska ta bort kraften och smörja in såren med inotyol. Har blivit bättre i magen! Jag kan lägga in lite kraft succesivt sedan.

Jag vill inte ge kraft, har inte gjort det med detta hösilaget men pga magen har jag givit henne detta till magen. Inte av någon annan anledning. 

Hösilaget är ganska torrt :-)

Tack för svaren, ska fortsätta se hur det blir!

Upp till toppen
Annons: