Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2524 ggr
Ylwiz
1/31/14, 10:06 PM

Häst-Djur utbildning- Vetrinär

Något jag brinner för är att hjälpa djur. Jag har tänkt mycket på vad jag vill gå för gymnasium osv men jag har inte dom bästa betygen. (Jag går i 8:an och kan ändra mina betyg om jag verkligen behöver, då jag verkligen gillar att hjälpa djur som inte mår bra.) 

Men en sak jag tänkte på, Varför ska man ha bra betyg i matte?? Nej, jag tänker inte forska på läkemedel eller något så förstår inte grejen? Har googlat en del men jag hittar inget. 

När man ska välja gymnasium vad ska man välja? Om det bara går att välja natur så lägger jag ner min dröm. 

Jag hade inte riktigt tänkt mig att operera och sådant. 

Så alltså, vad för gymnasium kan man annars välja? Måste man ha topp betyg? 

Jääättee tacksam för svar!! 

(Haha, la denna "tråd" under utbildning och träning… visste inte någon mer passande? eller är bara utbildnings kategorin för hästar? hih)

Annons:
[tralala Livi]
1/31/14, 10:12 PM
#1

För att komma in på veterinär linjer lär du behöva väldigt höga betyg.. Eftersom att det är många som vill och det är eftertraktat. Linjerna tar inte heller emot hur många som helst. Kämpa på och lycka till!

Sevgi
1/31/14, 10:24 PM
#2

Jag kan säga att jag är 19 år, gick Bild & Form i gymnasiet men nu har jag tagit studenten i somras och har bestämt mig för att bli veterinär. Först och främst så behöver jag vissa betyg som krävs för att komma in, det är Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2. Alla dessa betyg får du om du studerar Naturvetenskap på linjen, men det gjorde ju inte jag så därför måste jag ta dem nu. Jag ska alltså gå ett vetenskapligt basår där jag läser allihopa på ett år, istället för tre år.

Jag ville bli veterinär i gymnasiet också, men tänkte "Jag kommer aldrig klara det så jag blir något annat istället" + att jag har dyskalkyli och suuuuger på matte. 
Men sen tänkte jag "Nej fuck it, jag ska fan satsa och rädda djur!" Hade även fått låta min f.d. foderhäst somna in pga fång, och i framtiden när jag har hästar i mitt liv igen vill jag kunna vara min egen veterinär. Men jag ångrar inte mitt gymnasieval, för jag hade såååå roligt på min linje också! Så är du osäker på ditt gymnasieval, så välj någonting som du tycker är kul!

Varför man behöver de betyg som krävs är att man studerar mycket om djurens kroppar, basiller och parasiter som ger infektioner m.m. och då måste man veta vilka mediciner och behandlingar man måste ge. Därför är det VIKTIGT att veta hur sånt fungerar. Matematiken vet jag dock inte heller, haha.

Tänkte att jag kunde skriva detta bara, kan ju vara bra att veta hur någon annan har gjort :) Hoppas det gjorde dig lite klokare!

Bara Anna
1/31/14, 10:45 PM
#3

Beroende på vad du kommer fram till att du vill syssla med, om du vill ha en universitetsexamen eller inte så småningom så har du lite olika valmöjligheter. Vill du bli behörig att söka till t. ex veterinär, agronom och liknande utbildningar - ja, då får du kallt räkna med att det är Naturvetenskapsprogrammet som gäller. De har dessa behörighetskrav och det finns inga vägar runt detta om jag fattat det rätt.

Men det finns även andra alternativ: Om du t. ex är intresserad av Djurvård så har många gymnasieskolor ett program som kallas för Naturbruksprogrammet. Ett exempel är t. ex Narurbruksprogrammet i Ingelstad (Växjö). "Problemet" här kan vara att dessa program kanske inte finns på din ort, kommer du in så kommer du alltså få bo på internat under veckorna.  De har också riksintag, vilket innebär att du konkurrerar med andra intresserade 15-åringar från hela landet.

Oavsett vilken form av utbildning du väljer, var väl medveten om att djurutbildningar ALLTID har stått väldigt högt i kurs. Många drömmer om att få jobba med djur precis som du. Så vill du verkligen garantera dig själv att få gå din dröm-utbildning så biter du ihop och fokuserar stenhårt ¨på plugget sista tiden som är kvar! ;-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Lattjo
2/1/14, 11:17 AM
#4

Matte kommer du behöva för att beräkna mediciner osv:) Jag gick djurvård på gymnasiet och är därmed djurvårdare (ej legitimerad såklart) Men vi fick öva mycket på att beräkna doser av mediciner etc. Lättare sagt än gjort när man är så dålig på matte som jag är haha.

ewelines
2/1/14, 4:11 PM
#5

Ingelstad gymnasiet

Indriz
2/2/14, 9:11 AM
#6

Ser inte att någon har nämnt Skaras universitetsutbildning för Djursjukskötare. Om du inte vill operera så kan det vara ett väldigt bra alternativ. De jobbar främst som sjuksyrror gör och tar hand om mycket av djuren under deras rehabilitering från skador/operationer m.m.

Då kan du välja i princip vilken gymnasieutbildning som helst. Kraven är: Matematik B, Naturkunskap B (kan ersättas av Bi A, Fy A, Ke A), Samhällskunskap A.
Dock är utbildningen den enda i Sverige och konkurrensen är hård. Just nu krävs 21.60 i medelbetyg från Gymnasiet, eller 1,55 på Högskoleprovet. Men utbildningen är också rättså ny och det kan bli mindre konkurrens om några år.

http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/djursjukskotare/

Lycka till!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
CelsiusT
2/4/14, 9:24 AM
#7

Som någon skrev, om du inte vill operera och om du vill ta hand om djuren så är veterinär egentligen inte bästa yrket. Dom gör snabba kliniska undersökningar, och går in på operation där djuret ligger klart, gör vad dom ska och går. Djursjukskötare är en person som tar hand om djuret och till viss del även ägarna. Dom tvättar, sköter, förbereder, assisterar veterinären, tar hand om djuret efter operation, osv osv. Så dom har oftast mer djurkontakt och mindre ansvar än veterinären.

Varför man måste ha så höga betyg handlar inte om att man ska ha användning för diverse ämnen/kunskaper (jo matte behövs verkligen till både veterinär och djursjukvårdare/skötare) utan det handlar om konkurrensen. För det finns ett begränsat antal platser och många som söker, då skiljer man ut folk genom att se vem som har högst betyg totalt i alla ämnen. Så det gäller att ha höga betyg för att hänga med i konkurrensen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

iMAKiTTYCAT
2/5/14, 10:46 AM
#8

För att bli läkare måste man ha A i alla ämnen på naturvetenskapslinjen på gymnasiet. Så jag antar att det är så hårda krav på veterinär också, det är väl i princip samma saker man gör inom båda yrkena. Är inte så insatt, men jag vet i alla fall att det krävs toppbetyg + de där extra poängen man får om man läser språk.

iMAKiTTYCAT
2/5/14, 10:47 AM
#9

Annars kan du bli djurskyddsinspektör, fast jag har för mig att det kräver bra betyg där också.

Upp till toppen
Annons: