Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 646 ggr
AnotherLova
1/31/14, 6:22 PM

Longering

Lite frågor om longering som jag skulle bli jätteglad om ni kunde svara på:

1. Saker att tänka på vid longering?

2. Hur får jag hästen att stanna om den inte lyssnar på mej?

3. Hur får jag linan spänd om den hänger för mycket?

4. Vad ska jag göra om hästen bara springer iväg och drar i linan?

Annons:
ThePaulina
1/31/14, 8:58 PM
#1

1. Man ska tänka att det är en triangel mellan longeringslina till bett sen från longerspöet till svans. Se till att man följer med så att man inte bara blir stående på ett ställe. Självklart ska man inte springa med hästen bredvid men man kan alltid "följa med" lite. 2.Att få hästen att stanna vid longering är en inlärningssak. Men i början förstärka kommandot med att kanske ta ett steg fram eller visa att man ska stanna genom att föra longerspöet i medelhöjd lugnt framför hästen. 3. Att linan hänger är lätt hänt men om man håller ut hästen på samma storlek på volten behöver man inte korta linan. Men man måste va kvick ifall det skulle hända något och sammla in linan snabbt. Obs! Linda longerlinan ej runt handen ifall hästen skulle dra iväg. Använd alltid hjälm vid longering. 4. Det är viktigt att man håller koll på hästens kroppspråk och öron. Om inner örat är vänt mot mitten eller guppar lite fram och tillbaka är den "fokuserad" på dig. Om den dock skulle lyssna på något annat och vända bort öronen kan den lätt dra iväg om den vill det. Hoppas det hjälpte dig, lycka till!

Fjäril
1/31/14, 10:15 PM
#2

#1 Bra tips, något jag ska ta med mig också :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: