Annons:
Etikettövrigt
Läst 1615 ggr
komkoma
1/30/14, 11:20 AM

Hur mkt betalar du för din foderhäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som frågan lyder, Hur mkt betalar du för din foderhäst varje månad?

Jag har en nu som jag är medryttare/halvfodervärd till. Är i stallet 3-4 gg per vecka, sköter all ridning av hästen då ägaren ej rider själv.
Den står just nu en ganska bra bit ifrån mig så de enda konstnaderna jag har just nu är mina bensinpengar. 

Men, Nu är det tal på att flytta hästen närmare mig/stan så att vi ska kunna utveklas, det är dags för att börja rida för tränare, och de där 3-4 dagarna som han enbart går i hagen ska minskas ned ordentligt!

Med detta kommer ju då frågan, Hur mkt ska jag betala av hästen varje månad? Ägaren vill ju att jag ska ta en del av kostnaderna då jag får ha den helt som min. 
Förut har jag BARA haft egna hästar så att betala för någon annans häst känns så främmande för mig. Jag vill ju spara mina pengar till resa hahaha…;)

Nej men snälla bolla med mig lite! Jag behöver verkligen lite kloka ord från dig som har haft eller har foderhäst själv.
För just nu vet jag inte alls hur jag ska göra.
Spara pengar, eller ha en jätte fin häst att rida på….det är frågan.

Annons:
komkoma
1/30/14, 11:25 AM
#1

Svarar på mitt egna inlägg här lite. 
Denna hästen har tidigare varit lite av en "problemhäst" stegrat sig, sprungit baklänges, backat ner i diken, rakt ut i vägen, in i staket osv. 
Det är en jättefin hoppavlad häst och ägaren vill att den ska ut att tävla och träna, Han vill att den ska utbildas och är hittils jätte nöjd med det jobbet jag lagt ner på hästen. Den går numera fram, Nästan alltid ;P

Jag kommer alltså utbilda hästen, tävla den, öka dess värde. 
Inte bara ha en häst som jag låtsas är min om ni förstår vad jag menar haha

Gronstedt
1/30/14, 11:25 AM
#2

Om du ska ha den helt som din är väl det rimligaste att du betalar alla kostnader? Det är väl det brukliga för foderhästar, möjligen med undantag för att ägaren betalar försäkringen.

komkoma
1/30/14, 11:31 AM
#3

Ja men med tanke på att ägaren vill att den ska utbildas och tävlas så är det ju vanligt att de lämnar hos ett stall som jobbar för det, Och då får ju ägaren i regel betala för det själv.

Gronstedt
1/30/14, 11:36 AM
#4

Jag vidhåller att du bör betala hela kostnaden. Det låter som en häst som gå från osäljbar till några tusenlappar i värde med utbildning. Men det är helt upp till dig och ägaren - vad är det värt för dig, vad är det värt för ägaren. Du kan bara acceptera eller inte acceptera ägarens beslut.

komkoma
1/30/14, 11:49 AM
#5

Ok, Sant. Han får säga sitt först och så får jag se hur jag vill göra.
Kan ju kolla om jag fårköpa den själv för "några tusenlappar"  haha

Sarah
1/30/14, 12:23 PM
#6

Jag säger som ovan, en foderhäst står man för alla kostnaderna på :)

Annons:
CelsiusT
1/30/14, 12:40 PM
#7

En foderhäst står man för alla kostnader på. Det är det brukliga. Jag har min travare ute på foder (fast hästen står i stallet där jag har min andra häst). Fodervärden betalar för hyra, strö och foder och sköter hästen som sin egen. Jag betalar försäkringen och verkar hästen själv (dvs gratis). Jag står även för utrustning till hästen.

Hon får ha en häst som sin egen och rider och sköter som hon vill. Jag får någon som tar hand om hästen och betalar så jag slipper sälja (har under en liten tid nu inte möjlighet att ha henne pga kostnaderna men vill kunna ha henne sen igen när min ekonomi är bättre igen). Samtidigt står hon i samma stall vilket gör att jag kan låna henne ibland på dagar som fodervärden ändå inte vill rida (och som "betalning" så gör vi så att jag sköter hästens box dom dagar jag lånar hästen så fodervärden slipper åka ut till stallet). Den här hästen blir lättare att sälja om jag nu vill sälja henne eftersom hon hålls igång och därmed inte blir het/bråkig/understimulerad, priset ökar lite om hästen hålls i kondition och muskler än om hästen bara står och blir svår. Men under tiden så är det ju något som fodervärden vinner på att rida hästen och får därför betala.

Jag tycker att om din häst nu ska flyttas så du får större möjlighet att träna för tränare osv så är det ju ditt intresse som utvecklas. Även om hästen var bråkig då du började rida den och den nu har kommit längre i utbildningen så antar jag att du gör det här för att du tycker det är kul? Och isf är det väl inte så konstigt att du betalar för att ha en häst "riskfritt", vilket det ju inte är att äga en häst.

Även om du hade ägt hästen så är det ju fortfarande en häst som går från bråkig till trevlig och mer utbildad och du skulle få lägga samma pengar då som nu. Däremot så tycker jag att ni gott ska ha en klausul i kontraktet tex att du har förköpsrätt och att vid ett köp så ska hästen inte ha stigit i värde, utan då ska hästen ha samma värde som ni från början bestämt (skriv med prislappen i kontraktet). Om det nu är du som betalar för utbildningen vill säga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
1/30/14, 12:44 PM
#8

Om inte annat så tycker jag gott att det är du som betalar för tränaren (en person som ska ha betalt för att utbilda en häst ska inte behöva rida för tränare i mina ögon, så då du rider för en tränare är det även du som ryttare som får utbildning och det är inget som hästägaren ska betala).

Sen kan du kanske förhandla till dig att du betala för vissa saker och hästägaren för andra saker. Allt är ju förhandlingsbart och ägaren kommer såklart att vilja betala så lite som möjligt, precis som du, men alla har vi vår yttersta gräns för vad vi tycker är rimligt men det brukar finnas mer eller mindre marginal. Så förhandla om vad du tycker är okej.

Tex kan ju vara att ägaren står för hyra, strö och en grundsumma för foder. Och du står för överskjutande foderkostnader och skoning tex, dvs sånt som blir extra av att hästen tränas hårt. Och då även kostnader för tränare och tävling, ev resor m.m.

Eller att ni delar allt rakt av. Men dessa alternativ är ju snarare delfodervärd/medryttare än en fodervärd. En fodervärd har hästen som sin egen, bestämmer och betalar för allt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Killen
1/30/14, 2:59 PM
#9

Hästens dagstkosndad de dagar du rider bör du allra minst betala. Är du helfodervärd betalar man allt (ev ibland deal att ägaren står för försäkringen ). Sen

kissmekate.blogg.se

[NellieLavec]
1/30/14, 3:08 PM
#10

Jag har två ryttare på min häst just nu, och vi delar alla fasta kostnader lika, sen står jag själv för försäkring, hovslagare och utrustning (förutom om utrustningen har tagits itu av en av ryttarna). Jag har det såhär eftersom jag själv inte kan rida längre, men inte är redo att ge upp min älskade ögonsten :) dom betalar 800 kr var i månaden och har då en tredjedel (ca 10 dagar var) i månaden. Dock har dom inga fasta dagar, utan vi bestämmer det månadsvis, så ibland blir det mer och ibland mindre. Dom får göra precis vad dom vill på sina dagar :)

Boschkis
1/30/14, 3:13 PM
#11

Är du halvfodervärd brukar man som regel betala hälften av hästens nödvändiga kostnader. Dvs halva stallhyran, hovslagaren, foder ev veterinär m.m och vill man träna utöver det får man stå för det själv. Är du medryttare betalar du oftast en mindre fast kostnad i månaden + träning/tävlingar/resor själv. Framgick inte riktigt i ditt inlägg om du var medrytare eller halvfodervärd. Är du helfodervärd står du självklart för allt gällande hästen och jag rekommenderar att man skriver kontrakt på allt sånt här.

Att du hjälper till att utbilda hästen tycker jag inte spelar någon roll så länge du inte är utbildad och säljer den tjänsten. Det är upp till ägaren om han tycker att den hjälpen räcker eller om han vill ha betalt. Vill han ha betalt tycker i alla fall inte jag att det är något konstigt med det.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

P4go
1/31/14, 10:37 PM
#12

Jag betalar allt för min foderhäst utan försäkring :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

CorneliaAndersson
1/31/14, 10:41 PM
#13

Nästan 900/månaden betalar jag ridskolan + vaccineringen 1 gång/år :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[north]
2/1/14, 11:46 AM
#14

Om du har hästen alla dagar i veckan, bör du stå för allt utom möjligtvis försäkringen.

komkoma
2/22/14, 10:42 AM
#15

tack för alla svar 🙂 Det är fan inte lätt att tänka i dessa banor när man alltid haft egen häst/ar och de man "lånat" ut har varit kvar i stallet om man betalat för dem med förutom träning/tävling

Upp till toppen
Annons: