Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 923 ggr
Rafflan
1/29/14, 9:38 PM

Kyla benet hur?

Min häst var halt nu på kvällen så ska kyla benet 2-3 ggr/dag om han fortsätter vara halt, hur kyler jag på bästa sätt?

Spola vatten funkar inte då vi inte har spolspilta, funderar på blöt handduk och lägga om och låta vara några minuter. Andra tips?

Är på baksidan av frambenet, ovanför kotan vid senorna han är svullen :(

Annons:
JTphoto
1/29/14, 9:47 PM
#1

Handdukar fungerar, men du måste byta handdukar ibland då de "värms upp" av hästens kroppsvärme. Ha en hink med kallt vatten bredvid så du kan doppa dem och byta ut till svala.

En gång när min häst började hyperventilera behövde vi kyla ner henne men också hålla henne lugn. Hon var rädd för vattenslangen så det var inte ett alternativ. Vi hade då flera handdukar och la över henne. Bytte hela tiden och la på nya svala handdukar som legat i kallt vatten. Fungerade bra.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Rafflan
1/29/14, 10:00 PM
#2

#1 vet du ungefär hur länge man ska kyla per gång? typ 10-15 min eller?

Han ska kylas 2-3 ggr/dag och sen stå med lindor på boxvila där emellan så hoppas vi det ger sig :)

LinaN
1/29/14, 10:52 PM
#3

har ni snö ute så är det en idé o ställa sig i en driva :) Billigt o mindre blött för den som ska hålla på att kyla o ha sig. ;)

Hoppas det redar sig snabbt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
1/29/14, 11:02 PM
#4

#3 smart, får se hur halt han är imorgon, om han klarar att gå ut och ställa sig i djupsnön :)

Stallmima
1/29/14, 11:02 PM
#5

Det finns kyldamasker att köpa i hästaffärer

Underbarn
1/29/14, 11:50 PM
#6

En hink och så har du hoven/benet i kallt vatten. Om hästen kan stå still i hinken :)

Annons:
JTphoto
1/30/14, 7:54 PM
#7

#2 Hur ofta du ska byta handdukar märker du då handduken blir ""varm".

Hur länge du ska kyla vid varje tillfälle kan jag inte avgöra.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



LinaN
1/31/14, 12:47 PM
#8

man ska itne kyla mer än 10 minuter i stöpet för annars är risken att man överkyler och får vävnadsskador istället. SPECIELLT när det är rinnande vatten, det kyler mer än stillastående vatten eller snö.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
1/31/14, 5:46 PM
#9

Finns ju kyllera att köpa också som är väldigt bra. Stryker på ett lager så kyler det en stund, sen torkar det och faller av/borstas bort. Kompisen som tränar galopp använder det efter träning.

Annars är det väl bara att hålla på med handdukar i kallt vatten, byta ofta då dom snabbt blir varma, speciellt om hästen har värmeutveckling (vilket ju är troligt eftersom du behöver kyla).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
1/31/14, 11:40 PM
#10

Kan hojta till om att benet är bättre och troligen kylde jag för sista gången idag :)

tack för alla tips :)

Upp till toppen
Annons: