Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1638 ggr
JTphoto
1/29/14, 9:01 PM

Bronkit, fång & kanske cushing...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst (Lekapso, sto född 2006, köpt slutet på 2011) har sedan tidigare bronkit, allergi mot kvalster och damm. Lexa har fått så kallad hyponsensibilisering och detta har fungerat bra. Hostar i stort sett inget alls. Dock ligger vi långt efter i utbildningen då träningarna inte blir många innan något nytt stoppar oss. Antingen är skadad/sjuk eller jag. (Bronkiten stoppade oss i ett år) När vi äntligen kommit gång:

Fånganfall. Veterinären tror, tyvärr, att Lexa kan ha cushings. Det skulle förklara fånganfallet. Prover ska tas så snart som möjligt. Nu står hon inne, vilket hon inte är nöjd med alls… Hon kan inte stå inne själv så de andra två hästarna får turas om att stå inne med henne. 

Hon är annars en häst med otrolig personlighet och hade hon fått vara frisk hade vi tävlat idag, det är jag säker på.

2010 tog jag bort min dräktiga D-ponny på grund av en cancersmittad tumör i magsäcken.

2011 tog jag bort min tävlingshäst då hon blev "halvförlamad" i bakdelen. Troligtvis en blodpropp eller tumör.

Tja, vad gör man för att hålla ångan uppe? Några tips om hur jag kan få henne att trivas lite bättre nu när hon står inne? Hon får hö i SMHN. Får ej ge henne morötter eller foder.

Min älskade lilla docka <3

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
JTphoto
1/30/14, 7:55 PM
#1

Några tips?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Uss
1/31/14, 9:37 AM
#2

Massage?

Gronstedt
1/31/14, 10:12 AM
#3

Måste hon stå inne? Kan hon inte vara i en boxstor rasthage? Då får hon mer att titta på och kanske kan se sina kompisar. Kylan från marken borde väl dessutom lindra smärtan i fötterna?

Fånghästar kan ha nytta av probiotika/prebiotika, som stabiliserar tarmfloran. Rådgör med veterinär.

[EmmiieErixon]
1/31/14, 10:53 AM
#4

om ni har fönster i boxen så kan ni väl plocka bort det och låta henne titta ut lite och känna lite vind i manen :) (om hon inte kan gå ut i den lilla hagen som #3 nämnde för att det gör för ont i fötterna att gå)

JTphoto
1/31/14, 2:42 PM
#5

#2 Absolut :D I förrgår kliade jag henne över nästen hela kroppen med en såndär Magic Brush. Jösses vad hon njöt :)

#3 Vi har inga rasthagar. Kylan är bra men underlaget måste vara mjukt. Men nu har det kommit snö så nu kanske hon kan få gå ut i en tillfällig hage.

Men vad jag har hört ska man vara försiktig med att ställa fånghästar i hagar där det finns gammalt gräs som frusit. Någon som vet? Tänkte annars ta traktorn och hämta snö för att sedan fixa en mjuk liten hage på gårdsplanen?

#4 Ja, Men vi måste sätta tillbaka de varje dag för annars blir det för kallt på natten och fönstret är så vansinnigt tungt. Dessutom sitter det ett galler som också måste tas ner och sättas upp i så fall. kan man stänga igen med något annat under natten? Jag vill gärna låta henne titta ut.

Tack för tipsen :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



[EmmiieErixon]
1/31/14, 4:49 PM
#6

ta en sån där tjock brandfilt liknande och vik i två lager och sätt upp…det borde väl funka? Så kan man bara rulla upp den på dagen då hon ska lufta sig och så fäller man ner på kvällen? Jag vet inte riktigt hur det ska gå ihop bra men nått liknande borde väl funka.

Annons:
JTphoto
2/1/14, 9:31 AM
#7

#6 Ja just de! Ska se vad jag ordna idag :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



JTphoto
2/8/14, 7:23 PM
#8

Proverna vi tog visade ingenting och röntgen på hovarna såg bra ut. Hur ska man nu sätta igång henne? Vilka underlag? Hur snabbt? Tips?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: