Annons:
Etikettridning
Läst 7890 ggr
Pelzi
1/29/14, 10:36 AM

Hur får man stopp på hästen?

Jag rider en travare ibland och hon har så mycket energi just nu helt annan häst nu, dessutom är hon dräktig.
Men hon är så jävla pigg man får inte stopp på henne ibland när hon sätter ingång i travar trav. Helt okontaktbar vissa stunder, igår så var en och tolka bakom henne med slalom skidor plus att jag satt på och vi försökte få stopp på henne hon som tolka ploga med skidorna bromsa alltså plus att jag luta bakåt och försökta pressa mig så djupt jag kunde sitta och tog och släppte i tyglarna och sågade till (vet att man inte ska göra det men var tvungen) försökte allt möjligt. . och med och hon stannade då fan inte försökte allt men hon rusade på i travar trav i säkert 50-60 km/h. Tillslut så fick vi stopp på henne. Jag var själv inte rädd eller stressad så och hästen hade inte ont så det kan man skriv inget om det redan uppkollat ändå så :). Hon är likadan med ägaren det är jätte jobbigt när hon gör så ibland. Nån som vet hur man får stopp på hästen när den börjar göra så för hon kan få för sig att göra så ibland. Hon är fin annars och snäll men ibland så hamnar hon i sin egen värld :/

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
Sarah
1/29/14, 10:39 AM
#1

Träna dressyr så att hästen blir lydig :) Om hon är så pass okänslig i munnen att hon stänger av så är det nog dags att backa och träna henne lite mer känslig.

Pelzi
1/29/14, 10:54 AM
#2

finns ingen ridbana :/

http://emmaskaninselar.blogg.se/

LinaN
1/29/14, 10:57 AM
#3

#1 Dressyr stoppar ingen häst som fått för sig att den inte ska stanna…..

Jag skulle lära in One Rein Stop, en mycket effektiv nödbroms som tar bort all drivkraft framåt på hästen. Men detta lärs in i steg. Det är en billig försäkring och har räddat mig vid otaliga tillfällen då en lågt flygande helikopter flög över ridhuset och jag red dressyr för tränare, den tränaren vart inte till någon som helst hjälp när min häst blev skrämd och ville springa ifrån det farliga. 

Det har räddat mig när en hundägare kom ut ur skogen med två skällande hundar som skrämde slag på hästarna, för hundarna skrämde hästarna ut mot en motorväg.

Utan ORS så skulle jag nog inte våga rida längre, och jag tycker det är hysteriskt illa att detta inte är en del av varje hästs grundutbildning att kunna stänga ner motorn i bakdelen och stanna även i stressiga situationer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
1/29/14, 11:30 AM
#4

Visst är det så, men det är en sak om hästen skenar och är rädd och en helt annan sak med en häst som helt enkelt skiter i sin ryttare som den här verkar göra. Dina exempel är rädda hästar där det verkligen behövs en nödbroms. Men, en häst som inte lyssnar på ryttaren i en vanlig situation är en olydig häst som behöver lära sig lyssna på ryttaren. Att få hästen att ta halvhalter och nedsaktning är ju en förutsättning för att kunna rida ordentligt. Även ORS är ju inlärt. 

Det spelar ju ingen roll om det inte finns en ridbana, man kan träna ute på vägarna eller i skogen. Lydnad ska finnas oavsett vart man är.

imsuchadiva
1/29/14, 11:34 AM
#5

Träna mycket lydnad! Sen är frågan om det är bra att rida henne om hon blir så stressad? Med tanken på att hon är dräktig…

[NellieLavec]
1/29/14, 11:35 AM
#6

Om travaren är inkörd och sprungit lopp så hade jag nog inte plogat med skidorna. Hästen kan se det som att den ska dra mer (som att dra en vagn). Istället hade jag släppt tolkaren (förutsatt att linorna är satta så dom håller sig borta från benen när dom är lösa) och styrt hästen till en mindre volt. Att sitta tungt är bra, men akta så att du inte råkar driva med sätet istället, vilket är lätt hänt.

Annons:
LinaN
1/29/14, 11:36 AM
#7

#4 ORS funkar ypperligt även när man har en häst som ignorerar ryttaren och vägrar stanna. Min har haft sådana perioder också. Så snart han inte lyssnade vart det handbroms och sen gjorde vi och gjorde rätt.

Han blev mer motiverad av att lyssna på vad jag bad honom om än att kämpa emot och hitta på annat istället, eftersom det var grymt mkt tråkigare för honom att stå böjd tills avslappning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
1/29/14, 12:29 PM
#8

Du tycker alltså inte att det är ett lydnadsproblem som kan hjälpas alls av att hästen rids mer i dressyr och blir känsligare för vad ryttaren vill? Då får vi enas om att tycka olika. Jag säger inte att ORS inte är en metod att få stopp på hästen när man måste, men fortfarande anser jag att grunden är att hästen är olydig och inte lyssnar och då måste det till mer markarbete för att få ett bra samarbete.

LinaN
1/29/14, 12:46 PM
#9

#8 om hästen älgar iväg och vägrar lyssna så måste man ju först och främst stoppa det beteendet och sedan gå vidare med andra mindre saker.

Jag löste mitt "min häst ignorerar mig"-problem genom att använda mig av vänligt men bestämt ORS i skritt och trav tills det räckte med att jag började förbereda en ORS för att han skulle lyssna på den halvhalten som detta ändå blir. När jag väl nådde den känsligheten så började resten falla på plats med allt det andra vi gör i dressyren.

Det ena utesluter inte det andra, och det är inte det lättaste att förklara en känsla och ett tankesätt alla gånger. 

Lyssnar/förstår inte hästen tryck så är det bara dumt att sätta sig på. ORS är ett otroligt övertydligt sätt att lära hästen förstå tryck. Och något många ryttare missar (och även jag gjorde förr) var sammanhanget mellan att flytta för tryck och kommunikation, för så fort man sitter på och tar i tyglarna eller lägger till en skänkel, eller förflyttar sin vikt så utsätter man hästen för tryck, och kan hästen inte tryck från marken så kan den inte det uppsuttet heller.

Så det jag menar är att INNAN man ens försöker jobba på lydnaden genom dressyren så måste man se till att själva förståelsen för tryck finns där annars kan man försöka rida lydnad i hästen bäst fanken man vill.

Och speciellt travare är lärda att gå emot tryck, för att kunna jobba i vagnen. vagnens tyngd utgör ett tryck bakåt, som hästarna lär sig gå IN I och en del travare vill gärna ha mycket stöd i munnen antingen via tömmen eller via uppkäket och det är också ett tryck som de lär sig att acceptera och faktistk gå emot.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
1/29/14, 12:50 PM
#10

Ja det är ju självklart att hästen måste fatta grunderna innan man kan prata lydnad :) Jag hade själv aldrig hoppat upp på en häst som inte fattar de sakerna, och definitivt inte ridit ut med ngn på skidor bakom. 

Att ta tag i dressyren och få en lydig häst innebär inte att man hoppar över grunden. Behöver man lära grunden så gör man det innan man rider i mina ögon, sen ser man till att man kan prata med hästen, sen när man vet att hästen (oftast iaf) lyssnar om man gör en halvhalt eller vill sakta ner, först då ger man sig ut och tolkar.

Boschkis
1/29/14, 1:00 PM
#11

Många hästar som sticker och inte lyssnar på sin ryttare finner ofta en trygghet i att ta stöd i bettet. Har du provat ta bort den tryggheten från henne? Alltså istället för att dra emot henne när hon blir stark så släpper du på kontakten. Många gånger har hästarna svårt att balansera sig själva med ryttare på ryggen i sådana hastigheter att dom istället saktar av. Vissa hästar blir även ställda av den förlorade kontakten som dom är vana vid att dom av den anledningen saktar av. Hade själv en travare för många år sedan som var van vid att ha dragkamp med kusken och det var det enda som funkade på henne när hon drog iväg. Sedan är det oftast lättare att stanna dom genom att dra i ena tygeln istället för båda. Dock tycker jag inte att något av det jag skrivit ovan är någon lösning i längden utan det bästa du kan jag göra är att hitta anledningen till varför hon sticker och hitta en lösning på det. Min kopplade bort mig när hon var uttråkad så mitt tips till dig är att sysselsätta henne och få henne att tänka på annat. Grusvägar är toppen att rida skänkelvikningar, öppna och sluta på. Då både du sysselsätter du henne och tränar lydnad. Även lägga in mycket halter och halvhalter är bra. En annan grej är att gå in i skogen emellanåt och rida runt träd så får du upp smidigheten och hon kan inte lika lätt dra iväg där. Nu vet jag inte hur långt gången hon är i dräktigheten och det kanske är något du får ta hänsyn till med hur mycket och ofta du skall rida. Lycka till! :)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

LinaN
1/29/14, 1:04 PM
#12

#10 inte självklart för alla ;) 

Själv sätter jag inte heller mig på en häst som kan flytta för tryck från marken, och innan man sadlat så brukar man ha fått en hum om hur hästen är för tryck ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pelzi
1/29/14, 2:29 PM
#13

Jag gjorde one rein stop funkade just innan hon tänkte dra iväg och är bra metod men inte när hon redan hunnit få upp farten. Hon gick nästan omkull i diket då när jag försökte drog bara i en tygel då när hon fått upp farten så jag var tvungen att släppa annars hade hon gått omkull i diket.

Hon är inte stressad när hon rids, hon var värre om det inte var någon och tolka bakom det var därför jag hade en som tolka efter så hon får jobba mer. provade att släppa tyglarna ett tag när hon skena men det hjälpte inte ett skit.

Hon har blivit mycket piggare och hetare nu när hon är dräktig helt annan häst förut har hon varit nästan lat, hon blev betäckt i juli.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
Boschkis
1/29/14, 3:32 PM
#14

I vilka sammanhang är det hon sticker? Är det bara när du travar/galopperar rakt fram eller när som helst? Börjar hon successivt dra mer och mer tills du tappar kontrollen eller "exploderar" hon bara iväg?

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Underbarn
1/29/14, 7:33 PM
#15

Skav en häst verkligen gå från "nästan lat" till "het" bara för att den är dräktig? Kan det inte var andra faktorer?

LinaN
1/29/14, 7:50 PM
#16

#13 men har hon LÄRT sig att göra en riktig ORS? för har hon inte gjot det så är det inet konstigt ni nästan gick omkull.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pelzi
1/29/14, 8:08 PM
#17

16# nej men som sagt gjorde ju allt för att få stopp på henne vet ju att det inte räcker att bara dra i tyglarna men jag böjde int in huvudet helt utan så hon tappade balansen lite grann.

Hon drar iväg som efter att man travat ett tag eller galopperat en stund. Hon får inget extra kraft foder bara fri tillgång på hö.
Hon har ett tvådelat bett just nu men ägaren ska prova hackamore på henne och se om det funkar bättre.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

LinaN
1/29/14, 8:12 PM
#18

#17 det jag vill ha sagt att om man bara tar en tygel utan att ha lärt in det i flera steg så går det oftast galet :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pelzi
1/29/14, 8:15 PM
#19

18# jo det är klart att det kan gå galet men om inget annat hjälper så måste man prova iallafall :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

JTphoto
1/29/14, 8:23 PM
#20

Jag håller med #5 Ska hon verkligen ridas om hon rusar iväg och blir okontaktbar? Känns inte idealiskt för ett dräktigt sto?

Du skriver i #2 att det inte finns någon ridbana, men om ni kan tolka borde det gå att rida dressyr även där? Jag har själv ingen ridbana och vet att det är svårt, men det går att träna dressyr ändå. Annars är mitt tips att hålla sig på ställen där hon inte får så mycket plats att sticka iväg. Dvs inte ute på ängar utan i skogen. Och som många andra säger, träna lydnad. Ta hjälp av en tränare?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Pelzi
1/29/14, 8:38 PM
#21

#20 Det är det jag menar hon har blivit pigg nu när hon blev dräktig innan var hon inte alls sån hon är inte stressad när hon rids utan lugn men vill har jävligt hög fart, har ridit henne bara en gång när hon var såhär. Har haft tanken att ta hjälp med tränare men transportera henne när hon är dräktig så stressar hon ännu mer. 

Antingen låter vi henne stå eller så rider vi henne oftare varje dag istället för 2-3 dagar veckan, men vilket är bäst igentligen när hon är dräktig?

Misstänker att hennes gamla skada har läkt helt hon fick en skada på travet på benet och har varit halt av och till ibland men inte nu på senaste tiden alls. skadan fick hon när hon var 2 år och hon är 9 år nu, så hur kan det vara möjligt?

Tolka mer ska vi då inte göra med henne men vi trodde att hon skulle vara lugnare om hon får anstränga sig met, utan låta henne gå och plurra i skogen isåfall.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

LinaN
1/29/14, 8:43 PM
#22

#21 att hältan kommit och gått kan vara muskulärt att hon vart svag, och sen om hon vrickat sig i hagen osv så kan det påverka mycket.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JTphoto
1/29/14, 9:11 PM
#23

#21 Jag tror det bästa är att hålla henne på gott humör. Gå och lufsa i skogen. Många dräktiga ston kan bli lite förändrade, precis som vi människor.

Rider ni mindre/mer nu än innan hon betäcktes? Det är nog bra att rida varje dag, men lugnt och stilla. Håll henne nöjd helt enkelt.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Pelzi
1/29/14, 10:36 PM
#24

vi rider henne lika mycket, känns inte bra att låta henne stå men om man varierar med longering och ridning, så får hon motion varje dag men hon går trots allt på lösdrift och det tar också mer på krafterna.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Sarah
1/30/14, 11:13 AM
#25

Dräktighet kan absolut göra dem piggare. Min förra häst var pigg innan, men när hon var dräktig hade hon ingen begränsning i hur mycket hon ville arbeta. Precis som med människor kan vissa krämpor "försvinna" då de är dräktiga och de känner sig friskare och piggare. Men, min häst var lydig. 

Om hon är så energisk och du inte har kontroll så kanske du ska ta den här tiden till att lära henne grunderna ordentligt. Det är uppenbart att hon inte lyssnar, även om hon inte är så het i vanliga fall och det inte varit ett stort problem tidigare. Arbeta med henne från marken. De blir trötta av att tänka och lära sig nya saker.

Upp till toppen
Annons: