Annons:
Etikettfoder
Läst 1004 ggr
elvirawz
1/28/14, 5:56 PM

Hindra häst från att äta

Hej!

Jag måste bara fråga, jag ska få hem en häst i helgen som blir jättelätt jätteöverviktig och tjock om han äter för mycket.

Han kommer stå på en lösdrift där han får fri tillgång till mat (han kan inte stå i box, han har bronkit). Finns det något jag kan göra så att han inte står och äter och blir tjock hela dagarna? Kanske något sorts hönät eller munkorg?

Tack på förhand!

elvira.horseworld.se

Annons:
Stallmima
1/28/14, 6:13 PM
#1

såmaskigthönät kan du ha till hästen men då måste såklart alla hästarna i lösdriften nyttja detta. Goggla på det så får du veta mer. Lägg upp en bra träning och kör igång långsamt när hästen är överviktig

Ung1969
1/28/14, 8:07 PM
#2

Smhnt och mycket Motion

LinaN
1/28/14, 11:43 PM
#3

ta bort eventuellt kraftfoder, låt bli att ha täcke på (då fryser de av sig lite överskott men då måste de också ha tillgång till mat så de inte fryser sig sjuka/stela eller dåliga på annat vis)

SMHN är bra, men förankra idén hos de andra hästägarna. Fördelarna är det blir mindre spill, hästarna äter inte lika fort bland annat.

Motion är ju A och O.

Men då han kommer till dig nu, så vet du inte om hurmycket motion han kommer utsättas för i hagen. att han går upp precis när han går på fri tillgång på bal är inte ovanligt, men när han lär sig att maten inte tar slut så brukar det lugna sig, sen är det stor skillnad mellan att hästen blir BUKIG och tjock.

Tjock så får de fettdepåer vid manke, mankam, framför bogen, på ryggen/vid svansroten bla. 

medans bukig så blir de bara runda om magen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: