Annons:
Etikettbeteende
Läst 981 ggr
hannah96
2014-01-27 21:23

En ny häst,

Imorgon får jag hem en ny häst, kommer att besiktigas på förmiddagen. Går allt som det ska tar jag hem henne. Hon kommer att gå i en hage med två andra hästar, men dom vill väntar med att släppa ut dom tills på onsdag. Så jag får väl respektera detta.. 

Men jag har tänkt att kommer vi kanske hem på eftermiddagen runt 3-4 och jag ska ställa in henne direkt, blir inte det lite mycket om hon då sedan ska stå inne tills det är ljust på onsdag så man ser.

Har tänkt att jag ska ställa in henne, låta henne äta lite, pyssla med henne, och antingen gå en rätt så lång runda med henne så hon får röra på sig och åtminstonde komma ut, eller att longera henne. Vilket hade ni gjort? =)

Annons:
viktoria91
2014-01-27 21:32
#1

Hade haft nya hästen i egen hage till onsdag bredvid dem andra hästarna så dem kan hälsa med staket mellan sig.

hannah96
2014-01-27 21:45
#2

Har tyvärr inte den möjligheten, spec inte nu när det är fröset..

viktoria91
2014-01-27 21:47
#3

Är där inte mer än 1 hage?

hannah96
2014-01-27 21:58
#4

Har två stall, ett stall med 3 hästar i, dom går i en stor hage, sen har vi 3 i där jag står, där är en stor hage, och en liten bredvid, i den stora går två stycken som jag ska släppa ihop henne med, och i den andra lilla går min häst som är skadad och inte får gå med andra hästar..

viktoria91
2014-01-27 22:01
#5

Dina hästar kan inte turas om med att att vara ute halvdagar?

Peppe
2014-01-28 09:09
#6

#4 då hade jag tagit in din andra häst vid 3-4 när ni kommer fram och släppt den nya i den lilla! Lite kompromiss dem emellan.

Jag har inte pysslat och gått promenad första dagen utan låtit hästen vara ifred 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
PogoPedagog
2014-01-28 09:23
#7

Har ni hinder stöd kan du bygga en hage i hagen till din häst. Då gör det ju inget att dte är frusen mark.

Jag tycker iaf att det låter jätteklokt att låta dem gåo titta på varandra o nosa över staket i flera dagar. Så har vi alltid gjort och aldrig haft en enda skada på en häst vid ihopsläpp.

Underbarn
2014-01-28 09:32
#8

Släpp in din andra häst som står i lilla hagen och låt nya hästen gå där bara till kvällen sen tas alla in och de släpps ut som vanligt på morgon, men den nya hästen kan stå kvar inne ensam (om den inte blir jätte stressad?) tills det blir ljust och ni ska släppa ihop den med de andra :) När jag fick hem min häst så stod han ensam i stallet i Box från eftermiddag till kl 9 på morgon då vi skulle ha ihopsläppet :) gick alldeles utmärkt. Hamnade sällskap i stallet från kvällen men inte så att han kunde nosa på dom.

Upp till toppen
Annons: