Annons:
Etikettavel
Läst 1784 ggr
gabbyjackson
1/27/14, 4:01 PM

Färg på föl?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att betäcka min lilla arabdam och skulle hemskt gärna vilja ha någon slags av tigrering på fölisen, men jag är inte så superduktig på det här med genetik osv så ifall någon skulle ha lust att hjälpa mig lite? 

Här är stamtavlan på min lilla tjej, med färger på hennes förfäder om det är till någon hjälp :)

http://www.arab.se/ARAB_registratur/Stamtavlan/mainsv.asp?Nr=24083&listtyp=Stamtrad

Annons:
Peppe
1/27/14, 4:49 PM
#1

En häst har alltid en grundfärg och den är antingen fux, brun eller svart. utöver det kan alla möjliga varianter finnas "uppepå" så att säga. Skimmel och tigrering är en färg utöver grundfärgen. Se det som att du kan välja en målarduk som är svart, brun eller röd (fux), och på den kan du sedan måla med andra färger.

Det är 50% chans till skimmel och 50% chans till icke-skimmel eftersom hon själv är skimmel (men inte homozygot. en homozygot skimmel lämnar 100% skimmelföl). Det är vad hon själv kommer lämna oavsett färg på hingsten. Hon kan alltså lämna föl i färgerna svart, brun, fux och skimmel.

Du behöver föra in tigeranlaget från hingsten, hingsten måste alltså vara tigrerad själv. Nu är just tigrering ett rätt knepigt anlag med 2 faktorer men ditt säkraste kort är att betäcka med en homozygot tigrerad hingst (vilka är enormt ovanliga, lägg där till att hingsten ska vara godkänd och matcha ditt stos egenskaper…). Då kommer fölet med 100% säkerhet bära tigergenen, men sedan i vilken omfattning fölet kommer bli fläckigt på utsidan vet jag inte. Det finns de med minimaltigrering som ser helfärgade ut men genetiskt är tigrerade. Det beror på att tigreringen styrs av 2 gener kan man säga.

Lägg där till att du kan mycket väl få ett tigrerat föl, men vill det sig illa så får fölet även skimmelgenen från mamman och inom några år är hästen vit istället.

Sen måste man väl nämna det mindre bra med att välja hingst efter färg….

Jag rekommenderar dig att köpa ett tigrerat föl istället. Färgen är för nyckfull för att kunna garantera tigrering.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: