Annons:
Etikettridning
Läst 852 ggr
Lexiia
2014-01-27 14:50

Varför så bråttom, funkar inte skritt?

Dom ja brukar rida med, jag är extrem nybörjare å har ridit 5 gånger har så hisklans bråttom att få mig att lära  mig att trava å galoppera. Jag kan inte rida lätt, har en knäskada å rida tungt kan ja inte heller för tror ja ska skumpa ur sadeln å ramla av å bryta nacken, inte nacken men ni förstår kanske va ja menar.

Varför ska de ha så bråttom å tvinga mig till att trava fast ja inte vill? Att bli tvingad gör ju inte min rädsla för att ramla av mindre precis.

Funkar det inte bara att skritta runt lite på åkern så ja lär mig svänga, stanna, halvhalter, sitta rätt å använda skänklarna? har fortfrande inte fått in i skallen att det e höger tygel - vänster skänkel osv.

Nej jag går inte på ridskola så de e svindyrt i min närhet å ja e för tung enligt dom, då ja väger över 80 kilo.

Sen är det att i hela mitt liv har ja vart livrädd för hästar men har jobbat bort ca 95% av min rädsla, har fortfarande respekt för vissa individer å kan vara väldigt försiktig å "stel/blyg" när ja ska leda/pyssla med ny häst men från att vara extremt livrädd till att våga rida helt utan hjälp från någon annan är ett stort steg för mig.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
Caroline L
2014-01-27 15:02
#1

Vilka är det du rider med? Varför måste du rida med dom? Om du har möjligheten tycker jag, precis som du skrev, att du kan rida i skritt på åkern och fösa in allt i en lagom takt. Man ska inte påskynda inlärningen eftersom det är så mycket grunder och grundtänk man måste få in. Att galoppera på en häst direkt är inte att rekommendera.

Om du kan tycker jag att du ska ta det långsamt och träna på att svänga, göra halt, öka takten, sänka takten, träna på din balans, träna på att rida med ditt säte och vänja dig vid att vara på hästryggen. Allt i skritt.