Annons:
Etikettridning
Läst 852 ggr
Lexiia
2014-01-27 14:50

Varför så bråttom, funkar inte skritt?

Dom ja brukar rida med, jag är extrem nybörjare å har ridit 5 gånger har så hisklans bråttom att få mig att lära  mig att trava å galoppera. Jag kan inte rida lätt, har en knäskada å rida tungt kan ja inte heller för tror ja ska skumpa ur sadeln å ramla av å bryta nacken, inte nacken men ni förstår kanske va ja menar.

Varför ska de ha så bråttom å tvinga mig till att trava fast ja inte vill? Att bli tvingad gör ju inte min rädsla för att ramla av mindre precis.

Funkar det inte bara att skritta runt lite på åkern så ja lär mig svänga, stanna, halvhalter, sitta rätt å använda skänklarna? har fortfrande inte fått in i skallen att det e höger tygel - vänster skänkel osv.

Nej jag går inte på ridskola så de e svindyrt i min närhet å ja e för tung enligt dom, då ja väger över 80 kilo.

Sen är det att i hela mitt liv har ja vart livrädd för hästar men har jobbat bort ca 95% av min rädsla, har fortfarande respekt för vissa individer å kan vara väldigt försiktig å "stel/blyg" när ja ska leda/pyssla med ny häst men från att vara extremt livrädd till att våga rida helt utan hjälp från någon annan är ett stort steg för mig.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
Caroline L
2014-01-27 15:02
#1

Vilka är det du rider med? Varför måste du rida med dom? Om du har möjligheten tycker jag, precis som du skrev, att du kan rida i skritt på åkern och fösa in allt i en lagom takt. Man ska inte påskynda inlärningen eftersom det är så mycket grunder och grundtänk man måste få in. Att galoppera på en häst direkt är inte att rekommendera.

Om du kan tycker jag att du ska ta det långsamt och träna på att svänga, göra halt, öka takten, sänka takten, träna på din balans, träna på att rida med ditt säte och vänja dig vid att vara på hästryggen. Allt i skritt.

Det kan vara svårt att lära sig rida själv, för som jag förstår dig kan du inte rida på ridskola. Har du ingen ridkunnig som du kan ta hjälp av? Jag förstår inte situationen riktigt, är det dessa tjejer du skriver om som ska lära dig rida? Berätta då att du gärna tar det lite långsammare framåt, det tar tid att hitta balansen i sadeln.

Jag tycker inte du ska ge med dig och tvinga fram allt för snabbt, speciellt om det får dig att känna dig osäker.


Gronstedt
2014-01-27 15:08
#2

TS, vem är det som säger att du är för tung för att rida på ridskola? 80 kg är ingen vikt för stadig häst att bära! Även om du inte tar regelbundna lektioner så kan det vara mycket värt att prova en eller ett par gånger så att du får lära dig grunderna av en riktig instruktör som vet hur man lär ut.

Lexiia
2014-01-27 15:11
#3

Det är dom tjejerna som vill att ja ska lära mig att trava, jag tror det beror på att dom tycker det är tråkigt att bara skritta då det är hästtjejer å vill ha lite mer fart å fläkt å det ja nu försöker lära mig kan dom redan, sitter i deras ryggrad å tror inte dom tänker på att ja inte har det på det sättet.

Jag har sagt till dom att ja vill ta det lungt å försiktig å bara skynda långsamt då det är så himla mycket man ska lära sig, att bara sitta i sadeln är ju en hel vetenskap å på grund av skadan sitter ja snett å de måste ja tänka på att att ja ska vara rak (sitter inte extremt snett eller så utan anstränger höger sida mer än vänster å försöker bygga upp min styrka i vänster sida samtidigt) 

Detta har nu lett till att dom inte vill ha med mig, eller så planeras det att alla ska rida skritt tur å när man kommer dit, lycklig åå glad så ställs allt in å de slutar med att ja bara tar in hästen, borstar, tränar på att sadla å tränsa å sen tar ut hästen igen för ja e för feg för att rida själv å ingen vill ju stå där i kylan å se på när man försöker att inte ramla ur sadeln, få kroppen att sammarbeta osv.

Men hoppas det blir bättre i det nya stallet där "min" häst kommer stå när han kommer hem å då kommer ja troligen få betydligt mycket mer hjälp osv men just nu innan han kommer hem vill ja ju rida mer än en gång i månaden!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Lexiia
2014-01-27 15:18
#4

#2 jag har ringt å besökt alla ridskolor ja kan hitta i min närhet å den enda som kan tänkas ta imot mig lär ut western å då bör  man ha egen häst å de kostar 900:- för en timme och de e ju stor skillnad på "vanlig" ridning å western.

Dom tycker ja e för tog för stor (kort å tjock) för deras ridskolehästar å ja är hjärtligt välkommen när ja tappat ca 20 kilo. Tycker det e lite mobbing för nordsvensken ja rider på bär upp mig lätt å min travare bär upp mig utan problem fast han är en väldigt grov herre men men, kan ju inte tvinga dom att ha med mig.

Sen finns det en annan tjej som kan hjälpa mig men vill inte ha hennes hjälp för ja har svårt för henne, litar inte på henne för fem öre, förstår inte "mina" problem å kan med lätthet stå å gapa å skrika på ca 20 meters håll ANVÄND SKÄNELN DIN IDIOT osv, det känns inte okej att betala för att nån ska stå å gapa på mig med så fula ord. KAn skriva att hon har inte sagt nått annat innan utan bara rätt som det e gapa rätt ut å sen bli tyst.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Gronstedt
2014-01-27 15:27
#5

#4: Det var märkliga ridskolor, måste jag säga. Jag rider på en ridskola för vuxna, och det är nog inte många där som väger så lite som 60 kg, men däremot en hel del som väger både 80 och 100.  Bra hästar och bra lärare gör att det inte är något problem.

Trist att din ridning inte passar ihop med dina kompisars. Finns det ingen annan som kan vara i närheten, så du slipper vara ensam? Dina föräldrar kanske?

EDIT: Jag fick för mig att du var mycket ung, men du kanske är för gammal för att ha med dig föräldrarna i stallet? Jag menar bara att det kanske inte behöver vara en hästmänniska som håller dig sällskap, vem som helst som finns i närheten är ju till stöd.

Lexiia
2014-01-27 15:39
#6

Jag är inte dagsfärsk men ingen ungdom, snart 30 *lastgammal*

Nä kan inte ha med mamma när ja rider då hon har stallet på en helt annan ort plus hon jobbar dumt, anledningen till ja rider där är att sambon jobbar där så det e "gratis osv"

sambon kan ju en del om hästar men han jobbar eller har problem med sin kropp så han kan inte stå ute hur länge som helst i kylan för då får han extremt ont å då tycker ja inte det är kul för ja vet att han har ont å tråligt å skiter ja i det.

Men mamma har köpt en gammal travare, född 95, till mig men väntar på att det ska bli en ledig stallplats i hennes stall (inackordering) å både mamma å min lillasyster är duktiga ryttare så ja kommer ju kunna lära mig mer då men just NU (väntar på att det ska bli ledigt å han ska hem osv) så vill ja ändå rida å lära mig lite så ja kan "grunden" någorlunda.

Vissa av ridskolorna va för vuxna men står på deras sida maxvikt 80 kilo oas om man är barn eller vuxen :(


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Annons:
Gronstedt
2014-01-27 16:01
#7

#6: Såg på din presentation att du finns i Vara? Det är inte superlångt bort från Älvängen, där "min" ridskola finns - om du vill prova där någon gång (www.k-ridcenter.se).

Det måste vara en ruskigt frustrerande situation. Taskigt av dina "kompisar" att inte kunna skritta med dig ibland! Om inte annat borde de ju kunna skritta med dig en sväng och sedan följa dig hem och rida ut igen i högre fart.

Jag är ganska värdelös som ridlärare (fråga min partner Blinkar), men jag brukar i alla fall inte skrika "idiot" åt folk för att de inte kan. Jag förstår verkligen att du inte vill betala den personen!

Lexiia
2014-01-27 16:10
#8

Jag bor inte kvar i Vara, bara glömt att ändra så räknar tyvärr inte din ridskola som närhet med min ekonomi :( 

Det är just det, hade hon tjatat om tex skänkeln tusen gånger å till slut fått en knäpp å skrikigt rätt hade ja inte sagt nått men från att stå helt tyst till att vråla fula ord för nått fel känns inte tryggt att vara i närheten då ja lider av ev del olika psykiska sjukdomar.

Har föreslaigt det men då hinner det bli för mörkt eller så har dom inte tid med det. får det inte att gå ihop men ska se hur det blir i morgon efter ja tog ett rejält snack med dom men ändå, va e de för fel att bara skritta nu när det e så halkigt å "dåliga vägar" för att rida snabbare?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Sarah
2014-01-28 10:33
#9

Hänger inte med riktigt, du har en häst som du kan rida när du vill? Finns det en ridbana där du är? Hur mycket kan hästen? 

Jag har visserligen ridit hela mitt liv, men när jag ska lära mig ngt nytt så tänker jag mycket innan (tränar regelbundet för tränare och det borde du göra om du kan, en riktig tränare, inte en kompis) sen går jag upp på ridbanan och tar allt i min egen takt. Om du kan gå upp själv på ridbanan, gör det. Tänk igenom innan vad det är du ska göra. Idag ska jag fokusera på att sitta rakt och svänga. Sen övar du på det i skritt. Svänga vänster, vänster hand mjukt mot kroppen, höger skänkel puttar lite. Svänga höger, höger hand mjukt mot kroppen, vänster skänkel puttar lite. Osv osv. 

När du är nybörjare så ska du ha en lugn häst som kan en del, så att du märker direkt om du gör rätt.

Lexiia
2014-01-28 11:00
#10

Jag har en egen häst ja, MEN han har inte kommit hem än då vi väntar på att stallet ska få en plats att ställa honom i. Alltså jag har en men inte hemma så ja kan inte rida honom. Får svar på torsdag om det finns plats eller inte.

Han är född 95, gammal travare som kan de mesta inom ridning förutom western å han e lugn å fin å mjuk.

Hur det ser ut i det stallet vi ska ställa honom vet ja inte då ja inte vart där än, min mamma har sina hästar där men ska åka dit å kolla men tror det finns någon form av ridbana.

Den hästen ja riden NU är en nordsvensk som kan allt typ, utom western å är en riktig arbetsnarkoman men är lugn å fin, mjuk å hantering å ganska så följsam. Hon e lite svårjobbad då hon vill så mycket mer än va ja kan men hon tar väl hand om en på ryggen.

Jag vill jobba på i min takt, ta det lungt så ja fattar men dom har bråttom med att rida ut å inte berätta hur ja ska göra. Visst funkar hon som rida ut häst då hon följer de andra så man behöver inte göra nåt men jag vill ju lära mig att sitta rätt, ta det lungt, känna att ja har kontakt osv. 

Jag gjorde så som du beskrev men jag e för feg att rida själv å då fick min sambo stå ute i i blåsten å han fick ont i kroppen å då tyckte jag det va tråkigt för ja vet hur ont han fick osv.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-01-28 11:12
#11

var bor du då?

vet flera duktiga tränare som tar 150-250kr/timme som kommer hem till en när man ska träna. Och det är bra mycket billigare än de flesta ridskolor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lexiia
2014-01-28 11:16
#12

Jag bor utanför skara, hästen kommer stå utanför falköping å ja rider för tillfället på nordsvensken utanför Götene.

Jag har kommit i kontakt med en tjej som håller på NH å western som ja ska gå privat för ett par gånger, inte för att lära hästen western utan för att just NH biten plus att hon kan hjälpa oss. Men det blir inte av för en han kommer hem å vi har en någerlunda bra kontakt så ja ser/känner hur han tycker å tänker osv, ja ni kanske förstår va det är jag menar?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


LinaN
2014-01-28 13:14
#13

#12 western är inte automatisk NH. det är två vitt skilda ting. det finns folk som tävlar på grand prix nivå i dressyr som sysslar med NH. Så NH är inte knutet till en specifik gren. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lexiia
2014-01-28 13:45
#14

Nej det vet ja mycket väl men det är Nh som lockar hos denna tjej när min herre kommer hem, sen kan hon hjälpa mig att bli bättre ryttare osv.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Upp till toppen
Annons: