Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1621 ggr
[Zkold]
1/26/14, 2:29 PM

Utökat B-körkort

Hej!

Jag är ute efter en ny transport, om jag inte ska köpa nytt och bestämma vikten själv så är det svårt att hitta en, då min bil enbart får dra 1370 kg totalvikt. Jag hittade ett nyare släp som jag var på vippen att hämta men tydligen gick det inte att väga ner? vilket jag tyckte var lite märkligt. Men i alla fall började jag fundera på det där med att ta utökat B-kort.

Någon som tagit det som kan ge lite info? Hur går det till? Hur ser uppkörningen ut och vad bör jag kunna?

Har kört släp sedan jag var 18, så i snart 6 år och anser att jag kan köra, men vad bör man tänka på? Är det värt att göra det? Vad kostar det? är det omständigt m.m.?

Annons:
JTphoto
1/26/14, 5:54 PM
#1

Jag ska också ta utökat B-kort. Även här behövs en ny transport :) Så jag lånar din tråd lite xD

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Gasoline
1/26/14, 5:57 PM
#2

Hittade lite info om detta i denna länk, detta bör kunna besvara några utav dina frågor 🙂

http://www.korkortsportalen.se/kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/prov/Korprov-utokad-B/

Inna83
1/27/14, 8:14 AM
#3

Det kostar som en uppkörning om jag förstått saken rätt ( fick mitt utökade via jobbet). Uppkörningen består av en säkerhets kontroll. Jag fick momentet att kolla ljusen. Det innebar att man kollade ljusen på både bil och släp. Uppkörningen sker med ett lastat släp. Så tyngd finns. Sen var det som en vanlig uppkörning. Gällde att ha koll på alla regler i trafiken. Köra i exakt hastighet. Ha koll på döda-vinkeln, cyklister, högerregler etc. Sen givetvis ett backprov. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: