Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 904 ggr
RubHel
2014-01-25 22:29

Sätta igång trots hälta

Min häst blev sparkad i oktober och fick fraktur på griffelbenet höger bak. Hon opererades i mitten på november och fick stå på box två veckor och sedan sjukhage.
Vi var på återbesök 8:e januari och röntgade och kollade hur hon rörde sig. Röntgen såg jättefin ut, däremot vill hon inte riktigt sätta under sig med höger bak, hon är väldigt försiktig.
Veterinären tyckte jag skulle sätta igång henne ändå och höra av mig om det skulle bli värre.
Nu har vi inte kommit så långt ännu då jag har haft så mycket annat att göra, men jag har tänkt en hel del på det där i efterhand. På ett sätt tycker jag inte det känns bra, men det kanske är "normalt"? Någon som varit med om något liknande eller har en tanke om det hela?
Hon är inte varm eller öm, men fortfarande lite lite svullen över ärret + överben.

Hon är dessutom rygghäst, opererades för kissing spines i maj 2012 och har under konvalescensen blivit riktigt dålig i ryggen av att bara stå. Kanske är så pass att det också påverkar?

/Rubi

Annons:
majaliten
2014-01-26 00:58
#1

Men om hästen har läkt. Men de jag skulem kolla kanske är om hon har en låsning efter sparken sen har hästen vilat och avlastat de benet och är då inte lika stark i det och säkert stel i det och hela kroppen efter så lång villa så det är inget konstigt . Men jag skulle ta ut equterapuet kanske ?

RubHel
2014-01-26 07:33
#2

Okej, flera som sagt liknande saker på en annan sida så det känns bättre nu. Tack för ditt svar. Hon ska gås igenom :) Hoppas hon får hålla sig någorlunda hel efter det här.

CelsiusT
2014-01-26 09:20
#3

Ibland kan man behöva sätta igång dom för att få igång full rörelse. Om det handlar om att hon inte sätter under sig ordentligt så är det brukandet av benet som är fel, behöver inte vara smärta utan kan precis lika gärna vara svullnad som tar emot eller ovana att sträcka ut.

Har hästen dessutom KS så är det bra att komma igång. Ibland behöver en hälta sättas igång för att se om det blir bättre eller sämre. Dock måste du vara uppmärksam på om det blir bättre eller sämre och hålla kontakt med veterinär.

Som #1 skrev också så kan det ju dessutom vara stelhet/snedhet på andra ställen pga sparken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2014-01-26 10:06
#4

Hon kanske har en rörelsestörning pga benbrottet? Min ponny har det efter griffelbensop.

Upp till toppen
Annons: