Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2661 ggr
Psycho Kitty
2014-01-25 22:05

Hon försöker stämpla mig!

Hejsan, jag har ett smärre problem med min ponny. Ibland när man ska sadla henne kan hon vara lite sur, och ibland försöker hon även stämpla mig! Jag vet inte vad det kan bero på, för att för ca 8 månader sen när jag fick henne var hon bara grinig lite då och då när man skulle sadla, och kanske trampa nån enstaka gång, men det har bara blivit värre! Det är riktigt jobbigt för jag är rädd att det ska bli värre. Någon som har liknande problem?://

Annons:
Carl-Philip
2014-01-25 22:16
#1

Haha fy, jag har varit med om det problemet sååå många gånger under min tid på ridskola, det är verkligen inte roligt men däremot väldigt vanligt. Finns egentligen tusen orsaker, men om man utesluter sjukdom så kanske hon bara vill bossa över dig? Det kan även bero på att sadeln inte passar ordentligt, att hon får ont av den, så när du börjar sadla vet hon vad som väntas och börjar protestera. Kan vara för att hon är kittlig också.

CelsiusT
2014-01-25 22:17
#2

Har du kollat så hon inte har ont av sadeln? Har du kollat att den passar ordentligt, väldigt viktigt att låta en sadelprovare kontrollera att den ligger bra. Eller om det är något annat som är obehagligt i samband med sadling? Spänner du den helt direkt, eller spänner du lite åt gången?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caroline L
2014-01-25 23:39
#3

Kolla först upp om sadeln passar henne och kolla även om hon har ont/är öm någonstans längst ryggen och sadelområdet. Känn igenom området med handen och se om hon reagerar någonstans. En del hästar tycker att det är obehagligt att bli sadlad och då får man hantera det försiktigt och vaksamt ungefär som man gör med unghästar. Visa henne sadeln, lägg sedan på den försiktigt och sen kan du klia henne litegrann innan du försiktigt spänner jorden. Va vaksam över hennes reaktioner och signaler.

Jag tycker att du först och främst ska utesluta att sadeln passar och att hon inte har ont någonstans.


Em--ma
2014-01-25 23:54
#4

Min ponny  drar sig undan när jag kommer med sadeln. var riktigt illa ett tag, när hon försökte trycka bort mig med bogen, gå över mig o.s.v. Nu när jag kommer med sadeln så spänner hon sig och flyttar på sig. Någon sorts av sadeltvång antar jag.

Men kolla upp din sadeln, samt om den har ont i ryggen som ovanstående kommentarer. Låter ju mycket som hon inte är nöjd med något när hon beter sig så.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

JTphoto
2014-01-26 18:04
#5

Som alla sagt, kolla upp sadeln. Om detta redan är gjort eller blir gjort har jag följande tips:

Unghästar/föl som nafsar söker ofta uppmärksamhet. Detta kan man lösa genom att ha en tjock dunjacka. Man ignorerar naffsandet och beteendet tjänar ingenting till. Samma med hästar som skrapar med hovarna, puffar m.m. Ge dem ingen uppmärksamhet för ett oönskat beteende. 

Till ditt problem, att ponnyn försöker stämpla dig (A). Kanske låter lite roligt, men har du skor med stålhätta? Annars kan du linda in foten i typ en benlinda eller liknande. Då kan ponnyn stampa bäst den vill, men får inget för det. Ingen behöver bli arg eller ledsen, man bara ignorerar beteendet.

Beteendet ska givetvis inte ignoreras om hästar gör det p.g.a smärta, detta ska först uteslutas.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Lorita
2014-01-26 18:35
#6

för mig låter det som du snarare förstärkt ett beteende istället för att få henna att förbättras.

Jag tycker du ska ta kontakt med någon som är duktig att jabba hästar fån marken och som kan visa dig vilket kroppsspråk du ska ha mot hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
LinaN
2014-01-26 20:07
#7

Är helt och hållet med Lorita i detta.

Du skriver "Jag vet inte vad det kan bero på, för att för ca 8 månader sen när jag fick henne var hon bara grinig lite då och då när man skulle sadla

Din häst sa ifrån redan då att sadeln (eller ridningen) är något som är obehagligt, detta sa din häst i normal samtalston, nu när hästen verkligen siktar efter dig så SKRIKER HÄSTEN FÖR FULL HALS! att du ska låta bli. Du har ignorerat din hästs behov, för det hästen gjorde var att säga att något var fel, och eftersom du fortsatt sadla som vanligt trots hästen protesterat har du nu lärt din häst att bli mer och mer högljudd för varje gång du kommer med sadeln.

Hur reagerar hästen om du tränsar och sen går ut och rider barbacka? Prova det en vecka, har du samma reaktion då (även mildare) så är det något med din ridning, annars är det sadeln vilket jag tror på.

För många år sedan hade jag en medryttare som kastade upp sadeln på ryggen på min häst så den dunsade ner i ryggen på honom. Varje gång medisen sadlade. Idag 5 år senare så har jag emellanåt fortfarande problem med detta att han steppar rundor, blir orolig och försöker komma undan när man ska lägga på sadeln på hästen. Men då backar jag mentalt, står och håller sadeln bredvid honom, låter honom lukta och undersöka, sen börjar jag rytmiskt svinga sadeln bredvid honom och när han står lugnt och sansat så låter jag sadeln försiktigt landa på hans rygg medan jag har kontrollen på sadeln. Skulle han reagera negativt, dvs slå upp med huvudet eller börja trampa runt igen så börjar jag om. 

Det handlar om att ta hand om hästens integritet och inte tvinga sig på.

Och att säga sadeltvång bara för att en häst inte står stilla vid sadling är bara en jäkligt dålig ursäkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anon
2014-01-26 23:48
#8

#7 Superbra skrivet!  Håller med dig helt!

Till TS, i denna situation är det jätteviktigt att du tar ett steg tillbaka och funderar på vad som är fel. Hästar protesterar inte för att vara dumma utan för att något är fel, och man bör ta alla protester på allvar. Och precis som LinaN säger, så har din häst protesterat hela tiden men när du inte har lyssnat har den börjat protestera ännu mer. Det skulle också kunna vara så att den har ont någonstans och att denna smärta har blivit värre och värre vilket har lett till de ökade protesterna. Därför borde du kolla upp hästen och sadeln och kanske även se över din egen ridning samt. hur du sadlar.

Sarah
2014-01-28 10:39
#9

Hästen visar ju ett stort obehag för sadeln :( det måste utredas. 

Dra med tumme och pek/långfinger på var sida om ryggraden, ganska hårt. Om hästen drar ner ryggen så har den ont. Ett enkelt första steg.

Upp till toppen
Annons: