Annons:
Etikettridning
Läst 2698 ggr
[vanilla skye]
2014-01-24 11:51

Ridning i mörker

Rider ni i mörkret nu under vintern, utan tillgång till ridbana/paddock/ ridhus med belysning? vad tycker ni om det? 

vad tycker hästen/hästarna om det? 

Eller rider ni hellre i belyst ridbana/paddock eller ridhus? 

Skulle ni kunna rida i mörker? 

Svara nedan och skriv gärna en rad om vad ni tycker.

Annons:
chade
2014-01-24 12:52
#1

Vi måste rida i mörkret beroende på vilka vägar vi väljer, men då är det bara att slänga på sig en pannlampa. Hästarna bryr sig inte, de är så vana 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

PogoPedagog
2014-01-24 13:17
#2

ricder inte i mörkret. Gillar inte när jag inte kan se underlaget ordentligt och jag får dessutom sämre baland när det är mörkt. Hästarna rids istället bara ca 2 ggr i veckan under den mörkaste tiden.

Aribigga
2014-01-24 13:19
#3

Ordentligt med reflexer sedan kör vi iväg. Jag väljer dock inte de kolsvartaste vägarna.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Em--ma
2014-01-24 13:36
#4

Inte för att vi har det problemet (eftersom vi har stallet i mitt i smeten av alla hus..) så vi får rida på gångvägarna som är upplysta.
Så det händer sällan att jag rider dit det är mörkt. Och jag vet inte
om jag skulle våga, typ att rida i skogen när det är bäcksvart. I alla fall inte här, vildsvinen kommer fram här så fort det blir mörkt ute.

Men jag kan nog rida vägar som är mer öppna utan belysning, men då finns det ju hus ca 50-100meter bort som lyser iaf. Men nej skulle jag ha stallet mitt i skogen, och bäcksvarta ridvägar så skulle jag inte våga rida ut. Kanske om jag vet att det inte finns några vilda djur typ som vildsvin o dylikt :P men då skulle jag blunda hela vägen och skulle hästen stanna o lyssna så skulle jag ridit hem på en gång! :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

examynia
2014-01-24 15:09
#5

som mitt läge är just nu så rider jag INTE i mörker.. för denna hästen tror vi ser dålig så han hoppar å blir rädd för allt så jag vågar helt enkelt inte.. vågar inte riktigt rida i dagsljus än.. blir lite smått på banan bara..

annars med den förra hästen jag hade spelade de ingen roll om de var ljust eller mörkt så då red vii skogen i mörker. ibland med pannlampa.. så tycker hästen de är okej så är de inga proböem för mig heller=)

Caroline L
2014-01-24 15:28
#6

Nja jag rider inte ut i mörkret utan håller mina uteritter under dagtid. Jag är lite rädd för vilda djur så jag skulle aldrig få för mig att rida ut i skogen när det är mörkt ute. Dock red jag ibland till och från ridhuset i mörkret på en grusväg som inte var belyst men det rörde sig inte om en lång sträcka.

Jag tror inte hästarna bryr sig om det är mörkt eller ljust ute, när jag red från ridhuset litade jag snarare på min häst. Hon red på som vanligt och var precis lika avslappnad som hon alltid varit.


Annons:
[Smári-Alva]
2014-01-24 17:30
#7

Jag har upplyst paddock och upplyst skogsväg på 5 km

ätasoppa
2014-01-24 17:45
#8

Ja, jag rider i mörkret för att jag tycker det är kul. Jag har en pannlampa och då blir det inga problem om man inte är mörkrädd. Jag brukar ta galopp fast man inte riktigt ser underlaget under snön, men det blir en lugn galopp och ska jag galoppera och trava blir det bara på vägar jag känner till underlaget på.

LeJ
2014-01-24 19:43
#9

Jag rider med pannlampa, har precis fått en ny kanonbra som lyser upp ordentligt. Hästarna gör det ingenting, de kan ibland vara lite stissigare men det går bra. Men jag hade gärna ridit i ridhus om jag haft tillgång till det.

Suskiv
2014-01-25 00:13
#10

Pannlampa och ordentligt med reflexer och så håller vi oss på vägarna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

CelsiusT
2014-01-25 19:09
#11

Har själv väldigt bra mörkerseende så rider i mörker utan problem. Är ju i princip bara nån vecka i månaden som man inte har någon naturlig belysning alls ute (månen). Då kan det hända att jag iaf tar med mig en pannlampa om ifall jag vill kunna se. Annars har jag ju mobilen med mig med lampa på om det händer något. Annars tycker jag faktiskt att jag ser ganska bra och runt fullmånen så är det ju nästan som att rida på dagen. Hästarna bryr sig inte det minsta lilla om mörkret.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JuliaHolivia
2014-01-26 12:00
#12

Jag tycker det är mysigt att rida i mörkret haha. Rider dock oftast med nån med mig men kör utan problem i mörkret. Händer att jag rider ut ensam ibland också. Har ofta med en pannlampa men nu med snön behövs det knappt :)

imsuchadiva
2014-01-26 13:42
#13

Nej, jag rider inte i skogen när det är kolsvart.
Men jag kan rida i skymning när det fortfarande finns ledljus kvar.
Annars rider jag på banan, i hagen eller på vägar som är belysta.

Tycker det är onödigt att ge sig ut i mörkret.

Annons:
JTphoto
2014-01-26 17:49
#14

#13 Onödigt? Man kanske inte har något val? :)

Jag rider när det är mörkt, men tycker bättre om att rida när det är ljust. Reflexer för mig, oavsett mörker eller dagsljus. I mörker väljer jag vägar där jag känner till underlaget och har pannlampa. Ingen av de hästar jag har eller har haft bryr sig om mörkret. När månen lyser släcker jag ofta pannlampan och bara njuter av ljuset, himlen och trädens siluetter :D Stort plus nu när hästens hovar knarrar mot snön :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



[EmmiieErixon]
2014-01-26 20:29
#15

För mig har det aldrig varit ett problem…när man bott på landet hela sitt liv utan ridhus så har man inte så mycket val på vinterhalvåret. En fet pannlampa och massa reflexer så är jag nöjd. Hästarna har inte häller tagit illa av detta då de är vana vid landets mörker och bristen på gatlycktor. MEN de gånger jag har haft möjlighet så har jag hällre ridit i ridhus eller på upplysta ridbanor eller ridvägar då det känns tryggare med ljus.  Men annars vinterhalvåret så är jag ute ändå. Ska man ha häst och hålla igång så har man inget val även fast det blivit mörkt fort. att det är kallt och mörkt är för mig ingen ursäkt. Enklast är att hålla sig till vägar man känner, ha ordentligt med reflexer(!!!) och egentligen så ser hästar bra i mörker men en pannlampa skadar inte för din egen skull.

pebb
2014-01-27 08:29
#16

Vi har en belyst paddock men nu är den stenhård och går inte att rida i mer än i skritt, alltså blir det ut i mörkret på vardagarna, min häst tycker inte det är något större problem.

JustMySelf
2014-01-28 11:50
#17

Jag gillar inte att rida i mörker, skulle kunna tänka mig att skritta ut om jag hade pannlampa men inte mer än så. Så blir ridhus 3-4 av vardagarna nu på vintern och sen rida ut mycket på helgerna och om jag är där tidigt någon vardag. Min häst är lite mer tveksam att gå ute i mörker än i ljus men kan ändå göra det.

LinaN
2014-01-28 13:17
#18

pannlampan stör mig, jag ser sämre med den på än om jag rider utan. För ljuskäglan lyser upp och där ser jag bra, men jag kan inte se utanför ljuskäglan utan att vrida huvudet och det stör oerhört. 

Däremot är jag noga med reflexer, både på mig och hästen! Benreflex, reflex på träns, på min hjälm, på mina armar och ben, reflexväst, svansreflex och reflexländtäcke. SEN kan vi ge oss ut :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

CelsiusT
2014-01-28 15:36
#19

#18 Håller med om att pannlampan stör. Men ibland har jag med den, fast släkt, om det är riktigt mörkt. För om det då kommer ett parti som jag vill kunna se underlaget lite bättre eller så då kan jag tända den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
2014-01-28 17:17
#20

#19 underlaget är ju hästens bekymmer ^^ Han ser bättre i mörker än vad jag gör så han får sköta den biten och var han sätter fötterna. Min uppgift är att se till att inte krocka med trädgrenar och hålla mig kvar och störa honom så lite som möjligt på väg genom skog och mark. :)

För mig är det inte värt att tända och släcka, tappar förmycket av mörkerseendet då.

Men däremot så köpte en stallkompis en ny hjälm i veckan och det var inbyggd röd lampa i nacken på den, inte alls klumpigt och jäkligt nice när man rider ut kvällstid! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[RC1393]
2014-01-28 20:36
#21

Rider ni i mörkret nu under vintern, utan tillgång till ridbana/paddock/ ridhus med belysning? vad tycker ni om det? 

Ja, är väldigt tråkigt tycker jag, eftersom vi då alltid måste hålla oss efter byavägen (där det finns belysning). Ridhuset är inte öppet här ännu så det dröjer innan vi får komma in i ljuset.

vad tycker hästen/hästarna om det? 

Hästen verkar göra sig lik, jag också egentligen men det är trevligare med ljus!🙂

Eller rider ni hellre i belyst ridbana/paddock eller ridhus? 

Vissa dagar.

Skulle ni kunna rida i mörker? 

Ja, om jag hade en bra pannlampa. I dagsläget har vi halvdåliga och de är inte så kul. Är det bra månljus ute så rider jag ut i skogen utan lampa.

Underbarn
2014-01-29 00:41
#22

Jag jobbar inte så mkt så har många lediga dagar och då rider jag i dagsljus men annars rider jag i mörker! Inga problem och hästen bryr sig inte. Jag har pannlampa som lyser riktigt bra. Rider helst (och mest) med sällskap vid mörker men ibland ensam. :) när snön är på går det jätte bra ensam för det lyser upp men tycker det är lite äckligt på hösten utan snö då det kan vara riktigt mörkt. Två gånger har lampan lagt av mitt i ridturen och jag har inte sett ETT SKIT :( det var inte roligt, jag vände och tog kortaste vägen hem och försökte lysa med mobilen haha! Jag har belyst paddock men det är tråkigt att rida i paddock så den används bara vid longering nästan. :) jag rider mindre när det är hårt och fruset i marken så det nästan bara går att skritta. Roligare i mörker med mjukare underlag (som snö eller plusgrader) i så fall :)

imsuchadiva
2014-01-29 09:24
#23

#14 ja min åsikt är att det är onödigt :)

Underbarn
2014-01-29 12:00
#24

#23 varför? :) Jag rider de vägar som jag har ridit förr, utforskar aldrig nya vägar i mörker så hästen vet "hur den ska ta sig fram" i skogen osv :) bara jag som har dåligt med reflexer verkar det som haha. Jag tänker att pannlampan gör att jag syns och det räcker, har reflexboots bara. Och en liten reflex på hjälmen :) ibland har jag reflex ridtäcke men bara när det är jätte kallt (eller om han är klippt). En gång när lampan slockna kom det en tant på cykel som sa i otrevlig ton "du borde också ha reflexer!!" Och jag hade ett helt ridtäcke i reflex över hela hästen?! Och boots och lite på hjälmen (baktill) bara att lampan var av framåt så det inte var lika tydligt?! Onödigt när man inte vet hur det ligger till ;P jag hade ju reflexer också

LinaN
2014-01-29 13:14
#25

#24 o om du och hästen skiljs åt i skogen?

hade tanta lampa på sin cykel? för då borde dina reflexer lysts upp av den. Annars vart det hon som var ute olagligt ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Underbarn
2014-01-29 16:06
#26

#25 ja hon hade lyse på cykeln! Ja men jag har alltid någon enstaka reflex, men inte överallt på hästen…

JTphoto
2014-01-29 20:08
#27

#23 Som #24 Varför?

Förra året jobbade jag antingen 07.00-16.00 eller 08.00-17.00 vilket innebar att när jag skulle rida var det alltid mörkt. Har ingen belyst paddock eller ridväg så då fanns inget val?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Tusen
2014-01-29 20:17
#28

#23 Vi har ingen tillgång till varken ridhus eller paddock, så när ska vi då träna våra hästar? Jobbar man mellan 8 -17 så har man inget val om man vill hålla igång sina hästar. Så onödigt kan det väl knappast vara för de i samma situation som vi.

JTphoto
2014-01-29 20:25
#29

#28 Håller med :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



LinaN
2014-01-29 20:42
#30

Har ridhus men red ändå ut i mörkret ikväll ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JTphoto
2014-01-29 21:11
#31

#30 Härligt :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



LinaN
2014-01-29 21:56
#32

#31 yup, inte illa alls. ingen lång runda men ändock en liten runda :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Underbarn
2014-01-29 23:49
#33

Vi har belyst ridbana men ingen av oss 3 aktiva ryttare använder den haha :) vi rider en timme 3-4 dagar i veckan på kvällen :) om inte jag är ledig då rider jag på dagen. Men förra vintern red vi jämt ut tillsammans i mörker och då hade bara en av oss en jätte dålig pannlampa xD nu har vi alla 3 pannlampor dock och min är riktigt bra :)

CelsiusT
2014-01-30 09:21
#34

#20 jag tänder inte o släcker min pannlampa. Jag har den om ifall att jag skulle behöva se nångång. Händer typ aldrig, men är det bäcksvart ute är det skönt att kunna få ljus om jag behöver.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
P4go
2014-01-31 22:46
#35

#18 Du glömde reflex brösta ;) 

Jag rider ut när det blivit mörkt nu när det är snö ute. Då kan man även rida på dom lite större skogsvägarna. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

LinaN
2014-01-31 23:19
#36

#35 inte hittat nån som passar honom! Han växte ur fullbröstorna när han vart 3 ;) De fastnar halvvägs ner på halsen på honom och remmen som går ner mellan frambenen går inte fästa. Och jag vill inet hålla på med balband o sånt….

Letar efter bra reflexband så jag kan sy en egen… Det är ett göre med stora hästar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: