Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 731 ggr
ätasoppa
2014-01-23 23:39

Lite NH träning? Var ska jag börja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan hejsan!
Ikväll tänkte jag på att det vore roligt att arbeta med min häst lite mer från marken för att få bättre kommunikation. Jag tänker mig då att jag kan hålla på i ca 40 min och släppa hästen i ridhuset. Men jag kan ingenting om NH träning (om man nu kan kalla det så). Har ni några tips på övningar som är så enkla som möjligt men ändå givande? Bara för att komma min häst lite närmare. :)

Tack tack!

Annons:
Gullan_J
2014-01-24 09:00
#1

Gå in på Natural Horsemanship iFokus och kolla i deras artiklar så hittar du massor! Bl.a. om The Seven Games och en noggrann beskrivning av varje lek. Min åsikt om NH är inte att man sätter av en dag i veckan åt att man går in i ridhuset och tränar någon speciell övning och sedan går man ut ur ridhuset igen och fortsätter rida på sin pelhamstång och fortsätter såga ner hästen och sparka den i sidorna och sätta på den munstängarremmar (jag menar inget personligt till dig TS, detta är som olika principer). NH är något man gör varje dag, hela tiden och inte bara ett pass på ridbanan en gång i veckan. Om man översätter Natural Horsemanship blir det ungefär Naturlig Hästhållning. Ordet hästhållning innefattar för mig inte bara någon övning i repgrimma utan det innefattar hela min hästhållning från att jag närmar min hästen i hagen till att jag tar av grimman och släpper lös hästen i hagen. Och det är ju inte bara det som räknas heller utan även vad som är bäst för ens egen häst. Att stå på box eller lösdrift? Alltid ska de ha stora hagar att röra sig på, mycket utevistelse om det står på box, utrustningen bör du se över också. Rider du med munstängarrem? Rider du med skarpare än tränsbett? Kan du gå ut och gå i vanlig grimma och grimskaft utan att hästen bråkar? Måste du ha spö eller sporrar i annat syfte än att förfina hjälperna och lägga tryck på ställen som är svåra att komma åt med skänkeln? Måste du betsla upp vid uteritt/hoppning för att hästen blir så het? Det finns massor av sådana punkter. Men som sagt om du vill ha specifika övningar så kolla på NH iFokus och deras artiklar :)

-Bättre ökänd än okänd

ätasoppa
2014-01-24 09:18
#2

Då ska jag kika där! :)
Okej, om NH innebär det så kommer jag inte att kalla det jag gör för NH då det bara är en liiten del av NH. För mig räcker det med träningspass i ridhuset. Jag kommer att komma min häst mycket närmre med det än ingenting, och allt nytt jag lär mig kommer jag ju säkerligen kunna utnyttja i all hantering & ridning. Så jag hoppas att kvalitén på allt jag gör med min häst höjs ett snäpp i och med detta! :)
Men tanken med NH är underbar och säkert den hantering som ger mest i längden!

Gullan_J
2014-01-24 11:28
#3

#2 Absolut är det bättre än ingenting att göra något! :) Du kommer garanterat komma närmare din häst om du utför det rätt :) Och det kan ju vara bra att kunna flytta hästen för lätta tryck till exempel när man rider.

-Bättre ökänd än okänd

Upp till toppen
Annons: