Annons:
Etikettstallet
Läst 736 ggr
majaliten
1/23/14, 5:38 PM

Lösdrift ?

Hur är era hästar när de går på lösdrigt ? Vad gör ni med dem tävlar tränar hobby eller annat vad gör ni och era hästar ? Och vad säger era hästar om box ? Och har ni isf fri tillgång blir den tjock ? Eller tröt ? Min häst har alldrig haft problem med att tå på box och vart tidigare godkänd hingst som alldrig gått med sällskap . Älskar att komma in med nytt strö men sen fixk vi flurtta och då va enda alternativet lösdrigt så jag tänkte får prova det och han stod på fri tillgång på mat på box också ingen glupsk häst men inte svår född snarast lätt född . Men med rätt träning hålet vi figuren i trim blir de mer näring i höt/silaget motionerar mer . Den anser Jaguar tävlingshästar inte har lika stor ruska att bli tjocka på fritillgång när de tränas så hårt . Min va en lite tröttare häst men de berodde på växt värk från storleken full till xfull och på bredden passar inte ens nosgrimmorna xfull. Min häst är pigg även om den står på lösdrigt piggare till och med och massa energi kvar varje dag är de bus även om hästen tränas massvis i dressyr och hoppning . Energin tar inte slut och häaten blir inte het och hetsig absolut inte hispiga heta typen . Alltid nere på jorden och så snäll man tror att häaten är 30 i sinnet fast den endast fyller 7 i år och vart så som hingst också unghäst också . Sen har tycker jag att det är bättre att ställa ut häaten efter träning så att den får röra sig efter träningen och minska träningsvergken och mjölksyran. Ämnat ställa in på box och tro att hsäten blir trött om den inte får . Jag sätter på ett bot täcke och ut i hagen klippt är min häat och utan problem. Och minskar att gå sönder för de rör sig ständigt en när de står på box och ska göra explosiva arbeten .

Annons:
Underbarn
1/23/14, 10:32 PM
#1

Min häst stod på lösdrift hos dom jag köpte han av. Han finner det okej och verkar trivas. Hann hade fri tillgång på hö då. Han är inte lika sur utanför stall. Han reds då ut några gånger i veckan och tränade på lektioner en gång i veckan varierande arbete. Tävlade enstaka tävlingar i lätta klasser. Nu står han på Box hos mig. Med begränsat med hö vid plusgrader och fri tillgång på hö dagtid vid minusgrader. Han trivs men är lite surig i stall. I boxen vill han vara ifred särskilt när han har mat. Han är glad när han har fri tillgång på mat, desto värre när det är begränsat i perioder om det inte är lite bete som han kan gå och tugga i sig under övrig tid :) Han rids 4-6 gånger i veckan ca 1 timme i alla gångarter. Mest i skog och på vägar, mkt skritt vissa perioder beroende på underlag. Jobbar lite "dressyr" ibland antingen ute eller på ridbanan (ställs, skänkelvikning och få han mjuk). Tävlas inte.

Rafflan
1/23/14, 10:37 PM
#2

Min häst trivdes jätte bra på lösdrift, var pigg och framåt och i bra hull.

+ pigg och framåt häst, bra hull, "naturligt" och bra för kroppen att inte tå i box flera timmar/dag

- var dock att han satte en hemskt tjock vinterpäls så kunde inte träna ordentligt under vintern då det inte är bra att dem blir blöta inpå huden 5 ggr/vecka när det är typ -15, och raka med täcke kändes inte bra när det visa dagar gick ner till ca -25 till -30.
Och det var svårt att reglera hans foderintag om man hade haft en lätt föd häst.

Han står i box nu, trivs lika bra där men kräver mycket utevistele annars blir han jobbig i ridning och hanteringen

+ fortfarande pigg och framåt, lättare att reglera fodret, känns bättre för mig när han står i boxen istället för ute när det är skit kallt och dåligt väder, kan täcka så slipper tjocka vinterpälsen.

- många timmar stillastående på liten yta, risk för att dem blir uttåkade = dåliga beteenden

majaliten
1/23/14, 11:57 PM
#3

Jag upplever inga problem att ha hästen klippt och ja den ute in-15 till -25 30 sen rider man ju inte i så kalt vänder jagvtäntet upp till -20'som Max och dåntränat vi hårt men är det över -20 då rider vi lätta träningspass och ute ritter . De jag gör efter en träning är att lägga på ett varmare täcke en vanligt och kollar väderprognosen noga . Jag har ET shema jag går ut efter vid vidds minusgrader är de spesefik tjocklek på täcke efter träning lägger jag på ett varmare täcke gör att musklerna ska hålla sig extra varma och såklart ett bot efter träningen som jag alltid gör efter träningar .

Upp till toppen
Annons: