Annons:
Etikettridning
Läst 576 ggr
erikamorlind
1/22/14, 10:58 PM

Ridlektion

Jag gör min praktik på ridskolan och en dag i veckan ska jag hålla ridlektionerna. Ena gruppem är en knattrgrupp, den andra har just börjat galoppera och den sista har eleverna ridit en hel del så de hoppar galopperar osv. Nu till min fråga har ni några roliga övningar man kan göra? :)

Annons:
KnutKrut
1/22/14, 11:19 PM
#1

Har ett barn som rider knatteridning och som haft lektion hållen av en tjej som skulle bli ridlärare. Vad hon gjorde fel var att lägga upp lektionen som för vuxna (eller äldre barn). Uppvärmning med skritt och trav på spåret. Ett halvt varv så har småttingarna tröttnat! Det behöver hända saker hela tiden för att de ska hänga med och tycka att det är roligt. Inte nödvändigtvis stort, men lekfullt och lite lagom utmanande.

Vanliga "fröken" brukar ha tema de gånger de rider i paddocken. Temat beror lite på vilka som rider i gruppen, men det kan t.ex. vara riddartema, dressyrtävling, en bana med koner och bommar och stationer där man ska hämta en boll och rida till nästa för att lämna osv. En lek där man gör olika saker och ofta tränar de på att styra, kontrollera farten, göra halt eller svänga på specifika ställen. Inte för att det sitter ett A på väggen (många små kan ju inte alfabetet ändå) utan att man svänger för att det är en kon där som är en krokodil eller liknande. "Fröken" brukar lägga upp spännande teman och även de minsta barnen, som är 3 år, är koncentrerade hela lektionen.
Så mitt tips är att leka en lek och att se till att det aldrig blir tråkigt! Iallafall för knattarna, men jag tror inte att det är dumt för de äldre heller. Det gäller ju att ha roligt och att utmana sig själv, men att utmaningen ska vara lagom stor så att man har en chans att klara av den.

Lycka till!!!

Upp till toppen
Annons: