Annons:
Etikettövrigt
Läst 3627 ggr
PogoPedagog
2014-01-22 20:56

Mocka hagar på vintern

Hur gör ni andra med hagmockningen om vintern? Jag brukar mocka den lilla hagen direkt utanför lösdriften varje dag men jag håller på att bli tokig på det nu. Jag får slunga en järnkratta med full kraft motskithögarna för att få loss dem från underlaget:(

Finns det något universal-verktyg för vintermockning kanske?

Annons:
viktoria91
2014-01-23 09:24
#1

En helt vanlig spade! Lätt att föra in under högen så mycket som möjligt sen stampa till med foten längst upp på spaden.

PogoPedagog
2014-01-23 10:20
#2

Haha, ja varför har jag inte provat det. <Känner mig lite korkad nu.

Underbarn
2014-01-23 11:15
#3

Ja en vanlig spade :) Jag mockar inte hagen :)

Stallmima
2014-01-23 13:15
#4

På vintern är det omöjligt att mocka hage i minusgrader. I alla fall som det är nu, när det börjar bli lite varmare brukar vi försöka kratta bort det värsta innan det ev blir för blött i hagen. Det går ju inte springa efter hästarna med grep/spade hela dagarna  i hagen

viktoria91
2014-01-23 15:28
#5

#4 Absolut inte omöjligt med hjälp av en spade, rätt lätt faktiskt.

Stallmima
2014-01-23 15:35
#6

# Då tar jag hellre bort gödslet när det börjar bli varmare

Annons:
Tusen
2014-01-23 17:10
#7

Jag mockar inte heller hagen utanför lösdriften på vintern. Varför skulle jag göra det? Maskarna vilar och ingen häst äter fruset bajs så det känns rätt onödigt. Jag tar allt när det blir varmare istället.😉
Sen beror det naturligtvis på hur stor lösdriften är men mina behöver då inte gå i skiten bara för att jag inte mockar.
Själva ligghallen mockar jag endast en gång i veckan. Det räcker. Oftare står de inte där.

ätasoppa
2014-01-23 23:43
#8

Mockar aldrig på vintern, sparar jobbet till någon dag på våren istället och det tycker jag går bra. Skönt att slippa mocka :)

Uss
2014-01-24 12:00
#9

Ogräsjärn är bra på frusna högar ;D har längre skaft än spade men är tungt

Nu när det är djup snö mockar vi inte, går ju inte att komma fram med kärran och är rädd att det skulle bli isigt i spåren där snön packats när det börjar smälta, men annars så gör vi det även på vintern.

CelsiusT
2014-01-25 19:42
#10

Jag tycker det blir så förfärligt mycket om man väntar till våren. Har gjort det förr och ångrat mig. Och stallägaren där vi står nu vill att vi håller undan hela tiden och jag håller med, känns så mycket trevligare. Såklart går inte allt att få bort, men man kan ju hålla efter så gått det går så får man göra det bättre till våren. Jag sparkar med skon på högarna som är frusna. Även om bara några bollar lossar så är det bättre än ingenting. Oftast går det att få bort det mesta. Vi mockar bara lilla hagen där höhäckarna står och första delen av stora hagen där dom ofta står under trädet och hänger och såklart då även skiter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
2014-01-25 20:56
#11

Våra går i en ganska liten hage just nu och blir ganska snabbt fullt med bajs. Jag mockar bort nu vid porten och där dom står och hänger. Har en vanlig plastkratta och krattar bort det som lossnar, det blir genast mycket fräschare även när man tar så lite :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CelsiusT
2014-01-25 21:14
#12

Glömde skriva att jag använder antingen vanlig spångrep för att få upp bollarna eller en vanlig skyffel.

Skulle vilja ha en sån där mockgrej som är en skopa som står på marken med ett skaft som man håller i o en liten bygel som man krafsar upp bajset med. Annars tycker jag dom är sisådär att använda, men nu skulle jag faktiskt kunna tänka mig det eftersom jag ofta får använda skon för att få upp bollarna på skyffeln/grepen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2014-01-25 22:22
#13

#12 påputtarna håller inte när det är riktigt isigt; försöker man hacka blir skaften krokiga o själva "hackan" lossnar i svetsen/skruven men när man fått loss högen på annat sätt är de jättebra…

Annons:
CelsiusT
2014-01-26 09:16
#14

#13 Fast jag kan nog ändå tänka mig att sparka loss högarna isf, så som jag gör idag. Det är bara det att idag är det så jäkla svårt att få upp det på grepen/skyffeln när jag väl fått loss det från backen så jag skulle behöva en smidig puttepå. Räcker ju egentligen med något lite vad som helst som kan agera puttepå till skyffeln. Men jag har inte hittat något smidigt i stallet. Försökte använda både skyffel och grep, men det blev väldigt osmidigt och jobbigt. Enklare att skyffla på med skon. Därför tänkt jag att en sådan hade varit smidig ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

perletroll
2014-01-26 09:37
#15

Använder hammare till att slå loss skiten med

Sarah
2014-01-28 10:41
#16

Använder en grep till att lossa högarna. Mockar en del under vintern så att det inte ska bli så mycket till våren.

Upp till toppen
Annons: