Annons:
Etikettexteriör
Läst 830 ggr
Underbarn
2014-01-22 19:07

Hullet på min ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte lägga ut lite olika bilder här på min D-ponny. När jag köpte han för ett år sedan var han väldigt överviktig och jag har försökt motionera och ändra foderstaten. Men jag har svårt att avgöra om han är "ok" nu eller fortfarande ska gå ner i vikt. Tänkte vilja höra från er utomstående utifrån bilder. Han känns ok, han har stått i höstas pga en skada och har satts igång lugnt så han orkar inte fullt ut i galopp än men annars så :) han är dock en kraftig ponny och på vissa bilder mkt päls så ha det i åtanke vid bedömning :) Första bilden tycker jag han ser helt ok ut. Här har han gått på begränsat med hö medan de andra har betat (fångkänslig) men inte ridits mkt.

Annons:
Underbarn
2014-01-22 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här går han fortfarande på begränsat med hö, oktober. Han är helklippt och rids i skritt och trav.

Underbarn
2014-01-22 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här är han idag med vinterpäls. Han rids 3-6 dagar i veckan (inte så hårt, alla gångarter) men har nu fri tillgång på hö 12/h dygn och sedan halm nattetid. Men har bara hunnit köra så i 2 veckor.

Underbarn
2014-01-22 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Han ser större ut med all vinterpäls dock :)

Underbarn
2014-01-22 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

ElinaS
2014-01-22 20:01
#5

Tycker att han ser ut att vara fin i hullet :)

Hannna
2014-01-22 20:36
#6

Lite svårt att säga på bilderna men det farliga fettet sätter sig oftast på nacken, omkring svansroten, ryggen och de kan även få depoter vid gjorden/strax framför där du spänner gjorden. Är han spänd i nacken - känns som en korv under mankammen = Fett! och har han en hjärtformad rumpa (om du kollar bakifrån) så tyder det på att hästen är mycket överviktig. Känn över revbenen, du ska kunna känna varenda revben genom ett lätt tryck med fingrarna, då är han lagom. Foderstaten låter bra :) Det man kan göra nu när det är hårt i hagarna är att rida mer då det ofta brukar röra sig mindre i hagarna denna årstid. Kolla om han klarar sig ute utan täcke (när vädret tillåter) även om han är klippt, då gör han av med energi för att värma sig.

Bra att du tänker på att slanka ner hästen under vintern för det är ju lätt hänt att de går upp några kilon på våren och sommaren :) Fång är en otroligt smärtsam sjukdom för hästen. Lycka till! :)

Annons:
Underbarn
2014-01-22 20:49
#7

Tack för svaren :) Han går bara på magert bete eller begränsat med hö när det är plusgrader så här i vårat stall blir de alltid tjockare under vintern och smalare på sommaren ;) Han rör sig inte alls något nu i hagen mer än när hästarna rejsar och busar med varandra (en häst triggar alltid de andra) men händer inte varje dag heller :) Jag känner inte revbenen så där tydligt men ja han har mkt fett på halsen, det är jag medveten om. Men ingen hjärtformad rumpa. Tycker han börjar se ok ut överallt utom just halsen men jag kan ju inte "punktförbränna" liksom :s

Upp till toppen
Annons: