Annons:
Etikettridning
Läst 1345 ggr
smiliey0707
2014-01-22 12:37

Seg lektionshäst!

hej! :)

jag är 12 år och rider på ridskola, och ibland får jag en segare häst på lektionen, och hur mkt jag än skänklar och lägger till spöt så vill inte hästen gå framåt!

hur ska jag göra för att få hästen att gå framåt på ridlektioner?

😉

PS. hästen går segt även om den inte gått på lektion innan på hela dagen :)

Annons:
Mooniq
2014-01-22 12:41
#1

Tja, jag förstår hästen. Han har väl tröttnat, ridskola blir till slut som ett evighets-arbetsläger, får hästarna på ridskolan nån fridag där de får gå i hage hela dagen utan några måsten? Tyvärr är det så att många ridskolor driver sina djur för hårt för att ekonomin är skral. Påtala att hästen verkar tappat "gnistan" och undra samtidigt vad som görs för att djuren ska få må bra. 

Det är stor skillnad att vara på ridskola och som jag - jag fick vara hos en privat ägare som födde upp New Forest'ar,  pigga, glada och busiga hästar året om, de gick ute med tillgång till stall så vintertid fick man inte rida dem för hårt.. men vilket underbart liv det var 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

smiliey0707
2014-01-22 12:44
#2

Dem får stå i hagen varje dag tills 12 på morgonen förutom på lördagar, då dem går in 7 på morgonen och släpps ut 4 istället för 8 :)

Gronstedt
2014-01-22 12:44
#3

Förstärk hjälperna så mycket som behövs - men inte mer - och ge eftergift för minsta lilla reaktion åt rätt håll. Nästa gång ger du lite mindre hjälp och ser om det räcker. På så sätt kan man "skruva upp" känsligheten på hästar som har stängt av.

smiliey0707
2014-01-22 12:49
#4

Tack :) ska testa det

jiithra
2014-01-22 14:39
#5

Börja inte heller med en 'ponnyspark' utan skänkla så lite som du vill ska krävas för att hästen ska lyssna

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Caroline L
2014-01-22 14:47
#6

Jag tycker det är tråkigt med dessa ridskolehästar som totalt tappat gnistan. Det är ofta man hör just detta problemet tyvärr. LedsenJag skulle tipsa om att vara väldigt noga och tydlig med eftergiften och försök få hästen koncentrerad. Ge skänkelhjälperna stegvist och lägg in spö som en högre fas om hästen inte lyssnar. Dock ska spöt fungera som en förstärkning av skänkeln så när du ger din hjälp med skänkeln så peta lite med spöt som hjälp. Men börja i lägsta fasen, alltså en lätt tryckning med skänkeln och öka om hästen inte lyssnar. Vissa hästar kräver att man är tydlig med skänkeln, så lägg den rätt och ge direkt eftergift om hästen lyssnar.


Annons:
Underbarn
2014-01-22 16:57
#7

Min häst var likadan när han stod på ridskola. Han går framåt nu som privathäst dock :) Har hösten tröttnat tycker jag ridskolan ska sälja honom. Det finns inte så mkt att göra om inte ALLA gör samma sak men med tanke på att alla rider olika och hästen rids av flera personer varje dag så är det svårt att arbeta bort det. #2 att stå i hagen bara till 12 är inte mkt… Vad då går dom kn 7 på morgonen (inte kvällen?)

Mooniq
2014-01-22 17:03
#8

För många år sen när jag var i din ålder så gick jag på ridskola, och måndag och tisdag var skolan stängd. Även för skötare. Hästarna hade två betesdagar och sen var det uteridning varierat med lektionsridning. 

Idag, 33 år senare, upplever jag det som att hästarna får väldigt lite variation. Det är endast lektionsridning - 7 dagar i veckan, flera timmar/dag..Hästar, liksom människor tröttnar, de vill ha varation de med. de vill slippa oss tvåfotingar för vi har en förmåga att svärma runt dem hela dagarna (för de är sååå gulliga), de behöver få äta, busa, vila, slappa de oxå,.. och går man på ridskola 1-2 dagar/vecka så ser man inte hela bilden, utan man ser ju bara "sin" dag. Eller hur 🙂

När jag var i din ålder så kunde man antingen betala o gå på lektion med lärare eller betala för 1 timmes fri uteridning. vet inte ens om det finns kvar idag. Jag vet oxå att man kunde hyra vissa hästar/ponnys o köra kärra/sulky 1 timme. 

/mina reflektioner och minnen/ Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gronstedt
2014-01-22 17:14
#9

#7: Lösdrift, skulle jag gissa.

Underbarn
2014-01-22 17:30
#10

#9 jaha, inte van vid att ridskolor har det :)

Ebbzenbabbzen
2014-01-22 22:26
#11

Gör halt vid varje bokstav och vänta tills han står stilla, skänka sen på så att han går och gör så mesans ni riderfram, då blir hästen/ponnyn mer uppmärksam på sin ryttare och lyder bättre! Funkar jättebra!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

hahael
2014-01-26 04:43
#12

Har en herre här hemma som kan vara otroligt svår att få "igång", man börjar rida fram. Sen så tappar han "gnistan" och släpar benen efter sig.  Han är otroligt skygg för spö så jag rider helst utan det då det endast hetsar upp honom. Ibland med sporrar ibland utan.  

När han sen börjar "sega" så börjar jag med tio skrittsteg framåt halt, tio skrittsteg halt osv. Även tio "pigga" skrittsteg och sedan tio långsamma. 

 Sen att rida volter, serpentiner och allt som mjukgör hästen brukar oftast funka på sega hästar. Då blir dem mer "alerta" och brukar reagera på skänkeln mer. Det fungerar bättre för mig än massor med skänklar

Klart att laxen ska ha en jolle

Underbarn
2014-01-26 16:47
#13

Min häst blir mer lyhörd och fram för skänken när jag värmt upp han med övergångar och mkt mjukgörande :) skänkelvikning öppna sluta, flytta baken, ställa osv

Annons:
Upp till toppen
Annons: