Annons:
Etikettridning
Läst 1464 ggr
Pelzi
1/21/14, 8:58 PM

Tips på övningar i ridhus

Ska ta in min medryttarhäst till ett ridhus på torsdag, hon är dräktig hon blev betäckt i slutet av sommaren, så vill inte köra något hårt pass direkt.

Men hon kan vara lite slö/lat i ridhus men i det ridhuset jag ska till har hon aldrig varit i men hon är helt orädd av sig, hon är ett kallblod, riden i skogen bara.

Vad för övningar kan jag göra i ridhuset, tips? ska rida själv i ridhuset ingen tränare eller så det är därför jag behöver tips :)

Hon kan bli skänkel döv ibland tips på vad jag ska göra då? Spö funkar inte hon bryr sig inte om det eller så bockar hon och vill inte använda spö på henne. Kan jag använda sporrar i stället så jag ger en tydlig skänkel istället för att sitta och nöta hela tiden?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
Underbarn
1/23/14, 10:38 PM
#1

Jag har en häst som kan "kännas skänkeldöv" men kommer igång med uppvärmning. Övergångar, göra halt, backa. Få hon alert och framför skänken. Jag brukar inte nöta, utan trycka lätt en gång, lyssnar han inte, trycka mer bestämt och kanske en tredje gång lite tydligare och sist spöet en gång så räcker det. Skänkelvikningar, öppna, sluta och få henne mjuk i kroppen :) volt, serpentiner :)

ätasoppa
1/23/14, 11:52 PM
#2

* Galopp och trav övergångar på en volt. Stadig yttertygel och skänkel och led in bogen med innertygeln. Galopp halva varvet och trav halva varvet. Noga med Avbrott och fattningar! 

* Travökning på diagonalera. Håll igång traven hela långsidan eller dela upp den i 2 ökningar och kort minskning i mitten. Var noga med rak häst och händerna på plats. Ev bredda dom lite men varken dra bak dem eller ge efter. Krama handen är ok!

* Öppna på långsidan så du har hjälp av ridhusväggen. Sedan öka traven på ena kortsidan och minska på andra.

* Cavaletti med minst 6 bommar. Gärna på två stycken serpentinbågar.

* Minskad och ökad galopp på fyrkantsspåret. Gör diagonaler ibland och bryt av efter halva. Fatta ny galopp och rid ut på spåret igen i nya varvet.

Några finfina övningar :)

Pelzi
1/24/14, 8:17 AM
#3

Jag var igår och red det gick jätte bra hon var först tittig i början och ville inte gå på andra sidan ridhuset men jag gav mig inte var lugn och bestämd och peta till med spöet.

Hon testa det några gånger innan hon gav sig :) Jag red mycket volter snett igenom och vända upp på medelinjen, dock så orkar hon inte hålla galoppen på kort sidorna hon har inte orkat det tidigare heller det var inget att hon testa mig utan hon kunde som inte hålla den det kände jag, men galoppera på lång sidorna då gick hon jätte fint.

Red 45 minuter och höll trav nästan hela tiden för hon skrittar så himla sakta, hon kan trava jätte sakta hon går som i jogg ökade och minskade traven och sånt också.

Hon var piggare än vad jag tänkt :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

ätasoppa
1/24/14, 9:19 AM
#4

Lät ju super :) Förstår att det är jobbigt att hålla samlad galopp på kortsidorna, och nu fick hon nog ett härligt träningspass!

Upp till toppen
Annons: