Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1422 ggr
Underbarn
1/21/14, 11:25 AM

Longering

Har en fråga, när hästen hamnar i en låg form vid longering, hur pass låg brukar de i normala fall vara? När jag longerar min häst (utan inspänningar) hamnar han alltid i en jätte låg form och huvudet är en dm nedanför bogen ner mot backen. Vet inte om det är något bra eller dåligt tecken eller att han är oengagerad bara? Han går inte med huvudet så långt ner vid ridning.

Annons:
Gronstedt
1/21/14, 11:28 AM
#1

Det är bra om han bär sig, dåligt om han går i framvikt Blinkar.

Var huvudet är spelar mindre roll, titta på vad han gör med resten av kroppen.

Underbarn
1/21/14, 11:59 AM
#2

#1 jag är nybörjare inom longering men ska ha en vän med mig på onsdag så får se vad hon tycker. Vet inte om han är framtung, hur ser man det? Vid ridning känner jag ju det.

Praefatio
1/22/14, 11:18 PM
#3

Titta på hästens överlinje. Det ska alltid se ut som att den "går i uppförsbacke" lite, dvs. att manken är "lättare" än bakdelen. Bakdelen ska jobba: hästen ska sätta bakhovarna långt in under kroppen, skjuta ifrån ordentligt och sedan inte "tappa" benen i bakåtrörelsen så att rörelsen blir seg och långdragen, utan med stuns, kontroll och kraft stoppa rörelsen bakåt innan benen hinner "fara iväg" för mycket.

Underbarn
1/23/14, 12:04 AM
#4

#3 aha bra beskrivet! :) nja då jobbar han inte korrekt ;) Men jag läste om hur hovavtrycken i marken ska sitta för att se hur pass de trampar "under sig", där ska bakhovarnas tryck hamna en bra bit efter framhovarnas. Min häst bakhovar hamnar på exakt samma ställe som framhovarnas spår är. Så han kliver inte riktigt på - detta dock i "segt skritt" - han har ett kort steg.

Snowmadde87
1/23/14, 7:17 AM
#5

Jag håller på med logering mycke på min häst han går oxå men huvet låkt när jag logerar honom men när han gör det så jobbar han inte med ryggen och inte sina muskler han går bara slappt så jag har alltid inspänningar p honom men inte hårt inspänt då går han mycke bättre och han bär sig själv vid longering. Om man inte har erfarenheter av longering så ta hjälp av någon som kan visa och förklara hoppas detta kan hjälpa dig

Gronstedt
1/23/14, 9:35 AM
#6

TS, utöver det om #3 skriver kan man också titta på hur mycket musklerna i hästens ländrygg (mellan korset och sadelstaden) rör sig, och på bukmusklerna framför bakbenen. När dessa muskler rör sig jobbar hästen med hela kroppen, inte bara med benen Blinkar.

#5: Bättre då att tömlongera. Inspänningen kan aldrig ge eftergift och det är lätt att hästen lägger sig bekvämt mot inspänningstygeln i stället för att bära sig själv.

Annons:
Snowmadde87
1/23/14, 10:29 AM
#7

Håller det dig som skrev 6:-) det är olika sätt man kan jobba dom från marken många står bara på en och samma volt och bara på den stora volten. Själv arbetar jag mina två hästar på samma sätt gör volten stor och liten förflyttar volten på hela ridbanan :-) det gör att dom blir mjuka i sidorna och får jobba med hela kroppen och inte bara nacke och ben:-) det stärker musklerna i hela kroppen:-)

Upp till toppen
Annons: