Annons:
Etikettridning
Läst 1020 ggr
EbbaTjader
1/21/14, 10:15 AM

Man kan inte tvinga en häst!!

Kolla på klippet och säg mig om man fortfarande inte kan tvinga en häst till att göra något den inte vill.. http://www.svt.se/nyheter/varlden/hastarna-tvingas-rida-genom-eld Såg det här på baraelvira.se och var bara tvungen att dela med mig :)

~Ägare av SSO-klubben för vuxna spelare~

https://wineryworkers.weebly.com/

Annons:
Caf_Roy
1/22/14, 4:23 PM
#1

Min häst blir bra mycket mer stressad än hästarna på filmen när jag ber honom gå igenom en stor vattenpöl. Så förutsatt att hästarna (som ryttarna påstår) inte tar någon fysisk skada utan att det är stressen som är djurplågeri är jag alltså en värre djurplågare än ryttarna på filmen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[NellieLavec]
1/22/14, 5:46 PM
#2

Där är många hästar här i Sverige som också lär sig springa och hoppa genom eld. För shower och cirkus tex. Hästarna är ju knappast lugna, men min häst blir mer uppstressad än det där i blåsigt väder. Så om hästarna i videon inte skadats fysiskt, så tror jag inte det är någon stor grej.

majaliten
1/22/14, 5:48 PM
#3

De som påstår att man aldrig kan tvinga en häst till något är bullshit

panini
1/22/14, 11:10 PM
#4

Såg videon på Elviras blogg också! Hemskt tycker jag. Enligt MIG är det djurplågeri, det högg verkligen till i hjärtat med hästen som föll i elden! :'(

Wezza
1/23/14, 3:30 PM
#5

Rena idioter är vad dom är 🤢

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Caf_Roy
1/31/14, 11:52 AM
#6

#4 Visst ser det otäckt ut att en häst snubblade, men det kan hända alla och jag tror knappast att det är jättevanligt. Troligtvis filmade de länge och många hästar för att få mycket material att välja från och satte sedan ihop valda bitar till ett klipp, som man gör. Men jag har sett mycket värre snubblingar på hopptävlingar, så skulle man på samma sätt sätta ihop en kort film från en hopptävling där man loopade omkullridningarna, visade de värsta delarna av de värsta rundorna och klippte in ett par fina språng för att verka objektiv skulle en lokal ponnyhopptävling framstå som mycket värre djurplågeri. Om man tar med skadefrekvensen och hur många okunniga och inkompetenta ryttare som deltar i nämnda aktiviteter vågar jag nog påstå att ponnyhoppning oftare gränsar till djurplågeri än eldridningen. Jag menar, det är ju inte som att eldridarna tar i med piskan från tårna ett tiotal gånger om hästen inte vill gå in i elden. Det tror jag att vi skulle ha fått se på filmen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
panini
1/31/14, 4:29 PM
#7

Jag menar inte bara med hästen som föll i elden, utan allting är enligt mig djurplågeri. Inte bara en sak! Och ja det finns mycket andra saker som tex ponnyhoppning som kan vara till och med värre än detta. Men nu var det just detta inlägget syftade på och jag gav min åsikt :)

Upp till toppen
Annons: