Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 845 ggr
JonEwe
2014-01-19 18:52

Lära lillebror rida

Hejsan! Min lillebror på 6 år snart har börjat rida lite på mitt russ. Nu har han "åkt" häst ca fem gånger och börjar tröttna. Han vill ha fart och hoppa. Jag har sagt att han måste lära sig svänga och stanna först. Men nu är frågan. Vad är det första jag ska lära ut? Sen efter det, vad ska lära ut då? Jag vill helt enkelt ha en utbildningsstege från steg ett. Tack!

Annons:
tlover
2014-01-19 18:56
#1

kan han flytta en häst när han står på marken?

Det var det jag började med (och jag hann inte komma så långt bara få hästen att backa, gå fram, flytta bakbenen och följa mig på rätt sida edit: och "the sending game") och det känns som en bra väg att gå, tänk om man skulle börja i andra änden, kunna rida men inte ens leda ut hästen ur hagen 🤪

l'm back

JonEwe
2014-01-19 19:00
#2

Det kan han. Han har varit med och tagit in och ut och borstat.

Pelzi
2014-01-19 19:57
#3

Låt han trava så får han se själv att det inte är så lätt jag lovar han kommer inte orka sitta och studsa hur länge som helst :), men håll fast i hästen och stanna direkt du ser att han tappar balansen så han inte flyger av då kan han bli rädd.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

LinaN
2014-01-20 11:11
#4

Sätt ledlina på ponnyn, släng ut några bommar, som han ska rida över, genom zigzag, lite koner, så han på ett lekfullt sätt övar upp det han behöver kunna för att rida själv.

Plus att när det är bommar och lite annat på banan så kommer han bli mer fokuserad på det och det känns som om han får göra mer också.

Åker han av så åker han av, det är inte så långt till marken. Och sålänge de inte bryter sig, så är det inte mycket att tramsa om, utan upp igen och gör om gör rätt. Och kom ihåg att det är aldrig hästens fel, berätta om hur viktigt det är med en bra balans och att man aldrig ska skylla på hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

panini
2014-01-20 22:01
#5

Håller helt med #4. Gör allt till en enda stor lek nästan. Gör en agility bana (både från marken och från ryggen), låt han göra "jorden runt" sitta på knä medans hästen samtidigt rör på sig. Låt han gå runt med hästen själv eller på avstånd med en led-lina så att han får visa att "jag kan", rida barbacka. 

Om ni har skog så kan ni gå en runda och gå över stockar osv.

Fråga vad han vill göra? Förutom sånt som har med hinder och fart att göra ;)

Upp till toppen
Annons: