Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5033 ggr
[Alli123]
2014-01-19 17:58

Knölar på ryggkotorna?

Vi har känt knölar på mitt stos rygg. På ryggraden, ryggkotorna. Det är inte sadelknutar eller liknande, utan hårda, som är på skelettet. 

Hade provridning och de hade med sig en hästkvinna som var väldigt kunnig och utbildad inom det mesta. Det var hon som kände dom.

Ska ringa hästkliniken och be om tid för röntgen samt rådfråga.

Någon som vet vad en röntgen kan gå på? Det blir mamma som får gå in med plånboken och hon är inte direkt glad. Och orolig för att vi inte ska ha råd med det, eller råd med mat resten av månaden.

Hon bockar extremt när man rider ibland, ibland inte. Ibland barbacka och ibland med sadel. Sadlarna hon haft passade inte, fixade en ny som satt perfekt, bockade endast 2-3 gånger. (Vilket är väldigt lite för att vara henne).

Vad tror ni? Kan det vara kissing spines, knölar? Bockar hon för sadlarna som satt dåligt eller för ryggen? Vad går en röntgen på?

Annons:
LinaN
2014-01-20 11:17
#1

Har ni försäkring så går den in, och då kostar ju självrisken och sen rörlig del.

När jag var inne o röntga min hästs hov i misstanke om fraktur på hovbenet kostade det mig ca 5-6000kr inkl självrisken och mediciner. Tror att en röntgen av kissing spines hamnar i samma område. 

De flesta kliniker har ju direktreglering till försäkringsbolagen och ibland kan man även få avbetalning om man inte har betalningsanmärkningar sen tidigare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Alli123]
2014-01-20 11:58
#2

Vi tog en försäkring för någon vecka sen, det är karrenstid, tror jag det heter, på 20 dagar och en tid bokad den 30e så jag hoppas den hinner gälla i tid. Annars är det nog bara att boka om.

Sist hon blev skadad (två år sedan) fick vi betala alltihop själv (20 tusen +) och fick tillbaka lite av det efteråt från försäkringen, så vet inte riktigt om man kan lite på den. Men det borde man ju, den ska ju gälla sådant här.

Då fick vi avbetalning eftersom vi inte kunde betala nästan 30.000 direkt, så mycket har mamma inte ens i lön på en månad.

Smådjurssjukhuset bredvid har direktbetalning till försäkringsbolaget, dock vet jag inte hur det är på hästkliniken. Det går ju alltid att lösa på något sätt.:)

LinaN
2014-01-20 12:05
#3

#2 man kan alltid ringa o fråga.

Har du haft ute massör? De brukar ju behandla hästar med  KiSp och vet hur det brukar kännas. Sen tornutskotten är ju knöliga. Så det är svårt det där. Antingen är det inget fel på hennes skelett men hon ändå har problem för att sadlarna legat illa, eller så har hon KiSp….

Vi hade en i stallet som hade KiSp och hon bockade ju aldrig under ryttare, men det som hände var att hon vägrade hoppa. Så bockingar behöver inte betyda KiSp så det är knepigt ibland…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Alli123]
2014-01-20 13:10
#4

För ca två år (Vintern 11 tror jag det var) sedan hade vi ut en duktig massör. Hästen såg fin ut och det enda vi behövde göra var att stretcha benen efter motionering och massera ett ställe på bogen.

Sas ingenting om några knölar.

I December (13) hade den dåvarande fodervärden ut en equiterapeut som skulle kolla igenom henne om hon hittade någon anledning till bock. Det hon såg var att sadeln satt dåligt, hörde ingenting om några knölar på ryggen. I början av 2012 var hon inne hos veterinären för en skada på benen (ytliga skador) och där var det ingen som märkte av detta på ryggen, fast deras uppgift var ju dock inte att kolla ryggen då

Är det något som kan ha kommit upp med tiden? Alltså inte funnits där under de tre år jag haft henne. Tycker man inte att equiterapeuten som kollade henne för ca en månad sen skulle sett detta? Eller kan det ha kommit så snabbt?

LinaN
2014-01-20 19:33
#5

#4 KiSp är inte mitt område. Men det kan komma plötsligt lika väl som det kan smyga sig på under lååång tid. Tror inte det finns nått facit. Men man kan ju tycka att ET borde märkt något, men å andra sidan så vet man aldrig. Personen som kände på hästen nu kanske inte är så duktig som du trodde heller. Svårt att säga. Klart man känner tornutskotten när man trycker på ryggraden. Men när blir tornutskotten så stora att det rör sig om KiSp…..?

Jag hade tatt ut ET igen, i väntan på turen till klinik och prata om det, vad tror denna om eventuell KiSp på hästen innan denne börjar massera.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Alli123]
2014-01-20 21:09
#6

Aha, så det är så. Känns lite hemskt att det bara kan komma sådär. :S

Jaa, det var ju fodervärden som haft henne i höst som tog ut en (dom stod ca 5 timmar ifrån oss, så kunde inte vara med), men hon kändes rätt oseriös överlag och ljög om en hel del saker som jag fick veta sanningen om när jag hämtade hem hästen. Då var hon inte ens där.
Så jag har ingen aning om vad det var för ET.

Ja, jag funderar på det, hon som var med vid provridningen verkade väldigt duktig, jag själv är rätt dålig på hästens kropp, så jag kände knappt, men visst var det "buckligt". Och hon sa att det mycket väl kan vara därför hästen bockar.
Men känns skönt att få komma iväg, på kliniken ska först en kiropraktor kolla och sedan går vi vidare med vad hon tycker, men jag kan tro att det blir röntgen, så får man äntligen veta vad det är. Endra kan det vara KiSp eller så har hon något där som gör att man måste ha en väldigt välanpassad sadel (som man såklart ska ha även om de har friska ryggar).

Annons:
LinaN
2014-01-20 22:09
#7

#6 eller så är det något annat som stör, ryttarens balans osv. En del hästar är superkänsliga för balansändringar och kan reagera med bockningar om de tycker det inte funkar.

Eller så är det missar i hennes grundutbildning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Spiritinthesky
2014-01-21 20:19
#8

#6 hade varit ganska spännande att känna efter själv på dessa knölar… För bucklig är ju hästens ryggrad, med eller utan kissing spines. 

Kissing spines kan uppkomma tex av en omkullridning, men är oftast medfött. Jag har dock aldrig hört att man kan känna tornutskotten genom att känna med bara handen?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Alli123]
2014-01-21 20:52
#9

#7 Jo det vet jag, men hon bockar med alla ryttare, duktiga med balans som mindre duktiga utan balans. Det är snarare så att hon bockar och bråkar mindre med mindre duktiga, det blir som värst när man kräver någonting av henne, när det blir jobbigt (hon bråkar hellre för att slippa undan än anstränger sig att göra rätt) eller när det gäller galoppen.

Men det är olika varje gång man rider, ibland kan man ha superpass hela veckan och nästa bara massa bråk.

#8 Jo, jag själv kände ingen större skillnad, (är inte så duktig på hästen kropp osv) men några var lite större, och hon som kände sa att hon kände tydligt att det inte var som det skulle.

Vi har gått omkull en fyra, fem gånger, men hon har varit bråkig innan det med. Har haft ut duktiga personer som kollat igenom henne flera någon gång då och då, men det har aldrig varit något fel med henne.

Nej, som sagt har jag ingen aning själv, men ska kolla upp det ändå.

Dom är ju hårda som ett skelett, inte mjuka och går att trycka in eller så. Om det är medfött, kan det utvecklas, alltså bli sämre och värre med tiden?

Hannna
2014-01-21 21:16
#10

#8 Kissing spine är inte medfött. Finns inga studier som visat kissing spine hos föl än så länge. Det är något som utvecklas med tiden och som ses i större utsträckning hos hästar som bär ryttare. Kissing spine ses ju oftast i sadelläget. Man vet inte de exakta orsakerna ännu men man är relativt övertygad om att det både är ärftliga och miljömässiga faktorer inblandade. I en svensk studie röntgades friska hästar utan ryggproblem och det visade sig att 10% hade röntgenförändringar eniga med kissing spine. Men diagnoses kissing spine får man först om man har röntgenförändringar och ryggproblem.

Lycka till med din häst!

[Alli123]
2014-01-21 21:33
#11

#8 Okej, det visste jag inte! Hon vart ju röntgad senast som två åring om jag inte mins fel, nu hoppas jag att vi får det röntgat efter vi varit hos kiropraktorn, som vi ska träffa först på hästkliniken.

Tack så mycket!

Spiritinthesky
2014-01-22 12:09
#12

#10 jo, i många fall är fet medfött, även ärftligt! Utvecklas är klart att det gör, i samband med att hästen växer.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Hannna
2014-01-22 17:30
#13

#12 Nej det är inte medfött, man har röntgat föl men man har inte sett kissing spine hos fölungar :) Medfött är någonting som existerar vid födseln, och det gör inte kissing spine (man har inte sett det ännu i alla fall). Man vet fortfarande inte om det är ärftligt eller vad det är som är ärftligt så det kan ingen säga med säkerhet, men det finns ju en del som pekar på det i och med att det ses mer hos vissa raser, ex fullblod. Men det kan ju också vara miljön då dessa hästar rids in tidigt -> påverkan av ryggraden vid en sårbar ålder -> kissing spine.

Annons:
Spiritinthesky
2014-01-23 12:44
#14

#13 nu känner jag att vi går lite OT, men det är välkänt orecis som du säger att tex fullblod och kortryggade halvblod, alltså "nya" typen av halvblod ofta drabbas av kissing spines, och då KS uppkommit även på hästar innan inridning pekar det på att det KAN vara medfött. Har man en häst med kissing spines, som vet inte kan med säkerhet säga uppkommit av en omkullridning tex blir man ofta avrådd från att avla på denna, då inte bara för att det är en belastning för stoet, utan även för att det finns mycket som tyder på att det är ärftligt. En sak man måste komma ihåg är att inte jämföra kissing spines med tex diskbråck på en människa, då det skiljer sig på många stadier. Har/haft två hästar med kissing spines, och den här informationen är vad jag samlat på mig under tiden med dessa av de veterinärer de behandlats av. Så jag är ingen forskare inom kissing spines och kan somsagt bara säga vad jag lärt mig. Men hade självklart föredragit din teori då jag hade velat avla på mitt sto med KS. Men har idag blivit avrådd pga mycket säger att det är ärftligt :(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

niare
2014-01-23 17:30
#15

frågan är ju om försäkringen kommer gälla på detta då hon hade det innan ni försäkrade, en del bolag är riktigt kinkiga

[Alli123]
2014-01-23 20:10
#16

#15 Ja, det får vi se :)

Upp till toppen
Annons: