Annons:
Etikettridning
Läst 3187 ggr
Censur
1/18/14, 9:29 PM

Hjälp med hård ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

har haft problem ett bra tag nu med att min ponny är så hård i munnen när man rider.. Han kan gå på tygeln och är jätte fin just då, men det tar tid att komma dit och om man tappar det är man typ helt förlorad.. *suck* Kör tillfället med tredelat bett och achenträns, men tänkte nu försöka "ragga" till mig några tips om hur jag kan få honom att slappna av i halsen och inte vara så hård i munnen :)

Kan även inlägga att tidigare ägare har känt samma sak (har efterfrågat lite) men ingen har riktigt tagit sig tid att försöka lösa det. Så kom nu med bra tips och trix snälla! :D

Annons:
Praefatio
1/18/14, 9:35 PM
#1

En häst som är hård i munnen är det för att den tycker bettet är obehagligt och går emot det. Det går inte att betsla bort ett sådant problem, och det går heller inte att mjuka upp hästen i munnen genom att dra i den.

Släpp på tyglarna, rejält. Håll inte i hästens mun. Rid mjukgörande: många svängar, mycket ställa och böja åt olika håll. Först skritt, sedan trav. Använd sitsen och skänklarna för att svänga, "neck reining" fungerar också bra om du vill. När hästen är lätt att ställa och böja åt båda håll, slappnar av och skrittar/travar på med framåtbjudning, rid på volter. Öka och minska volterna. Byt varv. Gör samma sak i andra varvet.

Nyckeln är att hästen ska vara lösgjord, lugn och avslappnad. Då mjuknar den i nacke och käkar = i munnen.

Rid så en period. Hitta nya sätt att kommunicera, än genom bettet. Det gör ingenting om hästen inte går i form, det viktiga är att han får hitta sin balans själv och att träningen är positiv. Så småningom, efter några dagar eller några veckor, kommer du kunna ta tyglarna pö om pö igen.

Censur
1/18/14, 9:39 PM
#2

#1 Tack för de här jätte bra tipsen! Ska ta och prova detta och se om det fungerar :) 

Vilka andra sätt tycker DU personligen att jag skulle pröva för att kommunicera med honom bättre?

Underbarn
1/19/14, 3:52 AM
#3

Du kan även prova ta ut en massör/kiropraktor som går igenom ev spänningar kring nacke och hals :)

majaliten
1/19/14, 10:58 AM
#4

Jag upplever att hästar som gör så är väldigt vana vid att bli dragna och slitna. Och är inte lösgjord och ordentligt gymnastiseras . Och batikers bett inte betala upp men ha ett 3 delat ett rakt ett Nova ett smalt 3 delat och tycker det är viktigt att hästen inte har ett och samma bett hel tiden för att motverka tryck skador och variera för en mjukare mun . Men det är inte bett de handlar om endast utan att hästen är lösgjord och att de tar tid är att den behöver lösgöras för när den kanske nästan är lösgjord blir den ju mjuk . När en häst är mjuk och lösgjord det är då den ger sin respons genom att bära sig . Rid mycket skänkelvikningar öppna slutta serpentin bågar byt varv ofta ofta rid lite över stock och sten innan ni kommer in på banan/ridhus bommar kavalleti mjukgör hästen med ställning och böjning på rakt och böjt spår . Skipa ashcen Nosgrimma kan va de som gör han stum också men inte endast . Många hästar vill ha lite mer frihet och jag föredrar att träna mina hästar utan Nosgrimma så att de kan säga till om det är något obehagligt tex om det är tänderna eller bettet de. Inte trivs med Ta ut en duktig tränare . Ta ut en rqiterapuet och kolla tänderna allt de kan ha ett samband

Gronstedt
1/19/14, 1:40 PM
#5

Om en häst är "hård" i munnen, så ge tydligare eftergift på varje förhållning.

Sarah
1/20/14, 2:12 PM
#6

Är hästen van vid att handen inte är mjuk så blir den lätt emot ryttaren i munnen. Jag har själv problem med min vänstra axel och om jag inte koncentrerar mig till 100% att slappna av så blir båda hästarna motsträviga. Små saker som gör det lättare att inte arbeta mot hästen är att se till att man tittar upp ordentligt från hästen och inte sitter och tittar på huvudet hela tiden. Direkt släpper man mentalt lite i munnen. Blunda och rida lite för att känna efter hur man spänner sig själv. Fundera på hur kroppen reagerar om hästen slår i från med huvudet. Är det armarna som hänger med eller är det hela kroppen? Är det hela kroppen så är man inte mjuk själv. Lyckas man slappna av själv så litar hästen på en bättre och kan slappna av till arbete.

Annons:
ätasoppa
1/24/14, 12:08 AM
#7

Ta hjälp av en duktig ridlärare.

Och först det kanske viktiga tipset - våga släppa fram hästen. Du behöver inte länga på tyglarna, men se till att din hand aldrig hamnar bakanför sadeln. Jobba med magen istället.

Så: Börja med att fokusera på sitsen. Långa stigläder, trampa ner hälarna, lika långa tyglar… Påminn dig själv ofta om att checka av sitsen. Min häst var hård i munnen för att min sits var sne.
Var noga med att inte göra för många hjälper samtidigt, särskilt inte när du driver på framåt.
Rid med lite breda händer och forma ordentligt i hörnen och på volter. Låt aldrig bogen försvinna i volterna så glappa därför inte på yttertygeln och ha stöd med ytterskänkeln.
Så fort han blir hård kramar du i handen så den tuggar till på bettet, och lättar sen. Var noga med att hästen Aldrig ignorerar dina kommandon (men ta också hänsyn om den inte förstår).

Med andra ord, basic ridning, men med extra tanke på grunderna :)

Peppe
1/24/14, 9:26 AM
#8

Vill du har hästen mjuk i munnen så måst du vara mjuk i handen till att börja med. Så småningom lär sig hästen att lyssna på dina viskningar om du är konsekvent och aldrig "skriker" åt den genom att ta för hårt. Hårda munnar är skapade av människans hårda hand och kan bara botas av människans mjuka hand.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ätasoppa
1/24/14, 9:37 AM
#9

#8: Jag håller ändå med dig att man ska vara mjuk i handen så mycket det går, men däremot därför att jag tror att en hård mun ofta kommer från fel grundridning/utrustning. Så därför får ryttaren fokusera på det riktiga problemet istället så kommer munnen att bli mjuk redan efter det första passet i de flesta fall.

Men då om man har en tjurig ponny som man absolut vet att den biter i bettet för att komma undan så tycker jag att det är ok att ta i så mycket det behövs, bara man inte rycker och sliter. Bestämd ska man vara, bara man vet vad man sysslar med. Så  tänker jag! :)

ätasoppa
1/24/14, 9:38 AM
#10

Och justja, eftergiften glömde jag att nämna!

ätasoppa
1/24/14, 9:39 AM
#11

Sorry #8 om det lät som om jag försökte tala om för dig hur man rider, haha! Isf säger jag nu att jag menade bara att förklara hur jag tänkte :)

Peppe
1/24/14, 1:13 PM
#12

#9 du tar så hårt du behöver. Vad får du ut av det? Vad tror du hästen lär sig av det? Tror du att det gör hästen mjukare i munnen?

Ett scenario. Du känner en person som en gång om dagen kommer fram till dig och och slår dig på kinden, en riktig bitch slap. Du är fastbunden på en stol och kan inte röra dig. Vad gör du? Troligtvis blundar du, biter ihop och spänner alla muskler i väntan på slaget.

Föreställ dig att denna person istället kommer fram en gång om dagen och smeker dig på kinden. Kommer du fortfarande sitta där med spända käkar? Nej, troligtvis kommer du vara avslappnad och mottaglig. 

Föreställ dig att personen ibland slår, ibland smeker. Du vet aldrig på förhand vilket, det finns inget mönster. Är du avslappnad eller spänd? Troligtvis spänd. Det kan ju göra ont.

Vad har vi lärt oss? Vill du ha en häst med avslappnade käkar (och därmed mjuk i munnen), ta aldrig tag hårt. Inte ens ibland.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
1/24/14, 1:16 PM
#13

#12. Håller inte alls med.

Annons:
ätasoppa
1/24/14, 1:36 PM
#14

#12: Och hur kan du dra paralleller mellan detta och min ridning som jag beskrev? För det första så är jag inte en bitch som slår min häst - ALDRIG, och framförallt inte utan anledning. Jag ser ingen liknelse i detta med något av det jag skrev.
I ditt andra exempel kan jag se liknelser med din ridning, men jag hade ett tydligt argument för att "ta i" ifall hästen biter i bettet för att testa gränserna.
Och det tredje exemplet går inte heller att jämföra. Jag är ingen idiot som ibland slår min häst och ibland är snäll. Jag är (som sagt var i min förra kommentar) bestämd när min häst ignorerar mina hjälper, och följer sedan efter med mycket beröm så att min häst lär sig. Det tycker jag känns sunt och som ett bra sätt att kommunicera. Min ridning handlar om att vara tydlig, och tydlig har ingenting med dum att göra.

För övrigt är dina exempel brutala och ger mig avsmak…

ätasoppa
1/24/14, 1:38 PM
#15

Förlåt TS om du tycker att detta har spårat. Jag hoppas att du kanske kan hitta fakta att dra nytta av i vår diskussion!

Peppe
1/24/14, 3:23 PM
#16

#14 och hur tror du hästen upplever din hand när du tar tag för att lära den en läxa när den "testar gränserna" som du uttrycker det? Brutalt?

Du kommer aldrig få en mjuk mun genom att vara hård i handen.

"Men då om man har en tjurig ponny som man absolut vet att den biter i bettet för att komma undan så tycker jag att det är ok att ta i så mycket det behövs" VARFÖR? hör du inte själv hur illa det låter? vad vill du uppnå? vad är det den försöker komma undan? (för det kan väl inte vara din för hårda hand…)

Att du skulle vara en bitch, slå din häst och vara en idiot är helt dina egna ord och får stå för dig, ingenting jag har skrivit 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
1/24/14, 3:32 PM
#17

Förstår inte varför du blir så irriterad på mig, inlägg #1, #4, #6 har nämligen skrivit samma sak men med andra ord. Hård hand = hård mun, ganska enkel matematik 🙂

Håller verkligen inte med dig om din ridning, breda händer och att "krama i handen så den tuggar till på bettet" låter mer som en enkel biljett till en krök på nacken.

Jag föredrar stilla mjuka händer och ridning med kroppen istället.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ätasoppa
1/24/14, 3:35 PM
#18

Nej jag tror inte att min häst upplever det som brutalt. Den vet mycket väl vad det betyder när man drar tyglarna bakåt och ignorerar han det, ja då drar jag lite mer. Tänk på vad det innebär och inte på hur det låter. Och när min häst biter i bettet är det därför att den tycker att det är jobbigt med ett  hårt dressyrpass eller att den vill hem till stallet. Det gör den även för att ja, "Testa gränserna" för att se efter om den verkligen måste gå in på den här stigen eller inte, till exempel.
Och jag har inte uttryckt mig att jag ska läxa upp min häst, utan bara visa och vara tydlig. Precis på samma sätt som jag visar tydligt med både sits och tygeltag när jag ska svänga…

Och jo, jag kommer få en mjuk mun på detta sätt, för det har jag redan. Min häst var stenhård i munnen när jag fick honom, och nu är han mjuk som en fjäder. Jag har tagit hjälp av flera olika och duktiga  tränare och lärt mig rida på det här sättet.

Då tycker inte jag att du borde likna min ridning med en bitch som spänner fast en människa i en stol och slår den. Tänk om jag var en liten unge som fick läsa det? Då skulle jag ta åt mig hull och hår och känna mig som hitler

ätasoppa
1/24/14, 3:43 PM
#19

Det jag blev irriterad på var ditt sätt att skriva. Jag strävar också efter så mjuk ridning som möjligt och god kommunikation. Jag föredrar absolut också  mjuka händer och ridning med kroppen, och så länge man har bra sits, rätt utrustning och använder rätt hjälper blir inte hästen blir hård i munnen, tycker jag. Men en häst som redan är hård kan ju ha lärt sig att ignorera ryttaren och då får man vara tydlig. Som när jag fick min häst och den var hård, då hade den gått på ridskola i fem år och lärt sig att strunta i det barnen sa. Då gällde det ju bara för mig att visa lite extra. För om jag fortsätter att vara mjuk i handen när han bara struntar i mig så händer det ju ingenting. Så tänker jag :)

Peppe
1/24/14, 3:46 PM
#20

#18 din häst är mjuk i munnen - men du behöver ta hårt i den ändå? Du säger emot dig själv.

Jobbigt med ett hårt dressyrpass, och då är lösningen att ta tag i munnen?🤔

Så som du beskriver din ridning så håller jag inte med, men det kanske bara är dina ordval som får den att låta brysk. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Peppe
1/24/14, 3:48 PM
#21

#19 och det är där jag tänker annorlunda. Din häst har antagligen blivit utsatt för idel hårda och okänsliga händer på ridskolan. Det bästa är då att visa den en annan väg anser jag, en mjuk och trevlig väg 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ätasoppa
1/24/14, 3:53 PM
#22

Den är mjuk i munnen men när den tycker det är jobbigt med dressyr så tar den gärna tag i bettet och väntar på att jag inte ska orka jobba mer. Det brukar hända då jag verkligen jobbar på det hästen tycker är jobbigt, typ förvänd galopp ;)

Ja, så kan det vara, det är så svårt att skriva istället för att prata ;) När jag skriver "ta i", så menar jag egentligen inte att vara hård. Eller jag tycker inte alls att jag är hård när jag "tar i" och jag har hört många gånger att jag är mjuk i min ridning. Men det är ju svårt att visa här haha :)

Caroline L
1/24/14, 3:54 PM
#23

TS när jag rider hästar som är hårda i munnen tycker jag det är väldigt viktigt som andra här redan nämnt att lösgöra hästen ordentligt. Under framskrittningen rider jag på långa tyglar och har en väldigt mjuk kontakt med munnen, jag försöker flytta mina hjälper till sätet och balansen istället och använda tyglarna så minimum jag kan. När jag sedan lösgör hästen kortar jag endast upp dom en snäpp så dom fortfarande är långa men att jag har en kontakt med munnen och hela tiden är mjuk och följsam i handen. Jag försöker göra lösgöringen så fritt jag kan. Så mitt tips är att lösgöra hästen grundligt innan varje ridpass och få hästen avslappnad.

När du sedan ökar till trav så rid ett par varv runt med en mjuk hand och lite längre tyglar se det som en grundlig uppvärmning när man rider såhär ska hästen gå ner i en låg form och räta på ryggen och OM hästen gör detta så ser och känner du om den är avslappnad.

Så det viktigaste är att värma upp hästen, få hästen lösgjord och avslappnad och vara så följsam och mjuk i handen som möjligt. Det är viktigt att hästen slappnar och när du ger dina hjälper ge så små du kan i början börja med att bara krama om tyglarna när du vill sakta av och kombinera tygeltagen med sätet och balansen. Öka endast hjälperna om hästen inte lyssnar men ge alltid den en chans att lyssna på den lägsta fasen av hjälper först. Ett vanligt fel man kan göra är att korta tyglarna och ha ett hårt tag i munnen och det resulterar endast i en dragkamp som du som ryttare omöjligt kan vinna. Blir du hård tillbaka stjälper det snarare än hjälper. Hoppas mina tankar var till någon hjälp!


ätasoppa
1/24/14, 3:58 PM
#24

#21: Jo det kan hända att han har blivit utsatt för hårda händer, men jag har också märkt att han är allmänt tjurskallig och testar heela tiden. Han testar till exempel alltid nya människor även i hanteringen, ifall han kan gå iväg då man leder osv ;)

Upp till toppen
Annons: